خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت معماری مسجد الاقصی

   تعدادبرگ: 42 صفحه پاورپوینت   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 3098 kb  تعدادمشاهده  17


پاورپوینت معماری مسجد الاقصی
 42صفحه پاورپوینت توضیح مفصل این بنا

بخشی از مطلب
مقدمه
فلسطين سرزميني است مقدس كه به لحاظ مقام و موقعيت مذهبي خاصي كه در ميان مسلمانان و مسيحيان و يهوديان داشته و دارد ، به‏عنوان سرزميني مقدّس مطرح شده و همواره در ميان پيروان اين اديان از اهميت ويژه‏اي برخوردار بوده است. اما اين سرزمين به‏ويژه شهر بيت‏المقدس كه به بركت وجود اماكن مقدسه‏ي بسيار در آن، قداست ويژه‏اي يافته است ، بيت‏المقدس يا قدس شريف، سرزميني است كه در بين سه دين از اديان بزرگ معاصر يعني اسلام، مسيحيت و يهوديت كه داراي پيروان كلان در جهان هستند، اهميت بسيار زيادي دارد و مقدس شمرده مي‏شود. ويژگي كه براي بيت‏المقدس به لحاظ ديني مي‏توان برشمرد اين است كه هيچ نقطه‏اي در جهان از لحاظ تقدس مثل قدس نمي‏باشد حتي جايي مانند مكه يا مدينه، علي‏رغم همه تقدس و اهميتي كه دارند، باز تنها در نزد پيروان اسلام محترم شمرده مي‏شود. در حالي كه قدس براي هر سه دين بزرگ آسماني داراي تقدس بوده و از اهميت طراز اول در نزد آنان برخوردار است
اين سرزمين و علي الخصوص شهر قدس تاكنون متحمل رنج و دشواري فراواني شده است
شهر قدس در كشور فلسطين كنوني در طول 35 درجه و سيزده دقيقة شرقي گرينويچ و عرض 31 درجه و 47 دقيقة شمالي قرار دارد كه از اهميت خاص براي مسلمانان جهان برخوردار است .
به لحاظ تاريخي، قدس از کهن ترين شهرهاي جهان به شمار مي رود بطوريکه عمر آن از (45) قرن فراتر است و مهد سه آئين آسماني يهوديت، مسيحيت و اسلام محسوب مي شود .
حرم الشريف
در جنوب شرقي ترين قسمت شهر قديمي منطقه اي ذوزنقه شكل مشاهده مي گردد.
در داخل اين محوطه اماكني همچون قبة الصخره و مسجدالاقصي و ساير تاسيسات اسلامي بنا شده است كه آن منطقه حرم الشريف ناميده مي شود . و تمامي صحن آن مأمن و حرم الهي محسوب مي گردد .
 
ابعاد حرم الشريف بدين شرح است :
ضلع شمالي به طول 333 متر
ضلع شرقي به طول 486 متر
ضلع غربي به طول 560 متر
ضلع جنوب به طول 286 متر
مساحت حرم شريف بالغ بر 144هزار متر مربع است كه معادل يك ششم شهر قديمي بيت المقدس مي باشد . ديواز ضلع شرقي و همچنين قسمتي از ديوار ضلع جنوبي حرم الشريف همان حصار شهر قديمي بيت المقدس مي باشد .
قبةالصخره
قبه : در زبان عربي به بنايي كه سقف آن گرد و بر آمده باشد مي گويند (گنبد )
صخره :  در اينجا مقصود از صخره ، سنگي است كه براي اديان مسيحيت، يهوديت و اسلام مورد احترام است .
بناي قبة را كه بر روي اين صخره واقع شده است توسط عبدالملك بن مروان در سال 691 ميلادي ساخته شده است . عبد الملك براي اينكه بتواند هزينه و مخارج اين عمارات را تأمين نمايد، دستور داد خراج و ماليات هفت سال سرزمين مصر را به اين كار اختصاص دهند.  اما در سال 1099 ميلادي صليبي ها آن را به كليسا تبديل نمودند و بر روي صخره، جايگاه قرباني كردن قرار دادند.
قبة الصخره يكي از زيباترين اماكن مقدسه ي روي زمين است و از نظر سبك معماري، نقشه و ساختمان از معدود ساختمان هاي بي نظير جهان محسوب مي گردد، زيرا داراي سه شاخص عمده در ساختمان مي باشد كه در ديگر مساجد و اماكن مقدسه مشاهده نمي گردد :
1- ساختمان كلاَ بر روي سكوئي ذوزنقه اي شكل واقع شده كه ابعاد آن عبارتند از :
ضلع شمالي 150 متر
ضلع جنوبي 125 متر
و اضلاع طرفين هر يك 160 متر
ساختمان قبةالصخره باز هم خلاف ساختمان مساجد معمول فقط داراي يك گنبد بزرگ و بدون مناره مي باشد كه قطر آن 77/23 متر و ارتفاعش 21 متر مي باشد . ارتفاع ساختمان از كف تا انتهاي گنبد 33 متر است .
شكل قبة الصخره خلاف ساختمان هاي مساجد و اماكن مقدس جهان كه معمولا مستطيل شكل هستند، از يك هشت ضلعي منظم تشكل گرديده كه طول هر يك از اضلاع آن 20/19 متر و قطر آن 86/54 متر است .
  چنانچه در تصوير افقي قبه الصخره ديده مي شود، در داخل ساختمان دو رديف ستون بر روي دو دايره متحدالمركز قرار دارد . در دايره بزرگ هشت ستون بزرگ است كه بين آنها نيز 16 ستون با قطر كمتر بر روي همان دايره پايه گذاري شده است .
بر روي دايره ي كوچك كه داخل دايره مذكور قرار دارد، چهار ستون برگ در چهارگوشه و بين آنها نيز مجموعا دوازده ستون ساده تعبيه شده است . گنبد بر روي ستون هاي اين دايره احداث گرديده است . فواصل بين اين ستون ها به كمك محجري چوبي و مشبك با ارتفاع متجاوز از يك متر محصور شده است .در حقيقت اين محجر به منظور محفوظ داشتن صخره مقدس احداث گرديده است و فقط در قسمتي كه شكل درب ساخته شده مي توان وارد محوطه صخره مقدس شده و به آن دست ماليد .

مسجد الصخره
چنانچه گفته شد صخره ي مقدسي كه پيامبر از روي آن به معراج رفتند در داخل قبةالصخره و درست در وسط آن قرار دارد . در داخل اين صخره غاري وجود دارد كه به مغارةالانبيا نيز خوانده مي شود و حدودا پانزده نفر مي توانند در آن نماز بخوانند و به همين جهت اين محوطه را مسجد صخره مي نامند .
كف مسجد الصخره در حدود 3 متر پايين تر از كف قبةالصخره است . داخل مسجد الصخره به وسيله ي برق روشن مي گردد .
صخره مقدس و مسجدالصخره در داخل آن ، در حقيقت يك قطعه سنگ واحد بزرگي است كه در اصل قله ي كوهي بوده است و لذا سطح بيروني آن به صورت حرم هرمي از كف قبةالصخره به اندازه ي يك متر و نيم بلندتر بوده و بر آمده مي باشد . اين صخره كه سخت است داراي رنگ سفيد مايل به كرم و تقريبا مانند نوعي مرمر به نظر مي رسد .
در زلزله ي در سال 1067، تَركي بر روي صخره ايجاد شد كه هم اكنون قابل مشاهده است .
قبة الصخره به علت زيبايي بسيار و همچنين ارزش و بهاي زيادي که خلفاي اسلامي براي آن قائل شده اند، در نظر مسلمين پر اهميت تر از بناي مسجدالاقصي فرض شده است در صورتي که اين چنين نيست .

مسجدالاقصي مسجديست در جنوب حرم الشريف .
طول مسجد اقصي 5/81 و عرض آن 5/54 متر است .
مسجد در كل داراي 11 درب ورودي است : 7 درب در شمال ، 1 درب در شرق، 2 درب در غرب و 1 درب در جنوب مسجد.
سمت شمالي مسجد از بيرون داراي هفت ايوان طاق نماي بسيار زيبايي مي باشد كه تماما از سنگ تراش ساخته شده اند . درب بزرگ ورودي مسجد در ايوان وسطي قرار دارد كه ارتفاع آن بلندتر از ايوان هاي ديگر بوده و طاق نماي آن بزرگتر از طاقنماهاي ديگر مي باشد . به علاوه بر روي آن طاق نما هاي كوچكتر با ستونهاي مرمرين زيبايي تعبيه شده است .
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت معماری مسجد الاقصی , 42صفحه پاورپوینت توضیح مفصل این بنا , ,بخشی از مطلب ,مقدمه ,فلسطين سرزميني است مقدس كه به لحاظ مقام و موقعيت مذهبي خاصي كه در ميان مسلمانان و مسيحيان و يهوديان داشته و دارد ، به‏عنوان سرزميني مقدّس مطرح شده و همواره در ميان پيروان اين اديان از اهميت ويژه‏اي برخوردار ب,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی جامع معماری مسجد الاقصی اولین قبله مسلمانان
پاورپوینت تحلیل بررسی جامع معماری مسجد نصیرالملک شیراز ، 170 اسلاید
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای جامع ارتدکس بلغارستان
پاورپوینت بررسی جامع معماری مسجد جامع شهر زواره ، 160 اسلاید
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع روستای محمد آباد اصفهان
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری مسجد وکیل شیراز
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رحیم خان اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری آرامگاه تاج محل هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان نورالدین محمد اصفهانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد السهله در شمال غربی مسجد جامع کوفه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عالی قاپو اردبیل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای صخره‌ای کارانلیک
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه رکن الملک اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه خازن الملک تهران
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانقاه ها در خاورمیانه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد