خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع كبير یزد ، مسجد جمعه یزد

   تعدادبرگ: 40 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع كبير یزد ، مسجد جمعه یزد

40 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر  

فهرست مطالب

مقدمه

مشخصات کلی مسجد جامع كبير یزد

تاریخچه مسجد جامع كبير یزد

طرح معماری مسجد جامع كبير یزد

تصاویر فضاهای مسجد جامع كبير یزد

سایت پلان مسجد جامع كبير یزد

پلانهای معماری مسجد جامع كبير یزد

مقاطع معماری مسجد جامع كبير یزد

منابع

اين بنا در محله وقت و ساعت، خيابان مسجد جامع كبير و بين محلات شاه ابولقاسم، چهارسوق ودروازه شاهي واقع شده است.
ساختمان اصلي مسجد (مسجد جامع عتيق ) متعلق به قرن 6ه .ق است كه باني آن گشتاسبابن علي ابن فرامرزابن علاءالدوله كاليجار از دودمان آل بويه بوده است . ساختمان فعلي مربوط به زمان آل مظفر و تيموريان (قرن 8 و 9 ه.ق ) است . گش تاسب مسجد را بر جاي آتشگاه عصر ساساني ساخت (سه ورودي براي آن گذاشت، يكي برابر صفه مقصوره، يكي برابر بازار كلاه دوزان قديم و يكي به طرف مدرسه كماليه).
پس از بناي اصلي مسجد قديم، بناي ديگري كه در همان قرن در محوطه مسجد به وجود آمد ، جماعتخانهاي است كه دختران فرامز ابن علي از خاندان كاكوئي بنا كردند . از قسمت هاي ديگر مسجد قديم دو غرفه است كه يكي را امير شمسالدين قاضي و يكي را امير بلغور ساختهاند.
بناي اصلي مسجد كنوني از آثار سيد ركنالدين محمد بن قوام الدين محمد بن نظام حسيني يزدي قاضي (متوفي در سال 732 ) است. سيد ركنالدين محمد در سال 724 در جهت قبلي مسجد قديم ، قطعهاي زمين خريد و طرح مسجدنو را ريخت و در آن صفه ، گنبد، مقصوره و غرفه هايي بنا كرد و اساس آن را با سنگ و آجر و گچ بنا نهاد. اما زماني كه ميخواستند مسجد را مسقف كنند، اميرركنالدين محمد وفات كرد و مولاناي اعظم سعيد شرف الدين علي تعهد كرد و گنبد، صفه و غرفه ها را ساخت و بر سر گنبد مقصوره قديم مناره نهاد . مرتضي اعظم امير شمسالدين نيز از تبريز زيلوهاي عاليي جهت گنبد مقصوره قديم فرستاد.
در حدود سال 777 ه.ق. شاه نصرتالدين يحيي مظفري در سمت غرب مسجد، گنبد مقصوره، صفه و طنبي عالي بنا كرد . در سال 809 را معرق و كاشيكاري كرد. و ي محرابي مرمرين در مسجد بنا « انا فتحنا » ه.ق. خواجه جلال الدين محمود خوارزمي گنبد مسجد و صفه نهاد و در ميان مسجد پايابي حفر كرد كه آن را با خشت و كاشي مزين گردانيد و پنجره آهني بر سر پاياب گذاشت.
بر آن « انا فتحنا » در سال 819 شاه نظام كرماني به يزد آمد و تمام پيش صفه مسجد را با كاشي معرق مزين نمود و كتيبه اي از سوره الحاق كرد و با القاب شاهرخ بهادر خان، در گاه مسجد را زينت داد. وي همچنين چند خانه ويرانه را كه در جنب مسجد (در سمت راست آن) بود به جماعتخانه اي مبدل كرد و درگاهي در كنار آن ساخت و كاروانسراي ريسمانفروشان را كه روبروي در بزرگ مسجد بود داخل صحن مسجد آورد و بر در مسجد يك حوض و چاه آب سرد احداث كرد.
در سال 836 ايالت و حكومت يزد در عهد شاهرخ به عهده كفايت امير جلال الدين چقماق شامي قرار گرفت و زن او به نام بي بي فاطمه خاتون سطح مسجد را از سنگ مرمر فرش گردانيد و دو ستون چپ و راست گنبد را با كاشي معرق، مرتب ساخت و منبر كه از چوب بود و پوشيده شده بود از آجر منقش ساخت.
مرمت بعدي (قبل از سال 861 ) در مسجد جامع تصرف خواجه معينالدين ميبدي است كه از وزراي يزد در عهد تيموريان بود و آثار متعددي از خود دريزد به يادگار گذاشت و چون جماعتخانه شاه نظام را در حال انهدام ديد آن را مرمت كرد.
جهانشاه « القاب پادشاه زمان ميرزا » درسال 861 ه .ق امير نظامالدين حاجي قنبر جهانشاهي كه حكومت يزد بر عهدهاش قرار گرفته بود
985- اين كتيبيه هم اكنون باقي است. در بين سالهاي 930 « را به خط مولانا شمس الدين محمد شاه خطاط با كاشي معرق به كار گذاشت ه.ق در زمان سلطنت شاه طهماسب آقا جمال الدين محمد مشهور به مهتر جمال به وزارت يزد رسيد و بر طاق سردرگاه مسجد دو منا ر بلند ساخت و قبهاي بالاي قبه گنبد مقصوره ساخت و زيلوهايي به تكلف و جهت فروش مسجد مزبور ترتيب داد.
درزمان صفويه و قبل از سال 1090 ه .ق مولانا عبدالحي آشخانهاي جهت اطعام يوميه فقرا و ساكنين ساخت و ساحت در مسجد و دهليزها و اطراف و جوانب از سنگ فرش نمود.
درسال 1240 ه .ق شاهزاده محمد ولي ميرزا، شبستاني زمستاني (گرمخانه ) در جانب مغرب صحن مسجد ساخت كه مساحت آن كمي
از هزار مترمربع بيشتر است، همچنين اطراف صحن رواقهايي ساخت كه همه از آجر وگچ است.
و صحن را نيز مورد تعمير ومرمت قرار داد

و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,مسجد جامع كبير یزد ، مسجد جمعه یزد ,پاورپوینت مسجد جامع كبير یزد ,نقشه مسجد جامع كبير یزد ,مشخصات کلی ,مسجد جامع كبير یزد ,تاریخچه مسجد جامع كبير یزد ,طرح معماری مسجد جامع كبير یزد ,سایت پلان مسجد جامع كبير یزد ,پلانهای معماری مسجد جامع كبير یزد ,مقاطع معماری مسجد جامع كبير یزد , , ,اين,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی جامع معماری مسجد الاقصی اولین قبله مسلمانان
پاورپوینت تحلیل بررسی جامع معماری مسجد نصیرالملک شیراز ، 170 اسلاید
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای جامع ارتدکس بلغارستان
پاورپوینت بررسی جامع معماری مسجد جامع شهر زواره ، 160 اسلاید
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع روستای محمد آباد اصفهان
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری مسجد وکیل شیراز
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رحیم خان اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری آرامگاه تاج محل هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان نورالدین محمد اصفهانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد السهله در شمال غربی مسجد جامع کوفه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عالی قاپو اردبیل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای صخره‌ای کارانلیک
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه رکن الملک اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه خازن الملک تهران
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانقاه ها در خاورمیانه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد