خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

دانلود تحقیق و مقاله، نقش برتر پارس

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


ورود کاربران
 


ثبت نام
فراموشی کلمه عبور؟


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


Text/HTML
 

فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی الگوی خیابان ، کاداستر

   تعدادبرگ: 52 اسلاید قابل ویرایش پاورپوینت   قیمت: 25000 تومان   حجم فایل: 475 kb  تعدادمشاهده  5


پاورپوینت بررسی الگوی خیابان ، کاداستر
 
بخشی از مطلب
واحدهای کاداستر (بلوک های شهری ) عموما یا در قالب قطعات و تکه های خرد زمین تفکیک شده و یا به یکدیگر می پیوندند . ( تصویر 4.1 )
این قطعات می توانند " پشت به پشت " قرار گیرند به گونه ای که جبهه جلویی هر یک از آنها در مجاورت خیابان قرار گیرد و با یکدیگر از جانب پشتی ، مرزی مشترک داشته باشند .
همچنین این قطعات می توانند در جبهه جلویی خود با خیابان اصلی و از سوی جبهه پشتی با کوچه دسترسی برخورد نمایند . در موارد اندکی نیز ممکن است یک قطعه از هر دو جبهه خود با خیابان اصلی مرز واحد داشته باشد . با گذر زمان ، همچنانکه قطعات خرید و فروش می گردند ، مرزها تغییر می کنند . در این بین قطعات کلان ممکن است به قطعات خردتر تفکیک شده و یا با پیوستن با چند قطعه دیگر تجمیع شوند . این تجمیع ها غالبا در راستای فراهم نمودن بستری مناسبتر جهت ایجاد ساختمانهایی با ابعاد بزرگتر صورت می پذیرد .
این فرآیند همواره تنها در یک جهت صورت می پذیرد ؛ قطعات زمین در اغلب موارد با یکدیگر تجمیع می گردند و کمتر تفکیک حادث می شود . در بسیاری از موارد ، نظیر ساختن یک مرکز فروشگاهی در قلب شهر ، تمامی بلوک های شهری می توانند به یکدیگر بپیوندند بی آنکه هیچ خیابان جداکننده و حائلی پدیدار گردد .
اگرچه تجمیع قطعات و بلوک ها بسیاری از شواهد فرم های نخستین را از بین می برد ، در بسیاری از شهرها بویژه در اروپا آثار الگوهای قطعه بندی اولیه از آن دوره ثابت مانده اند . در تعداد کمی ازاین قطعات بناهایی از آن دوره وجود دارد که نشان می دهد ساختمانها بسیار سریع تر از الگوهای قطعات تغییر پیدا نموده اند .
4- الگوی خیابان کاداستر:
الگوی کاداستر به خیابان بندی بلوک ها و در میان آنها به ایجاد کانال های حرکتی و فضاهای جمعی و یا " شبکه فضای عمومی " می پردازد .
در برخی موارد بلوک ها فضا را تعریف کرده و در حالاتی دیگر فضاها بلوک ها را تعریف می کنند . 
در نقشه تراز زمین بسیاری از مجتمع های زیستی می توان چندین روی هم اندازی از دوران مختلف را مشاهده نمود .
واژه "Palimpsest" ( که در فرهنگ لغات به معنای نسخه خطی یا دست نوشته ای است که نوشته روی آن پاک شده و دوباره روی آن نگارش کرده باشند )   به عنوان یک استعاره برای فرآیند تغییری که در آن کاربری های کنونی دوباره ایجاد گردیده اند اما ساختار فعالیت اولیه خود را به کل از دست نداده اند ، اطلاق می گردد .
راه های قرن بیستم که اغلب الگوی معابر دوران پیشین را قطع نمودند ، منظره شهری تکه تکه ای بر جای نهاده اند . الگوهای معابر و فضاها اغلب درطول بیش از صدها سال توسعه یافته اند و بقایا و روح آن الگوها از دوران مختلف را می توان در نقشه های تراز زمین بسیاری از شهرها مشاهده نمود . برای مثال در "فلورانس" الگوی معابر رومی ، همچنان در هسته ی مرکزی شهر دیده می شود . ( تصویر 4.2 )
کیفیت مهمی که در طراحی شهری توسط الگوی کاداستر ایجاد گردید مفهوم " نفوذ پذیری "   یک قطعه بود . در این الگو محیط به مسیرهای مختلف ( در داخل و از میان قطعه ) اجازه ی عبور می داد . 
این کیفیت همچنین میزان برای سنجش فرصت حرکت در قطعات فراهم می نمود و معیاری تحت عنوان " دسترسی "  ، به معنای آنچه در عمل قابل دست یافتن است ، نیز طرح گردید . این معیار ( دسترسی ) را می توان به عنوان یک محصول از واکنش میان سیستم کاداستر و شخصی سازی تلقی نمود . 
"نفوذ پذیری بصری"  نیز به توانایی دیدن راه ها و معابر در میان یک محیط اطلاق می گردد ؛ در حالیکه "نفوذ پذیری فیزیکی " به توانایی حرکت در میان آن محیط اشاره دارد . در برخی موارد این امکان وجود دارد که " نفوذ پذیری بصری" وجود داشته باشد حال آنکه "نفوذ پذیری فیزیکی " موجود نباشد و بالعکس .
الگوهای کاداستری که متشکل از تعداد زیادی بلوک و خیابان خرد مقیاس باشد بافت شهری ریز دانه ای را ایجاد می نماید و این در حالی است که الگوهای ساخته شده از تعداد بلوک های کمتر و بزرگتر ، بافت شهری درشت دانه ای را پدید می آورند .
طبعا سایتی با بلوک های کوچکتر ، فرصت "دسترسی" بیشتری را فراهم می نماید و عموما محیطی با "نفوذپذیری" بیشتری را خلق می کند . ( تصویر 4.3)
همچنین بلوک های خرتر " نفوذ پذیری بصری" راافزایش می دهد و می توان با سهولت بیشتری از یک تقاطع تا تقاطع دیگر را مشاهده نمود و در نتیجه می تواند در افزایش آگاهی افراد از شرایط ممکن موثرافتد .
تفاوت اساسی در الگوهای کاداستر را می توان در دو گونه بافت " منظم" یا " ایده آل"  ( با نمود نظم هندسی ) و " بافت ارگانیک " یا "بی نظم" ( توسط بی نظمی آن ) مشاهده نمود .
اگرچه در مفهوم   نفوذ پذیری فیزیکی  ، شکل بافت اهمیتی ندارد ، اما درکل بی نظمی می تواند در پتانسیل حرکتی ، از طریق کاهش نفوذپذیری بصری تاثیر گذارد . ( به فصل 7 مراجعه شود ) 
در بسیاری از کشورها و مناطق با سابقه طولانی شهرنشینی مترقی ، بیشتر بافت های شهری به صورت بی نظم می باشند ( تصویر 4.4) . از این نوع بی نظمی اغلب تحت عنوان "ارگانیک" یاد می شود .
طرح کلی در این نوع بافت ها ، بیش از آنکه از پیش اندیشیده شده باشند ، عموما بصورت بومی و طبیعی شکل می گیرند .
این طراحی عموما بر حرکت پیاده استوار بوده و به شدت از توپوگرافی و شرایط زمین تاثیر می پذیرد .
"هیلیر" در سال 1996 بصورت گسترده ارتباط میان حرکت و سیر تکامل تدریجی بافت های شهری را تئوریزه نمود . در نظر وی حرکت بصورت گسترده ای شکل دهی به فضاهای شهری را دیکته کرده و خود تا حد زیادی تسط ترکیب فضایی تعریف می گردد . در حقیقت این تئوری به این نکته اشاره می کند که با لحاظ نمودن شکل گیری فضایی ، اساسا بافت شهری قدرتمندترین عنصر تعریف کننده حرکت شهری بشمار می آید . (Hillier , 1996 b,p.43 ) ( به فصل 7 مراجعه گردد ) .
بافت های منظم و ایده آل غالبا طراحی می شوند و عموما جنبه هایی از هماهنگی هندسی را در خود دارا هستند . در جهت تسهیل عبور و مرور بیشتر ترکیبات طراحی شده بصورت مستقیم الخط می باشند . در این میان بسیاری از شهرهای اروپایی نیز از ساختار منظم شهرهای رمی و یونانی و یا الگوی سکونتگاه ها با بافت نیمه منتظم استفاده می نمایند .
در اروپا ، در بسیاری از اوقات الگوهای بافت منظم بر روی بافت های ارگانیک متداول پیشین همپوشانی نموده اند و یا گاهی نیز در امتداد بافت های ارگانیک اضافه گردیده اند . ( از این نمونه می توان از کار "سردا"   در بارسلونا یاد نمود ) .
در دنیای امروز شهر های مختلفی را می توان با بافت های هتدسی منظم و راست گوشه مشاهده نمود که در آنها قطعات مسطح بزرگ زمین به سادگی به قطعات قابل مدیریت ، تفکیک گردیده و به فروش می رسند .
در آمریکا استفاده از بافت ها جهت خیابان بندی شهرها با گذشت زمان ساده تر شده اند . میادین عمومی و خیابان های موربی که اجزاء مهم الگوهای معابر را تشکیل می دادند در " ساوانا" ، "فیلادلفیا" ، " واشنگتون" و. . . بعدها اغلب در جهت ایجاد سیستم های ساده تر بلوک های راست گوشه و خیابان های مستقیم و . . . کشیده شدند .
در رابطه با آن دسته اندکی از شهرهای آمریکایی که از سیستم معابر شطرنجی استفاده می نمودند و بیش از حد به ایجاد سلول های مساوی و یکسان می پرداختد "موریس"  در سال 1994 طرح "ساوانا"    را به عنوان یک استثناء مهم مطرح نموده و معتقد است هندسه شهری   می بایستی از حداقل یکنواختی برخوردار باشد . ( تصویر 4.5)
برخی از الگوهای خیابان های طراحی شده از نقش سمبلیک مهمی برخوردار می باشند که به کل شهر تسری پیدا می کنند ؛ برای مثال شهرهای بزرگ چین باستان بر اساس میادین کامل و راست گوشه طراحی می شدند و در آنها 12 دروازه ( که نمایانگر 12 ماه سال بودند ) در چهار سوی شهر قرار می گرفتند . شهرهای جدید رمی نیز از دو خیابان متقاطع اصلی تشکیل می شدند که نمایانگر محور گردش خورشید و خط اعتدالین شب و روز بود . چنین شکل بندی و ترکیبی همواره بر اساس باورهای باستانی و مذهبی نبوده است ؛ برای مثال در واشنگتون دی سی مکان قرار گیری کاخ سفید و کاپیتول ( عمارت کنگره ) جدایی نیروهای قانون گذاری و مجریه را بصورت سمبلیک نشان می دهد .
بافت های نامنظم شخصیت زیبایی را به عنوان نتیجه تغییرات فضایی شکل یافته و مطلوب عرضه می کنند و این در حالیست که بافت های منظم اغلب به سبب یکنواختی فرضی و تحمیلی آنها مورد نقد قرار می گیرند .
کامیلوسیته در سال 1889 ، تمامیت و کمال بی رحمانه ی "مانهیم"  را محکوم می کند ؛ جایی که قوانین خشک و بی روح حاکم بر آنجا این الزام را پدید می آورد که تمامی تقاطع خیابان ها بصورت عمودی باشد و هر فردی تنها بتواند در دو جهت بصورت مستقیم حرکت نماید تا به حومه های شهری اطراف برسد .
"ریبسزینسکی"  در سال 1995 عنوان می کند که : چنین بافت هایی ضرورتا فاقد شخصیت و روحیه خیالی و شاعرانه نیستند؛ وی معتقد است عناصر زیبا درجایی پدید می آیند که برای مثال ،  بافت ها با مناظر طبیعی تلاقی می کنند ؛ نظیر آنچه در ازهم گسیختگی بافت توسط دره تنگ و عمیق لس آنجلس پدید می آید .
بافت های همسان نباید الزاما یکجور و کاملا منظم باشند . برای مثال در نقشه ی 1811 مرکز شهر "مانهاتان" خیابانهای دسترسی کوتاه و پهن درون بلوک ها برای ساختمانهای بزرگ و معابر باریک و بلند برای خانه های نواری کوچکتر ، میادین باز ، خیابانهای پر پیچ و خم و بویژه مسیرها و معابر سبز درختکاری شده ، خود نمایانگر عناصری متفاوت و جذاب می باشند .
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، در بسیاری از کشورها ( بویژه در آمریکا ) تسلط الگوهای مستقیم الخط ، واکنش هایی را بر ضد استفاده ازآن ، در جهت شکل گیری خیابان کشی های منحنی و پیوسته و قطعات زمین کم عمق و پهن ( بر خلاف گونه ها باریک و عمیق ) سبب گردید و تاثیر گسترده وسیعی بر جای نهاد .
در این دوره استفاده از شکل های منحنی از طراحی زیبای شهرهای انگلیسی اوایل قرن نوزدهم نشات می گرفت . از این نمونه می توان به الگوبرداری از طراحی "جان نش "  در سال 1823 برای " پارک ویلیج" در نزدیکی پارک "ریجنتس" توسط "المستد"  و "واکس"  در سال 1868 در طراحی کناره رودخانه ای در نزدیکی شیکاگو و باغ شهر "لچ ورث" در سال 1905 اشاره نمود .
در این زمان از منحنی ها و خطوط خمیده جهت مسدود نمودن دیدها  و افزایش جذابیت بصری برای توسعه های جدید واحد های همسایگی و حومه های شهری استفاده گردید . همچنین مسیرهای منحنی طراحی شده ، نفوذپذیری بصری را کاهش داده و افراد نا آشنا و غیر ساکنین را از ورود به داخل محدوده سایت ها بر حذر می داشت .
بیشتر توسعه ها و ساخت و سازهای ناشی از الگوهای منحنی ، ازاواخر قرن 19 تا حدود 1930 در بافت های گوناگون دیده می شود .
تحولی که در اواخر دهه ی 1950 به شدت رایج گردید ، استفاده از کوچه های بن بست در طراحی معابر بود . این ابداع نخستین بار توسط "آنوین"  و "پارکر"  در "New Eears Wick" مطرح گردید . در واقع کوچه های بن بست در جهت حفظ ترکیبات زیبایی شناسانه منحنی ها و نیز در جهت کاهش مشکلات 
و........


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,الگوی خیابان ، کاداستر ,واحدهای کاداستر ,(بلوک های شهری ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی پل مخصوص عابرین پیاده و دوچرخه سواری با نام بینس برو
پاورپوینت بررسی توسعه پایدار شهری با نگاهی به شهر اصفهان
پاورپوینت بررسی 10 نمونه طراحی فضای شهری و پارک در مکزیک
پاورپوینت بررسی تاثیر مبلمان شهری در زیبایی بصری و منظر و هویت شهرها
پاورپوینت بررسی طراحی نما و منظر ورودی شهر
پاورپوینت بررسی مسکن و شهرهای آینده
پاورپوینت بررسی مبانی برنامه ریزی کالبدی میدان مادر در شهر بویین زهرا
پاورپوینت بررسی اهمیت توجه به مکان در طراحی فضای انسان مدار
پاورپوینت بررسی مفهومی محله و عناصر و اجزا محله هاي شهري
پاورپوینت بررسی شهرک مسکونی اکولونیا NOVEM دولت هلند
پاورپوینت بررسی محله دیپلماتیک سبز در ریاض عربستان سعودی اثر بادکر وگن فلد و شرکاء
پاورپوینت بررسی سیستم حمل و نقل هوشمند INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEM (ITS)
پاورپوینت بررسی مکتب شهرسازی شیکاگو ، مکتب اکولوژی شهری
پاورپوینت بررسی معماری میدان فرسالا یونان
پاورپوینت بررسی شهرسازی دوره پهلوی از منظر فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی نيازهاي انسان از دیدگاه آبراهام مزلو
پاورپوینت بررسی ویژگیهای شهرسازی اسلامی در فضای شهری
پاورپوینت بررسی تاریخچه شهرنشینی در ایران
پاورپوینت بررسی اقلیمی سایت میدان کوثر در مشهد محدوده کارخانه کوکاکولا
پاورپوینت بررسی تعريف مفاهيم، واژه ها و اصطلاحات شهرسازی و طراحی شهری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد