خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مسجد جامع بروجرد

   تعدادبرگ: 23 برگ ورد /   قیمت: 7000 تومان   حجم فایل: 1993 kb  تعدادمشاهده  4


مقدمه
«و اقيموا وجوهكم عتد كل مسجد و ادعوه مخلصين له الدين» (قرآن كريم)
پيوند حقيقي اسلام با هنر و معماري در يك مركز مهم تجلي يافته و آن مسجد است. ساختمان مسجد چگونگي دريافت اسلام و مسلمانان را از هنر و زيبايي نشان مي‌دهد، يعني گزينش زيبايي‌هاي كه در نشان دادن جلال و شكوه خداوند تبارك و تعالي به كار آيد و اين هنري است اصيل كه لايق مكتبي چون اسلام و جامعه‌اي چون جامعه مسلمانان است. بيشترين كاربرد معماري اسلامي در مسجد بوده است.
با توجه به دستورات اسلامي در صدر اسلام، معماري اسلامي ساده و بي‌آلايش و برخاسته از فرهنگ اسلام بود، مساجد آن دوره فضايي ساده و مردمي داشت و اغلب بناهايي مختصر و در حد نياز بود، ولي گرايش‌هاي فرهنگي از يك سو و ميل و رغبت و ظاهرسازي خلفا و پادشاهان به بناهايي مجلل و عظيم (اغلب در زمان امويان) از سوي ديگر آنها را به سوي معماري تجملاتي سوق داد. 
از يك نظر مي‌توان مسجد را به دو گونه تقسيم كرد:
1.    مساجدي كه از ابتدا به عنوان مسجد بنا شده‌اند.
2.    معابدي كه به مسجد تبديل شده‌اند.
با ورود اسلام اسلام به ايران، ايرانيان نومسلمان، بعضي از نيايشگاه‌ها و معابد نياكان خود را به مسجد تبديل كردند و در اين امر نه تنها اشكالي نديدند، بلكه اين موضوع به خاطر سهولت دستيابي به مسجد، صرفه‌جويي در نيروي انساني و استفاده بهينه از فضاها و مصالح باقيمانده معابد و آتشكده‌ها بسيار منطقي به نظر مي‌رسيد.
يك نمونه از اين مساجد، مسجد جامع بروجرد است كه در محل آتشكده و با استفاده از مصالح آن بنا شده است كه اينك با توكل به الطاف بي‌بديل پروردگار بي‌همتا، دفتر حيات اين بناي كهن را مي‌گشاييم.
مشخصات شهرستان بروجرد
شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان ، در 48 درجه و 40 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 54 دقيقه عرض شمالي واقع است. وسعت بروجرد در حدود 30 کيلومتر مربع ميباشد و جمعيت آن بر اساس سرشماري سال 1375 ، 316014 نفر است که در حدود 217804 نفر در شهر بروجرد ساکن هستند. استاد سعيد نفيسي در اين مورد مينوسيد كه كلمه بروجرد در اصل "بروگرد" بوده است. از اين گونه آباديها كه در آخر نام كلمه آنها "گرد" آمده است بسيار است كه اين كلمه معني ساختن و بنا نهادن را ميدهد. كلمه "برو" در اول نام بروجرد نيز از ريشه بروبار به معني ميوه آمده است .پس "بروگرد" به معني آبادي است كه درآن ميوه و بروبار بوده است. 
شهرستان بروجرد در ناحيه‌أي کوهستاني كه ارتفاع معروفترين قلل آن همچون "گرو" به 3627 متر , "اشترانكوه" به 4328 و "سفيدكوه" به بيش از 4000 متر بلندي ميرسد، واقع شده است. درجه حرارت اين شهر از 38 درجه در تابستان تا 20 درجه زير صفر در زمستان درتغيير است.ارتفاع بروجرد از سطح دريا 1540متراست. فاصله اين شهر از تهران 394 , اهواز 500 , اصفهان 300 و همدان حدود 150 كيلومتر است. 
مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع كه عمدتاً از مساجد مهم شهر است، غالباً در بازار يا در نقطه شروع و يا كنار بدنه اصلي بازار ساخته مي‌شود و در جوار مسجد معمولاً بناهاي عام‌المنفعه مثل حمام، آب انبار، بيمارستان، ميدان و ساير تاسيسات شهري مورد نياز قرار داشته است. از طرفي چنين مذهبي از عوامل و تعيين كننده كليه روابط عبادي و سياسي و اجتماعي بوده است. بنابراين در گذشته كه مراسم نمازجمعه برپا مي‌شده و هر مسلماني خود را ملزم به شركت در آن مي‌دانسته، كم‌كم باعث شده در عين اينكه مردم از اطراف و اكناف جهت اداي نمازجمعه هر هفته به شهر مي‌آيند و مايحتاج روزمره خود را نيز تهيه و به روستا يا محل زندگي خود ببرند.
از اين نظر در كنار مساجد، كم‌كم مراكز اقتصادي شكل گرفته، و بالطبع تاسيسات مورد نياز ديگر به مروز زمان به آن افزوده شده و بافت معماري شكل مي‌گيرد كه در اكثر شهرهاي قديم ايران چنين بافت‌هايي وجود دارد و يا وجود داشته است.
در بررسي و مطالعه سابقه تاريخي مسجد جامع مشخص گرديد كه اين بنا در كنار قديمي‌ترين بافت تاريخي شهر قرار گرفته. در كوي دودانگه و كنار خيلبان جعفري قرار دارد. بناي اين مسجد متعلق به قرن سوم است و به نوشته ياقوت حموي و گروهي از مورخان به دستور حمويه بن علي كه از طرف خاندان ابي دلف، حاكم بروجرد بود، ساخته شد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست مطالب , ,مقدمه ,مشخصات شهرستان بروجرد ,مسجد جامع بروجرد ,قدمت و پيشينه تارخي مسجد : ,ساختار مسجد ,زير زمين ,منبر ,رواق‌ها ,ايوان مسجد ,ايوان مسجد ,مناره ها: ,مقصوره يا گنبد خانه ,شبستانهاي شرقي و غربي ,گنبد: ,شبستان شمالي ,حوضخانه , ,مقدمه ,«و اقيموا وجوهكم عتد كل مسجد و ادعوه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی جامع معماری مسجد نصیرالملک شیراز ، 170 اسلاید
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای جامع ارتدکس بلغارستان
پاورپوینت بررسی جامع معماری مسجد جامع شهر زواره ، 160 اسلاید
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع روستای محمد آباد اصفهان
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری مسجد وکیل شیراز
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رحیم خان اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری آرامگاه تاج محل هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان نورالدین محمد اصفهانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد السهله در شمال غربی مسجد جامع کوفه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عالی قاپو اردبیل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای صخره‌ای کارانلیک
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه رکن الملک اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه خازن الملک تهران
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانقاه ها در خاورمیانه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عتیق تربت جام

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد