خانه
پاورپوینت بررسی درجه بندی و امکانات مجتمع خدماتی- رفاهی بخشی از مطلب تعداد و درجه مجتمع ها در هر محور وابسته به حجم تردد وسایل نقلیه بر روی آن است. به عبارتی میزان تقاضا و بهره برداری از خدمات رفاهی مجتمع ها در هر محور تا حد زیادی تابع حجم تردد وسایل نقلیه بر روی ان خواهد بود که این میزان تعداد و اندازه مجتمع ها را تعیین می کند. این معیار بیانگر نوع راه شامل آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی درجه 1 و راه اصلی درجه 2 است. این معیار در حال حاضر در تعداد قابل توجهی از محورها انطباق لازم را با حجم و جریان و سطح عملکرد جاده ندارد. براساس آنچه که عنوان شده سه رابطه مورد بحث در سطور گذشته از رابطه مجتمع با مکان، رابطه مجتمع با مجتمع و رابطه مجتمع با محورها در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر و در تناسب با اهداف توسعه ای نظام دهی مجتمع های خدماتی- رفاهی را مشخص می سازند. الگوهای برنامه ریزی الگوی برنامه ریزی طرح برای مجتمع های خدماتی- رفاهی مجتمع خدماتی- رفاهی درجه 1 این نوع مجتمع ها در مساحتی بین 10-3 هکتار در یک طرف تا دو طرف جاده ساخته می شوند. چهار محدوده پیرامونی این مجتمع ها به وسیله نیم دیوار و نرده تعریف خواهد شد. در کل فضای مجتمع نیز محوطه سازی و کف سازی، طراحی گیاه و آب اهمیت زیادی خواهد داشت. سرمایه گذاری در این نوع از مجتمع ها به وسیله بخش دولتی- خصوصی، بخش دولتی- عمومی، بخش خصوصی و بخش عمومی انجام می گیرد. شبکه مجاور این نوع از مجتمع ها، عملکرد سه گانه بین المللی، ملی ناحیه ای دارد و ماهیت جریان های جاری بر آن ترکیبی و از دو نوع صنعتی- بازرگانی- سیاحتی خواهد بود. این محورها باید از نوع آزاد راه یا بزرگراه باشند یا براساس برنامه ریزی آتی به این نوع راه ها تبدیل شوند. فاصله مکانی بین این نوع از مجتمع ها بین 400-200 کیلومتر و زمان دسترسی به آنها بین 5-5/2 ساعت است. در مکان یابی این مجتمع ها علاوه بر معیارهای مربوط به رابطه مجتمع با محور و مجتمع با مجتمع، باید از معیارهای مربوط به رابطه مجتمع با مکان نیز استفاده شود. این معیارها شامل معیارهای محیطی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و کالبدی است. عناصر خدماتی- رفاهی پیش بینی شده برای مجتمع های خدماتی- رفاهی درجه 1 به شرح زیر می باشد: و....