خانه
بررسی هندسه فراکتال
بخشی از مطلب شكلي از معماري مدرن و طولاني و نيز تقويت آنها با رديف بندي منظم ساختما ن ها بوده اس ت . توجيه اين كار هم از بين بردن آشفتگي شهرهاي قديمي بود . با اين وجود آن آشفتگي در حقيقت يك تركيببندي سازمان يافته براي زنده نگه داشتن اين شهرها تا امروز بود . گسترة فصل مشتر ك هاي فركتالي را كه مدل مكانيكي زير به وجود آورده، تصور كنيد . سيمي را برداريد و به آن در جهت تمام طول فشار يكنواختي وارد آوريد . سيم خم و تابيده مي شود و يك مرز فركتالي با ابعاد بزرگ تر از ابعاد سيم ايجاد مي كند زيرا سيم با پيچ و خمهايش سطوحي را در بر ميگيرد كه اگر پر شود ابعادي دو برابر پيدا ميكند. فركتال ايجاد شده توسط فشار طولي . اگر دوباره سيم را در جهت طولي بكشيد، ابتدا صاف و سپس به صورت قطعات هم تراز شكسته مي شود تا طول خود را افزايش دهد. آن، كه در نفصالي ا نقاط با خط كند يك ايجاد خط يك از كمتر فركتالي ابعاد با فركتالي خط يك ترتيب بدين و تك بعدي متوالي خط يك به تا دارد شباهت بعد بدون از نقاط اي مجموعه به بيشتر يك رواق ، يك فركتال در مقياس انساني است . با اينكه معماري جديد به بو م شناسي معطوف نيست، زمين ة كار را براي ر هيافت بوم شناسي به طراحي و ساختمان سازي ايجاد كرده است. ما شرح داديم كه چگونه قوانين علمي به واسط ة كيفي تهاي فركتالي موجب ايجاد ارتباط ميان بشر و محيط اطرافش مي شود . ساختارهاي طبيعي فركتال ي اند اما فقط ساختمان هاي سنتي فركتال ي اند. مدرنيسم به ما مي آموزد كه ساختارهاي فركتالي را با ساختارهاي ضد فركتالي جايگزين كني م . اين نگرش براي يك ساختمان قديمي يا يك درخت احترامي قايل نيس ت . به محض درك اينكه تنها با ساختارهاي فركتالي مي توانيم ارتباط برقرار كنيم، او لويتهايمان تغيير م ي كند و از يك درخت بيش از يك مكعب شيشه اي مدرنيستي قدرداني مي كنيم. تنها پس از آن است كه براي جايگزين كردن قديمي با جديد تأمل ميكنيم. ساختار غير فركتال مانع از مقياس انساني است معماري و طراحي شهري در وضعيتي بغرنج قرار دارند، زيرا قواعدي كه دانشجويان مي آموزند با ساختار سازمان يافت ة اشكال زن د گي متناقض است . فركتالي بودن شهرهاي قديمي عامدانه بخاطر تحميل قواعد سبك شناسان ة دلبخواه حذف شده است. اين مسأله به جدايي فلسفي، رواني و فيزيكي بشر از محيط اطرافش انجاميده است. اعتراض مردم به اينكه معماران و طراحان شهري تعمداً محيط هاي پر آسايش و عاطفي را ناب ود ميكنند تأثير چنداني نداشته است . ما شهرهايمان را در مكان هاي متخاصم با انسان ها مي سازيم. به يك شهر معاصر بنگريد؛ در مي يابيد كه محيطي مناسب براي بچه ها ازكودك تا نوجوان نيست . طرفداران محيط زيست به صورت فزايند ه اي مع ماران را براي نابود كردن محيط طبيعي سرزنش مي كنند، اما اين ويراني به مراتب از حوزة معماري فراتر ميرود كم تر از 20 پیتر آیزنمن براي اولین بار خانه ،» فرم، فاصله، حجم « ماه بعد از انتشار فركتال هاي a11 را به نمایش گذاشت. چند هفته بعد، در جولاي سال 1978 ، خانه a11 در طراحي هاي آیزنمن كه در طول سمینار طراحي در ونیز تولید شده بود، سوژه اصلي و مركزي شد. با این كه این پروژه به صورت عمومي تا آوریل 1980 به نمایش گذاشته نشد. اولین اثر منتشر شده توسط یك معمار از نظریه پیچیدگي به شمار مي رود. آیزنمن به طور ویژه قضیه معیار فركتالي را تعیین مي كند پردازشي كه او چنین توصیف فیلسوفانه اي از آن سه قضیه بي ثباتي یا مقطعي بودن كه با ما بعدالطبیعه حاضر رو به رو مي شود، بازگشت پذیري كه « : دارد ». با اصل موضوع رو به رو مي شود، و خود شباهتي كه با موضوعات نمایشي و زیبایي رو به رو مي شود خانه a11 اثري از طرح هاي ''L" آن زمان آیزنمن است كه این فرم ها را در تناسبات عمودي و چرخشي پیچیده تركیب مي كند ''L'' در حقیقت همان مربعي است كه به چهار قسمت تقسیم شده و یكي از این چهار مربع حذف مي شود. آیزنمن این شكل ''L'' را به عنوان نمادي از یك شكل كه نه مستطیل است و نه مربع، بلكه میانه اي بین آن دو است، تلقي كرد. این شكل سه بعدي در واقع همان مكعبي است كه یك هشتم از آن برداشته شده باشد و سه بعدي ''L'' مانندي از آب در آید. هر كدام از این شكل هاي ''L'' مانند، بنا به نظر آیزنمن، هندسه اي بي اساس و متزلزل را به نمایش مي گذارند. شكلي كه بین تمام اشكال هندسي و یا اكثر آن ها بالاتكلیف است و....