خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

دانلود تحقیق و مقاله، نقش برتر پارس

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


ورود کاربران
 


ثبت نام
فراموشی کلمه عبور؟


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


Text/HTML
 

فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت تمدن اسلام ؛ شناسه زيبايي سيماي نصف جهان

   تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 8500 تومان     تعدادمشاهده  0


تمدن اسلام ؛ شناسه زيبايي سيماي نصف جهان

بخشی از مطلب
همان گونه كه مي دانيم با ورود اسلام به ايران و تغيير قوانين زندگي شهرنشيني ، روابط اجتماعي و اقتصادي جوامع شهري متحول گشت.
همچنين از سه اصل مهم تغييرات كالبدي مي توان از استقرار مسجد كه مهمترين ويژگي شهرهاي اسلامي است، ارگ و بازار كه به ترتيب رشد نظامي و اقتصادي را به دنبال داشته نام برد كه همه و همه منجر به گسترش امپراطوري اسلامي گرديد.
پس مي توان نتيجه گرفت كه اسلام، تمدني شهري وسازنده است و بهترين تجلي آن را در اصفهان مي توان يافت. چرا كه اسلام به نوعي يك برنامه شهرسازي كامل را در اصفهان پياده كرد.
سيماي شهر كه همان تصوير خصوصيات كالبدي شهر است و در هر زمان از رشد و توسعه شهر شكل خاص به خود مي گيرد، در اصفهان پس از اسلام به اوج زيبايي، عظمت و شكوه خود مي رسد كه مي توان با تكيه بر پنج عامل خوانايي لينچ در سيماي شهر، نقش تمدن اسلام را در پر رنگ كردن و خواناتر كردن هر چه بيشتر اصفهان به وضوح مشاهده نمود كه طي مقاله به آن خواهيم پرداخت.
اوج شهر سازي اسلامي در دوران صفوي و در مكتب اصفهان متجلي ميشود.
مكتب اصفهان ، تحقق آرمانشهر دولت صفوي است كه به علت ريشه داشتن در دگرگونيهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي زمان خويش نه چون يك حادثه گذرا بلكه چون واقعه اي يادماني پا به عرصه وجود مي گذارد.
مكتب اصفهان در دولت صفوي بيانگر آميختگي سياسي – عقيدتي مفاهيم ديواني و مذهبي در عين تبلور و وحدت اجتماعي كار است. بدين ترتيب اين شار جمع بندي ظريف، دقيق و روشني از دستاوردهاي تاريخي است و بازتابي از هستي مطلق كه در پي تحقق بخشيدن اصل تعادل و توازن است كه جهان بر آن قرار دارد.
در نهايت شار اسلامي با به كارگيري مفهوم «عالم همه منظر اوست» ، روزنه اي براي عبور از مكشوف به مستور باز مي نمايد. در اين مقاله سعي بر آن است كه نقش تمدن اسلام و تجلي آن در مكتب اصفهان و تأثيرات آن بر سيماي شار اسلامي مورد بررسي قرار گيرد.
واژگان كليدي: شار اسلامي ، مكتب اصفهان، خوانايي، سيماي شهر
مقدمه:
ورود اسلام به ايران و تغيير قوانين زندگي شهري، باعث شد روابط اجتماعي – اقتصادي كشور متحول گردد ؛ كه مي توان آن را به طور كلي در سه محدودة زماني خلاصه كرد و اثر هر دوره را در اصفهان مشاهده نمود:
1ـ قرون اوليه اسلامي
شهرهاي احداث شده در اين زمان غالباً تحت تاثير معماري و شهرسازي دورة ساساني بودند ، اما به تدريج با تاثير دين اسلام سياستهاي شهر سازي تغيير كرد.
كه شهرهاي اين دوره را به دو دستة كلي مي توان تقسيم كرد:
شهرهاي نوساز و شهرهاي تغيير شكل يافته
الف - شهرهاي نوساز: نشان از قدرت و وحدت سياسي امپراطوري اسلامي داشتند و خود داراي گونه هاي زير مي باشند.
دسته اول: شهرهايي كه صرفاً تجلي سازمان حكومتي و دستگاه اداري و نظامي خلفا را به تصوير مي كشيد، همچون بغداد كه با فرم دايره اي با چهار دروازه به نام‌هاي كوفه، بصره، خراسان و دمشق در كنار خرابه هاي تيسفون ساخته شد، كه در بخش مركزي آن قصر خليفه و مسجد بزرگ شهر و در اطراف به ترتيب نگهبانان و نظاميان قرار داشتند. 
دسته دوم: شهرهايي بودند كه گسترش قلعه هاي نظامي آنها را به وجود مي آورد.
دسته سوم: شهرهاي جديد و نوبنيادي بودند كه در كنار شهرهاي قبلي ساخته مي شد؛ همچون شيراز و كوفه.
دسته چهارم: شهرهاي جديدي بودند كه اطراف شهادت‌گاهها و آرامگاه پيشوايان دين ايجاد مي شدند و توسعه مي يافتند همچون قم و مشهد.
ب - شهرهاي تغيير شكل يافته: اين گونه شهرها با ايجاد مساجد و بناهاي جديد و يا به علت حالت دارالاماره‌اي توسعه مي يافتند و دوباره سازي مي شدند؛ همچون اصفهان
2ـ  قرون مياني اسلامي 
شهرسازي و شهر نشيني سلجوقيان در اين زمان آرامش سياسي، رونق اقتصادي و شكوفايي هنر ايراني را به دنبال داشت، كه اهميت خاصي دارد. بخش اعظمي از آباداني و عظمت اصفهان در اين دوران شكل مي گيرد.
هر چند يورش مغول بسياري از شهرها را ويران كرد اما باز پس از گذشت حدود يك قرن دوباره آرامش سياسي به ايران بازگشت.
3ـ  قرون متأخر اسلامي 
از اصلي‌ترين تمايزات اين دوره با دوره‌هاي قبل رونق تجارت و شهرنشيني در شهرهاي بزرگ، احداث ميادين، عمارات ، خيابانها، بازارها و كاروانسراهاي زياد ميباشد.
سلطنت شاه عباس اول، شكوفايي هنرهاي اسلامي را در اصفهان يعني پايتخت سوم صفويان به دنبال داشت، كه فعاليت‌هاي اصلي و اساسي معماري و شهرسازي نيز از همان زمان آغاز شد. آرايش پايتخت صفويان با تشويق هنرمندان ، معماران و شهرسازان آن را به نصف جهان مشهور كرد.
به طور كلي در برنامه شهرسازي كامل اسلام، توسعه شهر اصفهان از ميدان عتيق به طرف ميدان نقش جهان و احداث بناهاي اقتصادي ، مذهبي و غيرمذهبي در اطرافش بود. 
ميدان نقش جهان بعنوان مركز جديد شهر و نماد دولت قاهر و قدرتمند صفوي ، با آن كه الگوي خود را از ميدان كهنه اصفهان مي گيرد ولي اين الگوي كهن را نظمي كاملاً منطقي مي بخشد و با دقتي بي نظير به تركيب و تنظيم هندسي و فضايي عناصر پيرامون و درون آن مي پردازد.
در مقايسه مجموعه ميدان كهنه و ميدان نقش جهان آن چه تمايز فضايي - كالبدي را علاوه بر تمايز زماني موجب مي گردد حضور مكتب اصفهان در مجموعه نقش جهان بعنوان الگويي جديد رخ مي نمايد .
با طرح جامع شهرسازي شاه عباس اول در اصفهان و نظم اجباري آن، محلات جديدي ايجاد شدند و بازار و ميدان در كنار مسجد جامع شكل گرفتند.
دو محور رودخانه و چهار باغ كه به ترتيب تقسيم اقليت هاي مذهبي و ارتباط مابين بخش هاي جديد را سبب مي شدند، به همراه بازار استخوان بندي اصلي شهر را شكل مي دادند. كه بازار به عنوان ستون فقرات شهر ، مركز كليه فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي شدن كه از مسجد جامع شروع گرديده و در نهايت زيبايي، با عمكردهاي متفاوتي در امتداد خود شكل مشخص مي‌گيرد، بار ديگر به نرمي و ظرافت از كنار ميدان، كه در حقيقت شاخه‌اي از بازار اصلي مي باشند ، بدنه و فضاي اصلي ميدان نقش جهان را تشكيل ميدهند.
ريتم و نظم يكنواخت و زيباي اين بدنه در ابعاد عظيم ميدان ، آرامش ايجاد نموده و زمينه ساز تجلي كالبدي و فضايي چهار عنصر اصلي ميشود كه در چهار بدنه ميدان جاي مي‌گيرند. اين چهار عنصر يعني: سر در بازار قيصريه در شمال، ورودي مسجد شيخ لطف الله در شرق، ورودي مسجد امام در جنوب و سر در عالي قاپو در غرب به همراه دروازه‌هاي كاروانسراي سلطنتي ، كوچه پشت مطبخ مدخل و محور شهري منتهي به دروازه تهران، نقاط اصلي و كانوني چهار بدنه ميدان را بوجود مي آوردند، كه هر كدام جلوه هائي از معماري والاي اين دوره مي باشد.
جهت گيري ميدان نقش جهان كه خود تابعي از جهت قبله و نحوه قرار گيري مسجد جامع عباسي مي باشد، سمت و سوي دسترسي هاي منشعب از آن براي نفوذ به مجموعه كاخ ها و دسترسي هاي داخلي اين مجموعه را تعيين كرده و به اين مجموعه طراحي شده،‌بافت شطرنجي را تحميل مي نمايد.
اين بافت در نهايت زيبايي و شكوه معمارانه طراحي گرديده و اگرچه خصوصيت اصلي معماري ايران در دوره هاي پيشين يعني طراحي بر اساس فضاهاي داخلي و سلسله مراتب ارزشي فضاها را در امتداد محورهائي مشخص به همراه دارد. اما سبكي ، ظرافت، ‌آزادي و وسعت فضايي را تواماً در خود نهفته دارد. جهت بافت شطرنجي مجموعه كه در جوار ميدان متاثر ازآن شكل گرفته است، در محوطه منتهي به حصار آن بواسطه نقطه عطف ديگري يعني راه بسته و مجموعه فضاهاي باز و بسته اطراف آن با نهايت زيبايي و مهارت تغيير جهت داده و از جهت محور چهار باغ تبعيت مي نمايد، از اين به بعد تمامي باغات و كوشكهاي اطراف چهار باغ تا باغ هزار جريب از اين رو كه با جهت شمالي جنوبي ميباشد پيروي نموده و شهر در راستاي اين محور توسعه مي يابد
پس از صفويان فعاليت هاي شهرسازي افشاريه ، زنديه و قاجار را در پيش رو داريم كه از مهمترين آنها مي‌توان شيراز زند را نام برد كه مجموعه وكيل از اقدامات شهرسازانه قابل توجه آن است .
در زمان قاجار كه شهرسازي خصوصيت تمام نگري خود را كه در زمان صفويه داشت از دست مي‌دهد، تهران به پايتختي انتخاب ميشود؛ كه فعاليت هاي شهرسازي آن در مقابل عظمت ميادين و خيابان هاي صفويه به چشم نمي آيد . كه به نوعي ميتوان گفت : نزول شهرسازي با آشفتگي سيستم اداري شهرها همراه بود تا انقلاب مشروطيت كه نقطة پايان اين روند بود.
سيماي شار اسلامي 
به طور كلي تغييرات صورت گرفته در شهرسازي شهرهاي ايران ، پس از اسلام، سيماي شهر را بسيار دگرگون ساخت.
براي فهم بهتر، ابتدا خوانايي با پنج عامل لينچ را در سيماي شهر به طور خلاصه از نظر مي‌گذارنيم.
خوانايي: بدين معني كه بتوان اجزاي شهر را در قالبي به هم پيوسته و مرتبط از يكديگر باز شناخت ، كه وجود خوانايي در شهر تصويري واضح و روشن از آن به مردم ارائه ميدهد.
داشتن تصويري نيكو از شهر و محيط پيرامون، نوعي احساس امنيت به ما ميدهد، چرا كه مي‌توان رابطه اي موزون و زيبا ميان خود و جهان خارج برقرار كنيم.
لينچ پنج عامل خوانايي را به قرار زير بر شمرده است:
1.    راه : عاملي است كه توسط آن حركت صورت مي گيرد؛ در امتداد راه است كه عوامل محيطي گوناگون قرار مي گيرند و با هم ارتباط مي يابند.
2.    لبه: عاملي است خطي كه مرز بين دو قسمت مي باشد، مثل حد مجموعه اي از ساختمانها. لبه ها عوامل جانبي هستند، نه محورهاي تقارن و توازن.
3.    محله : قسمت هايي از شهر هستند كه دست كم ميان اندازه يا بزرگ باشند و اجزاء آنها به سبب خصوصيتشان سيماي محله را از درون متفاوت و پر رنگ مي سازد و در يافتن نقاط مختلف از خارج محله نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
4.    گره : نقاط حساس در شهر هستند كه ناظر به آن وارد ميشود و در واقع كانون هايي مي باشند كه مبداء و مقصد حركت را به وجود مي آورند.
5.    نشانه: عاملي است در تشخيص قسمت‌هاي مختلف شهر، چرا كه بايد خصوصيات نشانه چنان باشد كه بتوان آن را از ميان عوامل بسيار باز شناخت.
اين پنج عامل يكديگر را در بر مي گيرند و با هم مرتبط مي باشند ؛ در واقع محله با گره پيوند مي خورد و لبه حد آنها را مشخص مي كند كه با راه مي توان به درون آن داخل شد و نشانه، سيماي شهر را متفاوت ميكند.
در واقع جمع پنج عامل خوانايي و پيوستگي آنها سيماي شهر و خصوصيات بصري شهر را خلق ميكنند.
معرفي سيماي مكتب اصفهان
فضاها و بناهاي يك شهر در واقع تجسم لايه هاي پنهاني و درون مايه فرهنگ و حيات شهري آن شهر است.
آرمان ها ، خواست ها، نيازها ، تصورات و حتي هوس هاي جامعه شهري در فضاها و بناهاي شهر متجلي ميشود.
در اين ميان يك فضا يا يك بنا يا حتي يك مجموعه كالبدي – فضايي گاهي از چنان قدرت و اثري برخوردار ميشود كه مي توان آن را نماد يك دوره تاريخي و فرهنگ حاكم بر آن دانست.
در اصفهان اين نماد در عين حال كه بيانگر يك دوره تاريخي است عمدتاً نماد نظام حكومتي آن دوره است. حكومت مسلط، تسلط و حاكميت خود را با بنيان گذاشتن چنين نمادهايي عينيت مي بخشد . اين چنين است كه قدرتمندترين نماد دوره صفوي و حكومت اسلامي مركزي، در مجموعه ي ميدان نقش جهان متجلي ميشود. قدرت اين نماد تا حدي است كه ريشه يابي دوره صفويه و شناخت اعتقادات و باورهاي حكومت صفوي،‌با شناخت اين نماد و كشف زوايا و معاني فضاها و تناسبات آن امكان پذير يا به عبارت درست تر تكميل ميشود.
آنچه باعث ميشود اين مجموعه را يك نماد تمام عيار بدانيم، به دو دليل است: يك ، مجموعه بودن آن به صورتي كه پايه هاي اصلي حكومت و ارزش هاي آن را در هم تركيب مي كند و نشانگر نگرش حاكم بر «سازندگي» شهر است و دوم، وضوح ان در شهر به طوري كه در بافت خوابيده ي شهر، خود را به رخ مي كشد و بر بناهاي اطراف به تمامي مسلط ميشود.
زماني مي توانيم به اين مجموعه«نماد» بگوييم كه آن را به ميدان محدود نكنيم. نماد صفوي در «مجموعه ي نقش جهان» بازتاب يافته است ، مجموعه اي كه ميدان در كنار بازار ، باغ و عناصر شاخص كاخ و مسجد يكي از اجزاي آن محسوب ميشود. سابقه ي احداث «مجموعه ي شهري» كه عناصر متفاوت را در كنار يكديگر و در كليتي واحد سازمان ميدهد، به قبل از صفويه باز مي گردد. ولي آنچه در دوره صفوي اهميتي بيش از پيش مي يابد، ارزش نهادن به عناصر شاخص در قالب بناهاي منفرد با اغراق آميز ترين شكل آن است.
كل مجموعه ي «نقش جهان» (بازار – ميدان – باغ – كاخ – مسجد) تجلي الگوي آرماني حاكم بر نظام حكومتي و مديريتي جامعه ي شهر بود . نظامي كه حكومت و ديانت را بار ديگر در هم تركيب مي كند و اگر تسلطي است. تسلط بر همه ابعاد خصوصي و عمومي حيات شهري است . بعلاوه آنچه اين تركيب را قوت مي بخشد، سازماندهي نظام اقتصادي شهر و تسلط بر آن است در واقع مي توان گفت در اين مجموعه ،اقتصاد، دين و حكومت با هم تركيب شده ، در قالب مجموعه اي عظيم نمادين مي شود. در اين مجموعه ي واحد، بناهاي هيجان انگيز بعنوان عناصر شاخص از درون مجموعه سر مي كشد و بر فضا و محيط مسلط ميشود.
در اين جا عملكرد شاخص بنا است كه آن را به كالبدي شاخص بدل ميكند: عظمت طلبي قدرت و فر شاهي كه در معماري قبل از اسلام به خصوص در دروه هاي هخامنشي و ساساني سابقه داشت و پس از اسلام به نوعي فروتني و سادگي در بناهاي اصلي و يك دستي در بافت شهري كاهش يافته بود، بار ديگر در دوره هاي صفوي اهميت يافت، به طوري كه تجلي آن را به صورتي واضح و آشكار مي توان درمعماري و حتي شهر سازي اين دوره مشاهده نمود.
مسجد ايراني – اسلامي كه قبل از دوره صفوي خصلتي «عاميانه» و «مردمي » داشت در دوره هاي تجديد حيات دولت مقتدر و متمركز ، جاي خود را به «مسجد شاهي» و همان عظمت طلبي گذشته داد.«تناسبات باشكوه مسجد مي توانست اين عنصر شاخص مذهبي- حكومتي را از ديگر عناصر پيرامون متمايز كنند، بطوري كه در بافت خوابيده شهر و فضاي ساده و باز ميدان، حضوري ناگهاني و هيجان انگيز يابد.
كاخ سلطنتي نيز در اين مجموعه ارزش و عمظت گذشته ي خود را باز مي‌يابد و در ارتباط با مجموعه ي سلطنتي غربي ميدان، قدر و منزلتي همتراز با دين پيدا مي كند. آنچه اين كاخ سطنتي و آن مسجد شاهي را علاوه بر پيوند اين دو پايه ي اصلي در نظام اعتقادي صفوي همتراز با هم ميكند، ارزش و اهميتي است كه در اين دو عنصر ساختاري به «جايگاه بلند» داده ميشود. در دوره صفوي اين جايگاه بلند تجسمي ميشود از پايداري، قدرت و جاودانگي دين پذيرفته شده و مذهب شيعه از يك طرف و حكومت مقتدر از طرف ديگر . در اين جا ، هم قدرت و پايداري اين دو مطرح است و هم تقدس آن . اين همان اندازه اهميت دارد كه آن ، اين ، آن را تكميل ميكند و پيوند تنگاتنگ اين دو است كه نظام ديني و نظام حكومتي را با هم به عرصه‌ي عمومي و خصوصي جامعه هدايت و گاه تحميل مي كند.
در اين رهگذر، اقتصاد چنان با دو پايه ي اصلي حكومت تركيب ميشود كه پايداري و جاودانگي آن را تا چند قرن تضمين مي كند. اقتصادي جهت داده شده و تحت تسلط حكومت مركزي، در نهايت چنين مجموعه ي منسجمي چنان سازمان داده ميشود كه تا چندين سال ، در مقابل كشمكش ها و هجوم ها در امان مي ماند. چرا كه در اين مجموعه اگر يك جز آسيب ببيند ، ديگر عناصر و اجزاء آن را ترميم و باز سازي مي كند
بيان و توصيف ميدان نقش جهان در زبان مكتب اصفهان به گونه اي است كه آن را قوي ترين و ظريف ترين نوع بيان در تركيب كلامي مكتب اصفهان بر مي شمرد، حضور مسجد بزرگ شهر و نه جامع آنچنان استوار و قاطع است كه همه ضلع جنوبي ميدان را به خود اختصاص ميدهد و سلطه فضايي خود را چه از طريق سر در بزرگ و مناره ها در زمينه نخستين و چه از طريق گنبدها و ايوانها در پس زمينه بر ميدان مي‌گستراند. بيان دقيق، ظريف و پيچش قدرتمند مجموعه ورودي مسجد به منظور تركيب دو راستاي طبيعي – اقليمي و مذهبي سبب مي گردد كه اين سلطه فضايي با تركيب احجام پر و خالي دو چندان گردد، در درون، مسجد نه بعنوان يك فضاي مجرد بلكه بعنوان يك فضاي شهري، تداوم و اتصال فضايي ميدان با محلات قرار گرفته در وراي مسجد را فراهم مي آورد. اين نوع تركيب فضايي- كالبدي است كه مجموعه را از ديگر مجموعه هاي يادماني با فضاهاي پيراموني قبل از دوران خود جدا مي سازد.
در ضلع شمالي سر در بازار بزرگ در عين اعلام حضور روشن و صريح سازمان اقتصادي شهر در مجموعه مركزي، بي آنكه در مقام برابري يا قرينه سازي با ضلع جنوبي گشوده و راسته هاي بازار را به سوي مسجد مي‌دواند. در ميان ضلع غربي عمارت عالي قاپو ، با معماري كاملاً متفاوت تباين كامل فضايي از مجموعه پيراموني خود را اعلام مي دارد.
اين عمارت بر آن نيست تا شكوه و جلال مسجد را تحت الشعاع قرار دهد و در نهايت آنچه بايد نشانه اقتدار باشد در اين عمارت تبلور كالبدي مي‌يابد و سرانجام در ميانه ضلع شرقي ميدان و در برابر عمارت عالي قاپو مسجد شيخ لطف الله، بي هيچ صحن و حياط ، شبستان و رواق آخرين كلام در تبلور كالبدي انگاره‌ها ، و عقايد مذهبي – معنوي و عشق را بر زبان مكتب اصفهان بيان مي‌دارد و از اين پس معماري شهري و خلق فضاي شهري هدف اصلي شهرسازي مكتب اصفهان مي گردد.
خوانايي در سيماي نصف جهان 
از اصلي ترين خصوصيات خوانايي اصفهان اسلامي سازگاري و تناسب ميان فضاها و عناصر شهري آن است . هماهنگي و پيوستگي موجود در عين تمايز اجزاء و عناصر شهري سيمايي خوانا را در شهر پديد آورده است.
در بررسي عوامل خوانايي در سيماي شهر اول از همه مي توان به راه كه به خوبي قابل تشخيص است اشاره كرد، چرا كه عناصر و اجزاي شبكه ارتباطات را شامل ميشود همچون معابر، راسته هاي فرعي و اصلي و بازار كه ستون فقرات اصلي شهر مي باشد و فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي را در خود جاري ساخته است
لبه ها كه مرزهايي خطي هستند و متمايز كنندة قسمتهاي مختلف شهر مي باشند، در جدا سازي بافت قديم و جديد اصفهان به خوبي قابل تشخيص اند.
گره‌ها يا همان كانون هاي مبداء و مقصد در سيماي شهر بسيار پر رنگ مي باشند. مثل محل تقاطع گذرها و نقاط عطف موجود در شهر .
نشانه ها در شهر بسيار قوي ظاهر شده اند، كه نمونه هاي آن را در سر در گنبد مساجد، مناره هاي بلند، خانه هاي زيبا و ... مي توان مشاهده كرد.
كاشي كاري ها، قوس هاي تزئيني و هنرمندي هايي كه در ساخت گنبدها و ساختمانها به كار رفته ويژگي هاي زيبايي شناسانة سيماي شهر را هر چه بيشتر به نمايش مي گذارد.
محلات نيز در سيماي شهر به خوبي قابل تشخيص اند. محلات كه در تشكيل آنها بازار نقش مهمي را ايفا مي كند چرا كه مركز كليه فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي است و استخوانبدي محلات به آن تكيه كرده است است 
محله بندي در اصفهان با مرزهاي اجتماعي و فضايي صورت گرفته، و استقلال آنها از ويژگي هاي اصلي شار اسلامي است 
سخن آخر
عصر ما عصر انتقال ميراث عظيمي از فرهنگ و رسوم و زبان و ادبيات و دانش و بينش و فن و هنر و معماري و تكنولوژي و ... به آيندگان است كه آن نيز بايد نمونه مشهودي از تطابق و سازگاري همه جانبه با زمان خود و در بر گيرنده بستري گسترده جهت شكل گيري انديشه هاي نو به منظور ساختن دنياي نو در آينده باشد. با مطالعه مكتب اصفهان و سيماي شار اسلامي مي توان دريافت كه بشر ديروز از چه سمت و سويي و با در نظر گرفتن چه حدودي به خلق آثار معماري جاودانه و مجموعه هاي شهري و منطبق با زمان خود رسيده و اينكه چه سير تحولي را تا به امروز پشت سر گذاشته و براي ما در جهت رسيدن به تفكري كه منتج به برنامه ريزي صحيح و شهر سازي منطبق با نياز جامعه امروز باشد، دستاويز محكمي خواهد بود. 
مراجع: 
1.    مشهديزاده دهاقاني ، ناصر؛ تحليلي از ويژگيهاي برنامه ريزي شهري در ايران ؛ مركز انتشارات دانشگاه علم و وصنعت ايران ؛ چاپ پنجم ؛ سال 1383
2.    حبيبي، سيد محسن؛ از شار تا شهر؛ انتشارات دانشگاه تهران؛ چاپ چهارم؛ سال 1382
3.    لينچ ، كوين؛ سيماي شهر؛ ترجمه منوچهر مزيني؛ انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم؛ 1384
4.    گوبه ، هانس؛ شهر اصفهان؛ ترجمه كرامت الله افسر؛ تهران : چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ 1365
5.    ميرفندرسكي و همكاران ، محمد امين؛ مطالعات شهر تاريخي اصفهان براي اداره كل حفاظت آثار باستاني ، ارشيو اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان؛ 1355
6.    هنرفر، لطف الله ؛ گنجينه آثار تاريخي شهر اصفهان؛ اصفهان :‌ انتشارات ثقفي؛ 1351
7.    وارثي، حميد رضا تحليلي از وضعيت بافت تاريخي شهر اصفهان؛ فصلنامه فرهنگ اصفهان 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
تمدن اسلام ؛ شناسه زيبايي سيماي نصف جهان ,چكيده ,همان گونه كه مي دانيم با ورود اسلام به ايران و تغيير قوانين زندگي شهرنشيني ، روابط اجتماعي و اقتصادي جوامع شهري متحول گشت. ,همچنين از سه اصل مهم تغييرات كالبدي مي توان از استقرار مسجد كه مهمترين ويژگي شهرهاي اسلامي است، ارگ و بازار كه به ترتيب رشد نظا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده ی نصرآباد در اصفهان
پاورپوینت تحلیل و بررسی نحوه طراحي ورودي شهرها
پاورپوینت بررسی شهر ستيزي ايراني
پاورپوینت توسعه شهر نشيني و پيامد هاي آن
بررسي نظري مفهوم محله و بازتعريف آن با تأكيد بر شرايط محله
دانلود پاورپوینت طرح راهبردی مناسب سازی فضای شهری شهرستان همدان
دانلود پاورپوینت طراحی و مناسب سازی تجهیزات شهری برای معلولین و جانبازان
دانلود پاورپوینت الگوهاي طراحي و مناسب سازي مبلمان شهري
دانلود پاورپوینت الگوهاي طراحي منظر در امتداد مسيلهاي درون شهري
دانلود پاورپوینت مشارکت مردمی در ساماندهی بافت فرسوده نمونه ی موردی محله چهار باغ

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد