خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی کامل مسجد امام تهران

   تعدادبرگ: 49 اسلاید   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 2360 kb  تعدادمشاهده  2


کتیبه های تاریخی بنا
 
کتیبه ای در داخل گنبدخانه تاریخ ۱۲۲۴ دارد و کتیبه دیگری در داخل هشتی و بر بالای در اصلی مسجد تاریخ ۱۲۲۵ را نشان می‌دهد. سردر همین ورودی، مورخ به سالهای ۱۲۳۰ و ۱۲۴۱ و ۱۳۰۷است. ایوان جنوبی مسجد دارای کتیبه هایی به تاریخ ۱۲۲۴ و ۱۲۲۹ و ۱۲۴۰ می باشد.
 
بانی و سازندگان بنا
 
این مسجد به دستور”فتحعلیشـاه قاجار“ بنـا شده است. کتیبه هــای تــاریخی موجود در بنای آن اکثـراً به خط آقامهدی ملک الکتاب می باشند. نام استادان کاشیکار: اسدالله عابدین، اسدالله حسینی، احمدعلی اصغر، علی‌اکبر محمد از تهران و مصطفی طباطبایی، فتح‌الله عبدالرحیم حسین باقر و ابراهیم کاظم از اصفهان در کاشیکاری های اطراف صحن دیده می شود.
 
اطلاعات منابع مدون
 
”ژاک موریه“ نایب سفارت انگلیس در سفرنامه خود مربوط به سال ۱۲۲۲ می نویسد: تنها بنای قابل ملاحظه در تهران، مسجد شاه می باشد که ناتمام است.
سیر تحول بنا مسجد امام تهران
 
بنای مسجد در نیمه اول قرن سیزدهم و در زمان ”فتحلیشاه قاجار“ ساخته شده و بعدها در زمان ”ناصرالدین شاه قاجار“ تعمیرات و تغییراتی در آن صورت گرفته است. بر بالای در شمالی مسجد، قصیده ای از ساخت بنا سخن می گوید و دارای ماده تاریخ زیر است:
 
کلک مجمر از پی تاریخ سالش زد رقم              پیش این مسجد سزد گر قبله آید در نماز
 
که به حساب حروف ابجد سال ۱۲۲۵ را نشان می دهد. در سال ۱۲۶۴ دورنمائی از محل فعلی مسجد امام توسط ”ژول لورانس“ نقاش فرانسوی ترسیم شده‌ است. در این نقاشی دومناره طرفین ایوان شمالی مسجد دیده نمی شود و در عوض گلدسته‌ای بالای همین ایوان وجود دارد. در کتاب ”مرآت البلدان“ آمده که ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۶ دو مناره برای این مسجد ساخته است و مؤلف کتاب آثار تاریخی طهران معتقد است، طی تعمیراتی در سال ۱۳۰۷ که در کتیبه سردر به آن اشاره شده، دو مناره نیز به بنا اضافه گشته است. بین سالهای ۱۳۲۲ و ۱۳۲۳ ساعت موجود بین دو مناره نصب شده و در حدود ۵۰ سال پیش شاخص قبله در جوار حوض مسجد تعبیه گشته است. در دهه های اخیر دیوارها و سقف ایوانها را رنگ کرده و روی آنها نقاشی شده است. احداث دو وضوخانه در ورودی شمالی و تعویض و تجدید بنای حوض نیز از اقدامات این سالهاست.
ورودی مساجد مسجد امام تهران
 
((نور))درلحظه عبورازدومحیط‌غیرهمجنس،منکسرمیشود‌وشکل دیگری می‌یابد. اگردرون وبیرون مسجد دودنیای متفاوت هستند،((ورودی)) نقطه تماس واستحاله این دو دنیاست.
 
((ورودی)) یک مسجد، مرز عبورمادی و‌ رسیدن به‌جلو‌گاه معنوی تسلیم و سجده است.
 
ورودی مساجد چه ساده و چه پیچیده معمولاً از اصول خاصی پیروی میکنند و اغلب دارای فضاها و عناصر: جلوخان، سردر، مناره، در ورودی، سکو، هشتی و دالان هستند.
 
بحث در مورد ((ورودی مساجد)) علاوه بر فضاها و عناصر مذکور، تشخص مسجد، کیفیات فضایی، نحوه اتصال درون و بیرون، چگونگی ایجاد حریم، محور قبله، نور، تزئیینات، موقعیت ورودی نسبت به محورها، تقارن و غیره را شامل می شود
 
تشخص مسجد و ورودی نسبت به بافت اطراف
 
مسجد به عنوان یک ((نشانه شهری)) با بنایی شاخص در بافت پیرامون خود حضوری یگانه و ممتاز دارد. این تشخیص کالبدی به صور زیر به وجود می آید:
 
۱٫حجم بیرونی با ابعاد فرا انسانی
 
۲٫طبقات مرتفع
 
۳٫تناسبات و تزیینات خاص
 
۴٫ترکیب دلپذیر احجام
 
۵٫رنگ یا مصالح متمایز با بافت (مثل کاشی کاری گنبد)
 
۶٫استفاده از عناصر نمادین (مثل مناره )
 
۷٫وحدت مجموعه
 
از آنجا که در وهله نخست، ((ورودی مسجد)) همچون دیباچه‌ای در معرض دید قرار دارد، در هماهنگی و وحدت با مسجد، ((ورودی)) نیز از الگوهای فوق پیروی می‌کند ودر جوار گذر یا میدان دارای تشخص و برتری نسبت به جداره و بافت پیرامون خود است.
 
پیش فضای جلوخان
 
مراحلی که اشتیاق بیننده را درگذر فضاهای شهری برانگیخته و او را در رسیدن به فضایی خاص هدایت می‌کند، به ترتیب عبارتنداز:
 
۱٫جذابیت فضا
 
۲٫ایجاد مکث و تأمل
 
۳٫تشخیص حریم و حس آن
 
۴٫دعوت
 
۵٫سوق یافتن در مراتب از پیش تعیین شده
 
این مراحل در معماری هنرمندانه مساجد، به طور پی درپی و ناخودآگاه صورت گرفته و بخش عمده این وظایف را ((جلوخان)) و اجزایش به عهده دارند.
 
فضای مادی وگاهی محدوده معنوی جلوی ورودی مساجد را که در واقع حریم ورودی است، ((جلوخان)) می‌نامند. ایجاد حریم جلوخان به طرق زیرصورت میگیرد:
 
۱-محصوریت فضا
 
۲-پس رفتگی و جدایی از بنای اطراف
 
۳-اختلاف سطح به وسیله پله
 
((جلوخان)) پیش فضایی محصور یا نیمه محصور است که اولین مرحله از سلسله مراتب ورود به مسجد محسوب می گردد.
 
((جلوخان)) با ایجاد مکث و اعلام تقدس مکان، فضایی اطلاع دهنده و دعوت کننده به درون فضای اصلی است. از نظر مکان یابی، ((جلوخان)) به علت دعوت کنندگی بیشتر، در گرو معابر محله یا بازار قرار می‌گیرد.
 
در ((مسجد امام تهران)) جلوخان اصلی(شمالی) در واقع یکی از دهانه های اصلی بازار بزرگ محسوب می‌شود. این جلو خان ۲۵ پله از گذر پایین‌تر بوده ودر وسط، دارای دو ردیف فضای سبز و دو جداره، دارای مغازه ها وحجره هاست.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی کامل مسجد امام تهران ,بررسی کامل مسجد امام تهران , مسجد امام تهران ,کتیبه های تاریخی بنا ,کتیبه ای در داخل گنبدخانه تاریخ ۱۲۲۴ دارد و کتیبه دیگری در داخل هشتی و بر بالای در اصلی مسجد تاریخ ۱۲۲۵ را نشان می‌دهد. سردر همین ورودی، مورخ به سالهای ۱۲۳۰ و ۱۲۴۱ و ۱۳۰۷است. ایوان جنوبی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان
بررسی معماری مسجد امام تهران
دانلود پاورپوینت شناختی بر معماری مسجد امام تهران
پاورپوینت مسجــد امـام تهران- مسجــد شـاه (امـام خـميني)

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد