خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مسجد برسیان

   تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 5031 kb  تعدادمشاهده  10


پاورپوینت بررسی مسجد برسیان 
 
بخشی از مطلب
مناره و مسجد جامع برسیان مربوط به سدهٔ ۵ ه. ق. است و در شهرستان اصفهان، روستای برسیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مناره برسیان در روستای برسیان بر کرانهٔ شمالی زاینده‌رود و در شرق اصفهان قرار گرفته، یکی از قدیمی‌ترین منارههای ایران است که در میان مناره‌های اصفهان که دارای تاریخ هستند سومین مناره قدیمی به‌شمار می‌آید. تاریخ ساخت مناره سال ۴۹۱ ه.ق می‌باشد.
این منارهٔ ستونی مدور بدون سکو یا پایه بوده با آجر و ملات گچ ساخته شده‌است. قطر مناره در سطح زمین ۵/۷۵ متر و ارتفاع آن ۳۴/۵۵ متر است و پلکان مارپیچ مناره از داخل مسجدی شروع می‌شود که بعدها ساخته شده‌است.
مناره برسیان فاقد کاشیکاری است و تزئینات آجری آن که نقوشی به شکل لوزی نزدیک به مربع هستند به هزارباف معروف است.
بسیاری از کارشناسان این مناره را از بهترین نمونه‌های صنعت آجرچینی دوران سلجوقی در سدهٔ پنجم می‌دانند.
مجموعه حاج کریم از ابنیه بزرگ بازار اصفهان است که در بازار " در تالار" یا نیم آور واقع شده و در دوران قاجار ساخته شده است. این سرا در میانه بازار طویل اصفهان و درست در محلی که بازار چرخشی دارد، قرار گرفته است. این چرخش به گونه زیبایی با معماری مجموعه همخوانی پیدا کرده یا به عبارت دیگر، مجموعه علی رغم معماری منظم خود با چرخشی منحنی شکل خط بازار هماهنگ گردیده است.
اگر بنا را از بافت پیرامونش جدا کرده و به صورت مجزا به آن بنگریم مشاهده می شود که بین جداره خارجی و فضاهای داخلی آن از نظر شکل تفاوت زیادی وجود دارد. اشکال فضاهای داخلی بنا کاملا منظم و هندسی هستند حال آنکه در شکل جداره بیرونی آن نظمی احساس نمی شود. این تفاوت شکل داخل و خارج بنا از آنجا ناشی می شود که در معماری ما، معمار طراح به جهت اتکا به درون گرایی به عنوان اصل اساسی در طراحی ، هم و غم خود را تنها مصروف فضاهای داخلی که شامل حیاط های باز نیز هستند می نماید و به جداره و نماهای خارجی اعتنایی ندارد. به این ترتیب حتی گاهی جداره خارجی در اتصال کامل با بناهای مجاور به کلی از چشم ها پنهان می ماند.
 
 
 
درون بنا از هندسه کاملی برخوردار است. نه تنها حیاط، تیمچه و حجره ها و سایر فضاها شکلی کاملا هندسی دارند. بلکه ترکیب کلی فضاها نیز بر هندسه ای تمام استوار است. دو محور عمود بر هم استخوان بندی مستحکم و قاطعی برای کل طرح پیدید آورده و هندسه ای خالص را بر آن حاکم می راند.
 
حیاط یا صحن سرا که مهم ترین فضای مجموعه است و تنها نقطه ای به شمار می رود که تصویری کلی از بنا را به مخاطب ارائه می دهد، در محل تلاقی دو محور می نشیند و شکل آن در حجم کلی از دو محور مذکور متاثر می گردد. فضاهای دیگر مجموعه نیز در امتداد دو محور در چهار سوی صحن قرار می گیرند و تنها تیمچه از بند این نظم خارج می ماند.
 
صحن اصلی که خود مانند نگینی در میانه طرح قرار گرفته ، قاعده ای تقریبا مربع شکل با گوشه های بریده دارد و دو طبقه است. طبقه دوم آن نسبت به طبقه اول عقب نشسته و به این ترتیب حیاط در مرتبه بالاتر بازتر شده است. در میانه هر ضلع صحن و درست روی محورهای اصلی بنا، طبقه دوم پیش آمده و به محازات طبقه اول قرار می گیرد. با این تمهید ساده در حجم کلی بنا و در میانه هر ضلع آن، چهار عنصر برجسته ظاهر می شوند که بر حضور دو محور عمود بر هم در بنا تاکید می کنند. ترکیب حیاط سازی صحن نیز به تبعیت از محورهای دوگانه، حوضی در میانه و چهار باغچه در اطراف آن پیدا کرده است.
 
 
 
صحن چهار ورودی دارد که این ورودی ها نیز در زیر احجام جلو نشسته میان نماها قرار گرفته اند. ورودی ها در انتهای چهار دالان بازارچه مانند قرار دارند که در امتداد دو محور اصلی بنا واقع اند. از این چهار دالان، سه دالان به سه ورودی مجموعه راه می برند و صحن را به راسته اصلی بازار پیوند می دهند و دالان چهارم به گره ای متشخص در بنا می رسد که امروز به صورت حیاط کوچکی است اما احتمال دارد که قبلا مسقف بوده و صورت تیمچه ای را داشته است. این دالان های چهارگانه در ابتدا و انتهای خود یعنی در ورودی های بنا و نیز محل اتصال به حیاط اصلی ارتفاعی یک طبقه دارند اما در طول خود مرتفع و دو طبقه هستند. و به این ترتیب سر و ته مشخصی پیدا کرده و خود به فضای مستقلی شبیه به یک تیمچه طویل بدل شده اند.
 
حجره ها که عنصر فضایی اصلی بنا را تشکیل می دهند در دو طرف دالان ها و در اطراف حیاط در دو طبقه قرار دارند. این حجره ها عموما دهانه های ثابت و عمق های متغیر دارند. عمق و گاهی شکل قاعده آن ها بسته به شرایط نقطه ای که در آن واقع اند تغییر می کند.
 
 
 
زیباترین عضو بنا یعنی تیمچه کوچک آن در گوشه جنوب غربی بنا نشسته است. این تیمچه هرچند جزء مهمی از مجموعه را تشیل می دهد، اما از هندسه کلی طرح پیروی نمی کند و دارای ورودی مستقلی از بازار است. تیمچه مجموعه در میانه دالانی واقع شده که بین راسته اصلی بازار و دالان جنوبی قرار گرفته است. این دالان و تیمچه هرچند از طریق چند حجره، به حیاط اصلی مرتبط می شوند اما کاملا می توانند با هم بنایی مستقل و با معماری ای تمام و کامل محسوب شوند. تیمچه و دالان دو طبقه ارتفاع دارند.
 
سقف تیمچه با رسمی بندی و نورگیرهای مشبکی که در میانه خطوط آن دارد مانند جواهری خودنمایی کرده و هر مخاطبی را به سوی خود می خواند. مجموعه حاج کریم در بازار اصفهان هرچند امروز شکل اولیه خود را حفظ نکرده است اما از زیباترین نمونه های ابنیه وابسته به بازارها در دوران قاجاریه است.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی , مسجد برسیان ,مناره و مسجد , جامع برسیان ,روستای برسیان . ,مناره برسیان در روستای ,بر کرانهٔ شمالی زاینده‌رود , و در شرق اصفهان ,
مقالات مرتبط در این دسته
مسجد اسپی مزگت گیلان ، پاورپوینت بررسی معماری مسجد اسپی مزگت
پاورپوینت بررسی مسجد جامع فهرج - با نقشه ها و تصاویر
پاورپوینت بررسی کلیسای سن استپانوس ، کلیسای اچمیادزین و کلیسای تادئوس
پاورپوینت بررسی مسجد جامع فهرج یزد
پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه فیلسوف الدوله تهران
مسجد جامع فهرج یزد -بررسی معماری مساجد تاریخی
پاورپوینت بررسی تاریخچه و معماری اصیل مسجد جامع دزفول
پاورپوینت بررسی مسجد جامع قرطبه (کوردبا)- مسجد جامع سامرا (ابودلف)-مسجد جامع قیروان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد