خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: معماری تاج محل

   تعدادبرگ: 90 برگ ورد /   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 334 kb  تعدادمشاهده  4


فهرست مطالب 
بخش 1 )  :     تاج محل مزار چه كسي است؟ 2
بخش 2 ) : تاج محل و خصوصيات ظاهري آن 4
بخش 1 ) : اهداف كاركردي 8
بخش 2 ) : اهداف كالبدي 9
بخش  1 ) : زمينة فرهنگي 12
بخش 2 ) : زمينة محيطي و جغرافيايي 13
عرصه اول : مزار 15
عرصه دوم : باغ 19
عرصه سوم : جلوخانه 21
عرصه چهارم : چهارسو بازار 22
اصل طراحي 24
اصل تكرار موزون 31
بكارگيري انواع سازمان دهي در طراحي تاج‌محل : 34
سازماندهي محوري : 34
سازماندهي شبكه‌اي : 35
سازماندهي متمركز برون گرا 37
فصل پنجم : شكل‌ها و عددهاي نمادي و رمزي 39
فصل هشتم : معمار تاج‌محل كيست؟ 44
مقبرة ساتي‌النساء خانم 48
بخش دوم : كاخ‌ها 50
بخش سوم : برج‌ها و قلعه‌ها 51
مسجد وزير خان 59
مسجد جامع 60
مسجد آگرا 60
بخش اول  : گوركانيان و فرهنگ ايراني 62
فرهنگ و معماري هند 67
بخش سوم  : روابط ايران و هند 69
بخش چهارم : روابط ايران و هند در عهد ساسانيان 71
بخش 5  :  نفوذ و گسترش زبان فارسي در پهنه‌ي هندوستان 72
بخش 6   : سير مذهب در هندوستان 73
بخش 7 : تقسيم هندوستان براساس مذهب 75
بخش 8 : رسم نظام طبقاتي هندو 77
بخش 9  : شهرهاي مقدس هندو 79
بخش 11 :  آفرينش جهان هستي 82
بخش 13 : غذا در جامعه‌ي هندو 85
بخش 14 : مكتب فلسفي بودا 88
معماری - مزار - تاج محل 
 
حمد و ستايش خداي يكتايي را سزاست كه جهان هستي و آفريدگان را بيافريد و پيامبران را براي هدايت و راهنمايي خلق فرستاد و درود فراوان بر 
سيد كائنات حضرت محمدبن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم 
– پيامبر رحمت و كرامت و فضيلت باد.
 
« مقدمه »
در ايران، ساختن مزار يكي از شيوه‌هاي معمول براي بزرگداشت بزرگان مذهبي يا رجال و افراد مهم اجتماعي يا كشوري بود كه به ويژه از دوره ايلخاني به بعد بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در دوره گوركانيان هند كه آنان را مي‌توان در برخي زمينه‌ها وارث تيموريان دانست، به ساختن مزار براي بزرگان به صورت بارزي توجه شد. در واقع، فرهنگ ساختن مزار و مقبره براي درگذشتگان توسط مسلمين به هند راه يافته است. زيرا پيش از ورود مسلمانان به هند، بسياري از هندي‌ها اجساد مردگان را مي‌سوزاندند و شيوه‌اي براي تجليل بزرگان خود نداشتند. در اين دوران، شماري مزار نيز براي بانوان دربار ساخته شد كه تاج محل يكي از آن‌ها به شمار مي آيد.
تاج محل در ناحيه واقع در هند شمالي است كه يكي از زيباترين بناهاي موجود در جهان مي باشد. اين بنا توسط امپراتور مغول « شاه جهان » براي همسرش « ممتاز محل » ساخته شده است تا در آنجا مدفون گردد تاريخ شروع ساخت اين بنا در سال 1631 ميلادي بوده است و خود امپراتور نيز در آنجا بعد از وفات در سال 1666 ميلادي دفن شده است. سنگفرش ورودي اين بنا زيبا با ماسه سنگ قرمز فرش شده است كه با ورود از دروازه ورودي آن وارد باغي زيبا مي‌شويم كه جوي‌هاي زيبايي از ميان درختان سرو به شكل دلربايي عبور مي‌كنند در قسمت پاياني اين جريان آب روح انگيز « تاج محل » بر روي يك تراس مرمري ايستاده است اين شاهكار هنر معماري گنبددار، كه به شكل مربع است در هر ضلع آن يك مناره باريك گنبد زيباي آن را محاط كرده است.
مقبره امپراتور و همسرش يك تالار هشت ضلعي گنبددار است كه ديوارهاي آن به شكل بسيار زيبايي با سنگ‌هاي مرمر كه هنرمندانه حكاكي شده‌اند تزئين شده است.
فصل اول : بناي تاج محل
بخش 1 )  :     تاج محل مزار چه كسي است؟
تاج محل مزار ارجمند بانو ملقب به ممتاز محل، همسر پنجمين پادشاه گوركاني موسوم به شاه جهان است.
ارجمند بانو نوة پسري شخصي به نام ميرزا غياث‌الدين شيرازي بود. ميرزا غياث‌الدين شخصي ايراني بود كه با خانواده‌اش در دورة اكبر، ( سلطنت 14 – 963 ه ق ) به هند رفت و در دربار او به كار اشتغال ورزيد و در مدت كوتاهي پيشرفت كرد و عهده‌دار فعاليت‌هاي مهمي شد. پيشرفت اين شخص در دورة فرزند اكبر، جهانگير ( سلطنت 1037 – 1014 ه ق ) چنان بود كه به عالي ترين مقام اداري كشور يعني به منصب صدارت عظمي دست يافتف زيرا جهانگير با مهرالنساء ملقب به نور جهان، دختر ميرزا غياث‌الدين ازدواج كرد. آصف خان پسر ميرزا غياث و برادر مهرالنساء نيز به عنوان سپهسالار انتخاب شد. ملكه نورجهان از قدرت فوق‌العاده‌اي برخوردار شد و بسياري از افراد خاندان او در دستگاه سلطنت به كارهاي گوناگون اشتغال ورزيدند.
ارجمند بانو فرزند آصف خان و برادرزادة نورجهان، ملكة كشور بود كه با شاهزاده خرّم، فرزند جهانگير ازدواج كرد و فرزنداني از او به دنيا آورد. شاهزاده خرّم كه مورد بي‌مهري نورجهان واقع شده بود، پس از مرگ جهانگير تنها با كمك پدر زن خود، آصف خان توانست بر رقباي خود پيروز شود و قدرت را به دست آورد. وي پس از نشستن بر تخت سلطنت با نام شاه جهان شهرت يافت، همسر او نيز به ممتاز محل ملقب شد.
گفته‌اند شاه جهان همسرش را بسيار دوست داشت و در همة سفرها از جمله سفرهاي جنگي نيز او را همراه خود مي‌برد. در يكي از اين سفرهاي جنگي كه تقريباً يك سال پس از به  سلطنت رسيدن شاه جهان روي داد و او براي سركوبي حاكم افغاني دكن عازم شد، ارجمند بانو را كه در آن هنگام باردار بود، همراه خود برد. در روزي كه پادشاه در جنگ با سپاه دشمن بود، شنيد كه همسرش دچار درد و كسالت سختي شده است، و اميدي به زنده ماندنش نيست، به همين سبب فوراً خود را به نزد همسرش رساند و از او خواست كه هر چه در دل دارد، به او بگويد. وي نيز نكاتي را ابراز داشت كه از قول او چنين نوشته‌اند : « ... شاها گفته و شنيده ما را عفو فرمايند، عنقريب مسافر هستم ... شاها در ايام محبوسي همدرد شما ماندم الحال كه ايزد تعالي پادشاهي نصيب شما كرد و فرمانروايي جهان بخشيد ما پر حسرت انتقال مي‌كنيم و مي‌رويم بنابر آن دو وصيت است، اميد كه هر دو قبول شوند. خديو جهان اقبال نموده استفسار كردند، بيگم صاحب فرمودند كه حق تعالي شما را چهار پسر و چهار دختر داده است براي نام و نشان همين كفايت مي كند، چنان نشود كه نسل ديگر از كسي پيدا شود كه با هم جنگ و جدل دارند. وصيت دوم آنست كه براي ما همچنان مكان تعمير بايد كه بر منصه ظهور ناياب و كمال عجيب و غريب گردد. اعليحضرت هر دو وصيت را به دل و جان قبول فرمودند ... ».
نوشته‌اند كه شدت علاقه‌مندي شاه جهان به همسرش چنان بود كه تمام موي سر شاه جهان در سال دوم فوت همسرش سفيد شد. او وصيت همسرش را در نظر گرفت و چنان كه نوشته‌اند در مدت زندگي خود پس از فوت همسرش كه نزديك به سي و شش سال بود (1040 تا 1076 ه ق ) مجرد ماند و در اين مدت دخترش، جهان آرا از او نگهداري مي كرد. البته آرزوي ممتاز محل در مورد عدم بروز جنگ ميان فرزندانش تحقق نيافت، زيرا اورنگ‌زيب پسر سوم شاه جهان به برادرش داراشكوه كه شخصي اديب و انديشمند بود، حسادت مي‌ورزيد. او پدر را دستگير و زنداني كرد برادرش را به قتل رساند و خود قدرت را به دست گرفت.
شاه جهان وصيت دوم همسرش ممتاز محل را نيز مورد توجه قرار داد و در همان سال (1040 ه ق ) دستور داد مزاري براي او ساخته شود. بناي مزار در زميني در كنار رودخانه جمنا شروع شد و هفده سال به طول انجاميد تا در سال 1057 ه ق طي مراسمي خاتمه بناي مجموعه تاج محل اعلام شد.
همسر وي در اين مدت قصد داشت براي خود نيز آرامگاهي و در كران ديگر رود بر پا كند و اين دو بنا را با پلي بهم وصل سازد به نشانة آنكه پيوند او و همسرش از جريان زمان هم درمي‌گذرد قرار بود برخلاف بنا تاج محل كه از مرمر سفيد بود آرامگاه شاه از حرير سياه باشد اما سرنوشت بر اين شد كه آرامگاه دوم هرگز بنا نشود و امپراتور در كنار همسرش آرام گيرد.
 
بخش 2 ) : تاج محل و خصوصيات ظاهري آن
هنگامي كه ممتاز محل درگذشت، امپراتور داغديده طراحان، مهندسان و استادان را از هند، ايران و آسياي مركزي گرد آورد تا آرامگاهي را بسازند كه آخرين دستاورده معماري مغولان اعظم گرديد. در آرامگاه تاج محل جملگي سنت‌هاي معماري آسياي مركزي، ايران و هند به طور هماهنگ و موزون تلفيق يافته و بيشترين تأكيد بر تناسبات هندسي عمارت شده است. اين اثر داراي پيشينه‌هاي چندي از آرامگاه همايون بوده است. وي كه دومين امپراتور گوركاني هند بود به ايران تبعيد شد. او در بازگشت به هند، گروهي از هنرمندان ايراني را با خود به همراه برد. بنابراين شگفت‌انگيز نيست كه تاج محل از الگوهاي ايراني و ميراث معماري هندو بهره گرفته باشد.
 
بناي آرامگاه بر روي دو صفه روي هم قرار گرفته است. صفه اول 374 × 141 و صفه دوم 120 × 120 ذراع است. ساختمان مزار با طرح هشت بهشت طراحي و ساخته شده است. هشت بهشت يا هشت جنة نام نوعي طرح معماري است كه بر اساس آن به طور معمول در وسط نقشه بنا يك فضاي مركزي غالباً گنبدي شكل وجود دارد كه از مركز آن چهار محور تقارن عبور مي‌كند. در دو طرف شرقي و غربي عمارت مزار، دو ساختمان كاملا همانند به صورت متقارن ساخته شده است. بنايي كه در سمت غرب عمارت قرار گرفته، مسجدي است كه از سه گنبدخانه و سه ايوان تركيب شده است. در جبهه شرقي مزار بنايي مشابه مسجد ساخته شده كه مهمانخانه مجموعه است و در همه خصوصيات كالبدي مانند مسجد است به جز آنكه محراب ندارد و بر روي سنگفرش آن شكل جانماز ايجاد نشده است. در بالاي عمارت تاج محل، گنبد امرودي ( گلابي ) شكل قرار دارد كه دو پوسته است. ارتفاع گنبد اصلي از روي صفه بيش از 50 متر است. در چهار طرف گنبد اصلي، چهار عدد طاقي با گنبد كوچك قرار دارد. وجود چهار گنبد كوچك د رچهار سوي گنبد اصلي، سنت و شيوه‌اي است كه آن را در مقبره امير اسماعيل ساماني د ربخارا مي‌توان ملاحظه كرد. بنابراين، خصوصيت مزبور را مي‌توان از ويژگي‌هاي معماري ايراني دانست.
چهار منار در چهار گوشه صفه عمارت مزار وجود دارد. اين خصوصيت را بايد به معماري گوركاني نسبت داد. ساختن چهار منار در چهار گوشه يك عمارت در دوره تيموري رايج شد و در دوره گوركاني و به ويژه در تاج محل، آنها را به صورت مستقل از ساختمان، در چهار گوشه صفه ساختند. وجود چهار منار در گوشه‌هاي صفه موجب شكل‌گيري فضايي بصري – رواني شد كه عمارت مزار در ميان آن اهميت ويژه‌اي يافته است، زيرا افزون بر خصوصيات حجمي يگانه و ممتاز آن، تمام سطح آن را با سنگ مرمر سفيد پوشانده‌اند، در حالي كه سطح صفه اول و نيز مهمانخانه ومسجد واقع در دو سوي آن را با سنگ سرخ پوشانيده‌اند. در جلوي عمارت آرامگاه، باغي مربع شكل ساخته شده است. مربع يكي از شكل‌هاي كامل و به ويژه يكي از شكل‌هاي مهم  و مقدس  در فرهنگ طراحي معماري و شهري در ايران است. عرصه باغ نيز با طرح چهارباغ كه يكي از مهمترين الگوهاي طراحي باغ ايراني است، ساخته شده است. در اين شيوه، عرصه باغ توسط دو معبر متقاطع به چهار قسمت تقسيم مي‌شد. هر يك از اين چهار عرصه نيز دوباره به چهار قسمت تقسيم مي‌شد و اين روند تا جاي ممكن ادامه مي‌يافت و فضاي هر سطح با درختان و گلهاي متنوع پوشانده مي‌شد.
بخشي از تزئينات تاج محل – ترصيع سنگ هاي قيمتي بر مرمر سفيد كه نشان دهندة تأثير‌پذيري اروپايي مي‌باشد.
دروازه باشكوه ورودي باغ و مزار با نام جلوخان، در وسط جبهه متصل به باغ قرار گرفته است و طراحي تقريباً مانند هشت بهشت اما به شكلي ساده دارد. جلوخان نوعي فضاي شهري به حساب مي آيد كه غالباً به عناون فضايي رابط ميان يك فضاي معماري و يك فضاي شهري مانند بازار، معبر يا ميدان مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. در طراحي مجموعه تاج محل، اصل سلسله مراتب ( توجه به نحوه ترتيب، تنظيم و استقرار عناصر بر اساس اهميت معنوي و نمادين فضاها ) مورد توجه بوده است.
در اين مجموعه، حركت شخص از دنيوي‌ترين نما ( بازار ) آغاز مي‌شود و به اخروي‌ترين نماد مجموعه ( مزار ) منتهي مي‌شود. در اين بين، ميدان جلوخان فضايي رابط و برزخ گونه بين بازار و مزار ( دنيا و آخرت ) است. حضور مزار در باغ را نيز مي‌توان استعاره‌اي از حضور انسان در بهشت دانست. توجه به اصول تقارن، مركزيت و ريتم نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين مجموعه است كه آن را اين چنين ارزشمند ساخته است.
فصل دوم : اهداف تاج محل....


کلمات کلیدی مرتبط:
پلان معماری تاج محل , پلان معماری تاج محل , مقاله —معماری تاج محل , پروژه —معماری تاج محل , معماری معماری تاج محل , معماری تاج محل , دانلود پروژه معماری تاج محل , پاورپوینت سبک معماری تاج محل , دانلود پروژه —معماری تاج محل , هنر معماری تاج محل , دانلود معماری تاج محل , تحقیق معماری تاج محل , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری مسجد وکیل شیراز
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رحیم خان اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری آرامگاه تاج محل هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان نورالدین محمد اصفهانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد السهله در شمال غربی مسجد جامع کوفه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عالی قاپو اردبیل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای صخره‌ای کارانلیک
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه رکن الملک اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه خازن الملک تهران
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانقاه ها در خاورمیانه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عتیق تربت جام
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع عتیق دماوند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل مبانی معماری مساجد ایرانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع یزد

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد