خانه
فهرست مطالب نور مقدمه جهت یابی نور نور شمالی نور جنوبی نور صبحگاهی نور غروب نور بالای سر یا عمود نورمستقیم و نور منتشره سایه ها نیم سایه تجلی نور در فضاهای فیزیکی نور در معماری ایران زمین نور در گستره زیبایی شناسی نور و جهت گیری اصل شفافیت در معماری ایران استفاده از شیشه های رنگی انعکاس نور در آیینه بازتاب در آب بازتاب نور در کف صیقلی سایه روشن شعاع و حجم مجازی نور شبکه ها و گشودگی های مشبک نور، سقف و گنبدها بسط فضایی نور از شکاف دیوار (روزن) نور از دیدگاه معماران میس وندروهه لوکوربوزیه آلوار آلتور لویی کان تادو آندو هادی میرمیران کامران افشار نادری نور در ادیان و فلسفه نور در زرتشت نور در مسیحیت نور در اسلام نور از دیدگاه سهروردی نور از دیدگاه غزالی منابع بخشی از مطلب معماري ما معماري روشني است و اين همه، ريشه در اصل ثابتي دارد كه در هستي جاري است و آن نور است. نور هم وسيله¬ي ديدن است، هم سبب ديدن و هم خود ديدن است و حيات همه چيز از نور است. بنابراين مي¬توان گفت راز باطني معماري سنتي ايران رسيدن به كيمياي نور است، هم¬چنان كه هدف كيمياگري حقيقي تبديل ماده¬ي سنگين به روح است. عنصر نور به¬عنوان نمادي از وجود خداوند است. نقش نور در معماری اسلامی تأکید بسیار گسترده بر اصل تجلی است. نقش نور شفاف کردن ماده و کاستن از صعوبت و سردی بناست. در واقع نور، تحرک و حیاتی فعال به تزئینات اسلامی بخشیده است. نور ،بجای اینکه ذهن را به دنبال خود بکشد، انسان را به جهانی خیالی رهنمون می سازد و غالبهای ذهنی را درهم شکسته و به روشنایی دنیایی می کشاند که تجلی حق در آن است: والله ورائهم محيط. در معماري اسلامي ماده ي سنگين و بي شكل با تبديل به طرح هاي تزييني و اشكال مقرنس و مشبك گويي به اشياء ماوراي بدل شده اند. ديگر ماده ي دروني طاق ها گنبد و آجر نيستند، بلكه بصورت اسرار آميزي از خود نور ساطع ميكنند و خود به خود انسان مؤمن را متذكر آيه " نور السموات و الارض " مي شوند. و.....