خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی عناصر ساختاري و اصول طراحي در معماری

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 12500 تومان     تعدادمشاهده  0


پاورپوینت بررسی عناصر ساختاري و اصول طراحي در معماری
 
بخشی از مطلب
اين اصول به روش هاي تناسب بخشهاي مختلف طراحي با يكديگر مي پردازد و براي ايجاد ساختاري منسجم در ارتباط با يكديگر قرار مي كيرند.
 
تعادل:
توازن در هر طراحي يا تركيب بندي تحت تاثير نيروي بصري اش ايجاد مي شود.
عوامل موثر بر تعادل بصري شامل:راستا  اندازه  تراكم  صلبيت و رنگ است.
موقعيت تاثير مهمي بر تعادل دارد.
بين تعادل بصري و تقارن ارتباطي دروني وجود دارد.
تعادل منظر كاربردهاي نسبتا مختلف زمين را در بر مي گيرد.
حالت ادراكي توازن در هر طراحي و تركبب بندب تحت تاثير كنش نيروي بصري موجود در بخش هاي سازنده ي ان قرار مي گيرد.طراحي متعادل نوعي طراحي است كه در ان ايجاد هيچ تغييري در كنش متقابل نيروهاي بصري لزومي ندارد.عدم تعادل در هر حالتي پيش خواهد امد كه لازم باشد اين نيروها به طريقي با تغيير عناصر تغيير يابند.
چندين عامل ممكن است بر تعادل تاثير داشته باشند.يكي از مهمترين انها راستاي حركت است.عناصري كه در راستاهاي مخالف حركت مي كنند به يكديگر تعادل مي بخشند.قدرت بصري اشكار عناصر عامل مهم ديگري است.فرم هاي بزگتر نسبت به فرم هاي كوچكتر مستحكم تر به نظر مي ايند شكل هاي منظم بسته نسبت به انواع نا منظم و باز استحكام بيشتري دارند و فرم هاي صلب استوار تر از فرم هاي پراكنده هستند.رنگ نيز مي تواند بر قدرت بصري تاثير داشته باشد. رنگ هاي تيره قوي تر از رنگ هاي روشن و پيش نشين ها تاثير گذارتر از پس نشين ها هستند.
موقعيت فرم ها تاثير شديدي بر تعادل دارد.مثلا فرم هاي عمودي مستحكم تر از انواع افقي هستند.
 هر ساختمان به سبب ابعاد نسبي بخش هاي سازنده اش ممكن است نا متعادل به نظر برسد.انرژي هاي بصري حاصله و موقعيت هاي نسبي انها سبب مي شود در شرف فرو ريختن به نظر برسد .با درك اين عوامل مي توان به تعادل دست يافت يا ان را به طرح باز گرداند و به نيروهاي بصري توازن بخشيد.با استفاده از عنصري كوچك با وزن بصري زياد براي تعديل عنصري بزرگ  با نيروي بصري عيف تر مي توان در طراحي تعادل بر قرار كرد
.
 
 
كشش:
كشش از برخورد نيروهاي بصري ايجاد مي شود.
كشش مي تواند شادابي طراحي را افزايش دهد.
كشش پايدار مي تواند پويا و در عين حال هماهنگ باشد.خطوطي كه نسبت به نيروهاي بصري منظر واكنش نشان مي دهند كشش پايداري را به تصوير مي كشند.
جايي كه كشش فيزيكي پايدار باشد كشش بصري وجود داشته است.
كشش در نتيجه نيروهاي بصري رخ مي دهد.در برخي موارد منجر به عدم تعادل مي شود اما مي تواند بر شادابي طراحي نيز بيافزايد.تمامي فرم ها كم و بيش نيروهاي بصري توليد مي كنند.كشش هنگامي ايجاد خواهد شد كه اين نيروها با هم برخورد كنند يا فرمي با اعمال نيرويي قوي ظاهرا در تناقض با فرمي باشد كه نيروي ضعيف تري را اعمال مي كند.
 
ريتم:
تكرار فرم هاي مشابه در فواصل منظم ريتم را به وجود مي اورد.
شكل از متغيير هاي مهم و قوي در ايجاد ريتم است.ريتم هاي طبيعي نامنظم تر از نمونه هاي بشر ساخت هستند.
ريتم مي تواند ساده يا پيچيده باشد.
ريتم ابزاري مهم و ساختاري است كه به طراحي جان مي بخشد.
تكرار عناصر مشابه  در فواصل منظم يا مشابه مر تبط ريتم را به وجود مي اورد خصوصا زماني كه حس راستايي قوي در اين موضوع دخيل باشد.از انجا كه شكل از قوي ترين متغيير هاست تكرار عناصر هم شكل يكي از نيرومند ترين عوامل ايجاد ريتم است.نوع شكل مي تواند بر شيوه ايجاد ريتم تاثير گذارد.ريتم را در هر راستايي ايجاد مي توان كرد.ريتم هاي خطي افقي در شكل بام ها خطوط ستون ها  يا درختان شكل گرفته از حركت باد ديده مي شود.ريتم هاي عمودي در اشكال تكرار شونده بام شيرواني ها يا تاج درختان ديده مي شود.ريتم ها مي توانند مختلط و حاصل مجموعه فرم هاي مختلط باشند تا صرفا تك فرم ها.ريتم هاي پيچيده تر تلفيقي از يك يا چند ريتم ساده ترند.ريتم مي تواند به عنوان ابزاري بسيار مفيد در سازماندهي بخش هاي مختلف هر تركيب سودمند  واقع شود.از مهمترين شيوههاي جان بخشيدن به طراحي استفاده از ريتم به مثابه افزودن پوششي است بهبود دهنده بر هر طرح كسالت اور  با تكيه بر نيروهاي بصري مي توان براي اصلاح بيشتر طراحي اقدام كرد.با ارتباط دادن عناصر به يكديگر تمامي اين جنبه ها مي توانند به شدت در وحدت طراحي سهيم باشند.
 
تناسب:
-تناسب به اندازه ي نسبي عناصر  يا بخش هاي ان ها  نسبت به يكديگر مربوط مي شود.
-تناسب حدسي متكي به ازمون و خطا است.
-از جمله قوانين كلاسيك  تناسب طلاي است كه بر اساس مستطيلي  با ابعاد خاص بيان مي شود.
-مارپيچ حاصل گسترش تناسب طلايي است  و در بسياري از ارگانيسم هاي زنده ديده مي شود.
-ساختار پنتاگون و مثلث طلايي به تناسب طلايي مربوط مي شوند.
-سري اعداد فيبو ناچي  مارپيچي لگاريتمي پديد مي اورد.
-در هنر معماري و طرح هاي هندسي منظر اغلب از تناسب طلايي استفاده شده است.
-در مناظري كه ساختار هاي هندسي كمتري دارند استفاده ي دقيق از تناسب طلايي  ناممكن است و قانون "يك سوم ها" را مي توان جايگزين ان كرد.
هر طرح يا تركيب بندي  از تعدادي عناصر  يا بخش هايي از ان ها تشكيل شده است و اندازه ي  نسبي ان ها يعني تناسبي كه طبق ان پديد امده اند  براي دستيابي به هماهنگي  و وحدت بصري بسيار اهميت دارد.تناسب مطلوب را به چندين صورت  مي توان ايجاد كرد:گرچه بسياري روش هاي ايجاد ان قانون مند است امكان استفاده از نگرشي  حدسي بر اساس  ازمون و خطا  نيز وجود دارد.به عنوان مثال اندازه هاي نسبي مستطيل ها يي  كه از تقسيم مربع به وجود امده اند  مي توانند اين روش را پيش بگيرند و حاصلي بسيار هماهنگ  نيز داشته باشند . بسياري از طراحي ها  بر اساس چنين شيوه اي  شكل گرفته اند  چرا كه شرايط طرح امكان  استفاده از شيوه هاي هندسي تري  كه در ادامه مي ايند را فراهم نمي كند. 
 
مقياس:
مقياس به اندازه عناصر نسبت به انسان و منظر مربوط مي شود.
اندازه هر عنصر را بدون  قياس با انسان يا شيئ  با ابعاد مشخص نمي توان ارزيابي كرد.
مقياس بسته به اندازه ي منظر و ميزان فاصله ان از ناظر تغيير مي كند.
مقياس با ميزان محصوريت در منظر رابطه ي متقابل دارد.
طراحي ها بايد در هر مقياسي به پايداري برسند چرا كه پس زمينه در يك زاويه ديد به عنوان پيش زمينه ي زاويه ديد ديگر محسوب مي شود.
مقياس به تناسبي مر بوط مي شود كه از نظر بصري اندازه وتعداد عناصر در حال تعادل را شامل مي شود:تناسب بين عناصر طراحي  و كل تركيب بندي  با اندازه ي بد انسان  يا با منظر.مهمترين جنبه ي مقياس چگونگي درك ما از محيط پيرامون مان  به نسبت ابعاد بدن انسان است.ميزان بزرگي هر جزء را  هنگام قياس با انسان درك مي كنيم  و همواره ميزان درك خود از مقياس  را با درك درستي از فاصله دور  زميني در ميانه راه  هم زمان پيش زمينه ي  بي واسطه ي خود  و فواصلي در اين ميان  به عنوان مناطق تغيير تدريجي مداوم انطباق مي دهيم و اين مسئله  ميزان درك ما از ان چه مي بينيم  و ميزان تعريفي كه از ان داريم  را تغيير مي دهد : چنان چه هيچ گسستگي  در تداوم سلسله مراتب مقياس نباشد هماهنگي بسيار بيشتر از زماني است كه تغييري  ناگهاني از يك مقياس  به مقياس ديگر روي دهد.
مقياس بر اساس فاصله ي ناظر از منظر و مقداري از ان كه قابل مشاهده است  چه در ابعاد افقي و چه عمودي تغيير مي كند.منظري بزرگ –مقياس به نظر مي رسد كه بخش عمده اي از ان  از فاصله ي دور قابل ديدن باشد.اندازه ي واقعي منظر  مثلا ارتفاع كوه هميشه  عامل تعيين كننده  نيست.منظر بسته نيز  اگر گستره ي  وسيعي  از ديد ناظر  را به خود اختصاص دهد بزرگ –مقياس به نظر خواهد رسيد حتي اگر گستره ي عمودي چندان وسيعي نداشته باشد.
 از ان جا كه مقياس فضا اميزه اي از ارتفاع  در سراسر مسافت است احساس ما از محصوريت  به ارتفاع عنصر محصور كننده  و فاصله ي ان از ما  بستگي پيدا مي كند. محدوديت هايي نيز پيش  مي ايد  و ان جايي است كه عنصري با ارتفاع مشخص انقدر دور است كه نمي تواند محصوريت ايجاد كند يا انقدر نزديك كه تحمل نا پذيري  را القا مي كند.
درك ما از مقياس با حركت  از نقطه ي ديد فضايي توده اي /باز و اسمان كه مشخصه هاي  ان به عنوا بخشي از الگو يا بافت (پس زمينه)   به نظر مي رسند تا فواصل حد واسطي كه  تك مشخصه هاي ان ها  از پس زمينه برجسته بوده  به خودي خود داراي  فرم يا بافت مي شوند (ميان زمينه) و تا فواصل نزديك  كه اشياء و جزئيات كوچك منظر كانون توجهات است(پيش زمينه) همواره تغيير مي كند. در ادامه  هر طراحي اي  در گستره ي اين مقياس ها بايد  به پايداري برسد  چرا كه نقاط ديد تغيير كرده است  و ان چه پيش زمينه ي  يك زاويه ي ديد است  بخشي از پس زمينه ي ديگري مي شود.
 قد ناظر نيز درك او از مقياس را تغيير مي دهد: مثال اين مورد مي تواند  تغيير زواياي ديد  به درون و بالاي دره باشد .پايين و كف دره كه فاصله كوتاه زواياي ديد محدود و محصوريت  با زمين ريخت بسيار است حس كوچك-مقياس القا مي شود: در حالي كه ديد دره از بالا ي تپه هاي  پيراموني اش  چون بخشي از منظر گسترده –مقياس تر تلقي مي شود.در ميان راه  بالاي تپه  مقياس حالتي حد واسط داشته  حاكي از تغيير تدريجي مقياس از كف دره تا بالاي تپه است. اين مسئله از مفاهيم مهم در طراحي  محسوب مي شود چرا كه قرار گيري  عناصر كوچك در بخسش هاي مرتفع و بزرگ تر منظر كه عناصري  بزرگ و داراي مقياس دارند بدون مقياس به نظر مي رسند. بنابر اين بايد از لحاظ شدن  مقياس در طراحي اطمينان حاصل كنيم  اين كار تا زماني كه مقياس تمام زواياي ديد  در هر منظري  كه زمين ريخت  ان اهميت داشته باشد  ارزيابي نشود  چندان ساده نيست.ارزيابي ديگر مقياس  با در نظر گرفتن  قوانين ساده ي سر انگشتي  در مورد فاصله  از ناظر در برابر  ارتفاع شيء  و با به كار گيري  در هم چفت شدگي  و محصوريت  براي كنترل ان به دست مي ايد.
جاي دادن اشيا ي بسيار بزرگ  در هر منظري مشكل است  مگر منظر هاي بزرگ-مقياس. به عنوان مثال  نيرو گاه هاي عظيم  همه ي چيز هاي پيرامون خود را  كوچك جلوه مي دهند .با اين وصف  براي ثبت مقياس  وجود اشيايي به اندازه ي قد طبيعي  انسان در كنار ان ها ضروري مي نمايد. اگر سادگي طراحي حفظ شود و تمام جزئيات  ريزتر كه ارزيابي  فوري منظر را ممكن مي سازد  از نظر دور نگه داشته شود  مقياس ظاهري كاهش يافته  بنابر اين  تاثير طراحي كاهش مي يابد.
 
و......
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
عناصر ساختاري و اصول طراحي در معماری ,پاورپوینت بررسی ,تعادل: ,مقياس ,تناسب ,ريتم ,تعادل,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی نقش رنگ در معماری جلوه های بصری و محرک های روانی
پاورپوینت بررسی مبانی روانشناسی رنگ در معماری
دانلود,پاورپوینت تناسبات در معماري ,pptx
پاورپوینت بررسی تقارن در معماری قرینه سازی در معماری
پاورپوینت بررسی مباني نظری طراحي در معماری
پاورپوینت بررسی فضا و تاثیرات آن در معماری
پاورپوینت بررسی تناسبات در معماري ایرانی
پاورپوینت بررسی تعادل و تقارن در معماری ایران
پاورپوینت بررسی اثرات بیماریها بر معماری بناها و شهرسازی
پاورپوینت بررسی سیرکولاسیون در معماری
پاورپوینت بررسی روانشناسی رنگها در معماری
پاورپوینت بررسی معماری گره چینی در معماری
پاورپوینت بررسی نگرش فرهنگی اجتماعی در مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی مبانی کانسپت در معماری
پاورپوینت بررسی مفهومی فضا در معماری ، مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی عرصه های مختلف خانه در فرآیند طراحی معماری
پاورپوینت بررسی مبانی و اصول اولیه طراحی و معماری داخلی
پاورپوینت بررسی مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی نور و نور پردازی در معماری
پاورپوینت بررسی اهمیت و تاثیر نور در معماری

Text/HTML
 
شما باید در حالت ویرایش باشید تا بتوانید متن را ویرایش کنید.

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد