خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی کنیسا ی ملا نیسان

   تعدادبرگ: 20 اسلاید دارای توضیحات و تصاویر   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  5


پاورپوینت بررسی  کنیسا ی ملا نیسان 
 
بخشی از مطلب
كنيسا به معناي اجتماع است يعني خانه ي اجتماع كه در تورات ذكري از آن نيست. مؤسس آن گويا عذرانبي است كه بعد از آزادي ارشليم توسط كوروش بزرگ و بازگشت يهوديان از بابل و ايران به ارشليم گسترش يافت و محل شروع گسترش آن شهرهاي بابل و غرب ايران به جهت عبادت روزانه و خواندن تلمود بوده است. كنيساها توسط عامه متدين مديريت مي شود. مراسم ذبح و تقليس و قرائت تورات در كنيساها كه يك محل اجتماع براي عبادت روزانه است كه توسط يك پيش نماز ساده ترجيحاً خاخام برگزار مي شود. به طور كلي فراز و نشيب تاريخ يهوديان ايران و اماكن آن ها به دليل تغييرات پي در پي در دولت حاكم دستخوش تغييرات كلي شدند. گاه داراي ثروت و مكنت و جايگاه مناسب گاه زير فشار اقتصادي و ديني قرار داشتند.
 
گونه شناسي كنيسا
 
نمي توان يك سبك يا گونه معماري خاص يهودي براي كنيساهاي ايران قايل شد چون طبيعي است كه يك گروه اندك كه در يك امپراطوري بزرگ و وارث يك معماري غني، پراكنده شده است، نمي تواند از خود سبك جديدي ايجاد كند و همان سبك رايج در آن سرزمين را براي ساخت و ساز بر مي گزيند. از ديد سبك شناسي، كنيساهاي ساخته شده درايران، زير مجموعه معماري اسلامي محسوب مي شوند. يعني هندسه واصول شكل دهنده به كالبد بنا درمعماري اسلامي، بر ساخت اين كنيساها نيز حاكم است. اما از نظر معنايي يعني آن «مفهوم» يا «حقيقتي» كه اين كنيساها در پي تجلي آن هستند، بناهايي ممتاز و شاخص محسوب مي شوند. چرا كه «حقيقت برتر» هر عبادتگاه، از عميق ترين و دروني ترين اصول ديني نشأت مي گيرد و اين امر در اين كنيساها قابل مشاهده است. اين امر بيانگر صحيح بودن زبان معماري اسلامي است كه چون با فطرت انسان سازگاري دارد و يا به تعبيرما «زيباست» توسط دين يهود نيز براي ساخت عبادتگاه به كارگرفته شده است. اما «فضاي » هيچ يك از اين كنيساها، شباهتي به فضاي عبادي درمعماري اسلامي ندارد. به اين معني كه حس آن با حس يك «مسجد» كاملاً متفاوت است.در واقع هر دوي اين عبادتگاه ها از يك زبان واحد معماري اسلامي براي بيان دو مفهوم متفاوت استفاده كرده اند.
 
موقعيت كنيسا در شهر    
 
كنيساهاي ايران در دل مكان هاي زندگي يهوديان ساخته مي شدند. به طوري كه اين بناها از شاخصه هاي محله های يهودي نشين هستند. اگر هم زماني كنيسايي
 
دورتر از اين محدوده ساخته مي شد، به تدريج يهوديان در اطراف آن اسكان مي يافتند.
 
پراكندگي و مكان يابي كنيساها در ميان محله، همانند بافت خود محله به صورت ارگانيك و نامنظم است و همگي درمجاورت معابر اصلي و محله ها ساخته شده اند. سلسله مراتب مكان يابي عمومي و خصوصي درمكان يابي آن ها رعايت شده دراين ميان هيچ يك از بناها به صورت منفرد و جدا شده از بافت شهر كه عمدتاً خانه هاي مسكوني هستند ساخته نشده اند، بلكه همانند ساير ساختمان هاي سنتي به صورت پيوسته با ساير بناها شكل گرفته اند و سازنده بافت محله هستند. جداره هاي ساده و اغلب اندود شده با كاه گل كه اين ساختمان ها را كاملاً‌ با ساير بناهاي محله پيوسته مي كند. مقياس اين كنيساها عامل ديگري در پيوستگي بيشتر آنها با بافت شهري است.
 
نكته مهم دراين ميان نزديكي محل كنيساها به مسجد جامع شهر است كه به خصوص در دو شهر اصفهان و يزد قابل توجه است. اين امر نشانگر زندگي مسالمت آميز مسلمانان و يهوديان دركنار هم در شهرهاي اسلامي است. از آنجا كه مقياس اين بناها اغلب متوسط و يا كوچك است، درعرصه هاي نيمه عمومي و يا نيمه خصوصي بنا مي شده اند به گونه اي كه حريم هاي خصوصي محله ها را دچار تحول نكنند. اين بناها، هيچ نمود بارز و شاخصي در بافت اطراف خودندارند و تشخيص آن ها براي افراد نا آشنا دشوار است. در واقع كنيساهاي ايران از لحاظ مقياس و تناسبات، هيچگاه در پي نمايش عظمت، شكوه و جلال نيستند، بر خلاف نمونه هاي ساخته شده در اروپا و يا ايالات متحده كه در بعضي موارد بناهايي بسيار پرعظمت هستند.در بسياري از موارد، سطح كف عبادتگاه و نيز حياط آن، از سطح كوچه به اندازه چند پله پايين تر است، برخلاف انتظار معمول كه مي بايد سطح عبادتگاه از سطح معبر بالاتر باشد. چرا كه عبادتگاه از نظر مرتبه مكاني داراي ارزش ويژه اي است. البته اين امر مي تواند از آنجا ناشي شده باشد كه چون يهوديان نمي توانسته اند سقف عبادتگاهشان را بسيار بالا ببرند. طوري كه به يك نقطه شاخص تبديل شود، و از آنجا كه طبق قوانين و دستورات، سقف كنيسا بايد مرتفع باشد، براي اينكه احساس مرتفع بودن سقف براي عبادت كنندگان ايجاد شود، كف آن پايين تر برده شده است.
 
انتظام فضاهاي باز و بسته
 
عنصري به عنوان «حياط» يا «فضاي باز» آن گونه كه از عناصر اصلي ساختمان مساجد محسوب مي شود، در ساختمان كنيساها به چشم نمي آيد. بسياري از كنيساهاي ايران فاقد حياط هستند و در يك نمونه، خود حياط به عنوان عبادتگاه انجام وظيفه مي كند. اين واقعيت است كه حياط به عنوان عنصر اساسی در ساختمان كنيسا لحاظ نشده است. و در بناهايي كه امكان آن وجود داشته، حياط ساخته مي شده است. دراكثر قريب به اتفاق كنيساهايي كه حياط دارند، فضاي باز مقدم بر فضاي بسته است، يعني براي رسيدن به عبادتگاه بايد از حياط عبور كرد. و حياط مقدمه ورود به عبادتگاه است. اين امر مي تواند متأثر از سازماندهي حياط مركزي باشد كه درآن، حياط، مقدمه ورود به ساير فضاها محسوب مي شود و فضاي نيم باز نظير ايوان هم به ندرت دركنيساهايي به چشم مي خورد.
 
معمولاً دركنيساهايي كه حياط دارند، عبادتگاه پنجره هايي رو به حياط دارد و از آن نور مي گيرد. هيچ يك از كنيساهاي ايران با دنياي «خارج» خود ارتباط بصري ندارند و اگر بنا بر نياز مي بايد از بيرون نور بگيرند، پنجره هاي آنها درارتفاع واقع شده است تا فقط امكان نورگيري را فراهم نمايد. اما حياط كنيسا به نوعي «داخل» محسوب مي شود و عبادتگاه بطور مستقيم با آن رابطه برقرار مي كند.
 
اصول نظام دهنده كنيسا
 
يكي از اصول نظام دهنده به كنيساهاي ايران، اصل «درونگرايي» است كه از اصول حاكم بر معماري ايران است به اين معني كه اصل، داخل بنا است و معمار، همه سعي و تلاش خود را جهت پرداختن به داخل صرف مي كند. در حالي كه جداره هاي بيروني بسيار ساده و كارنشده رها  مي شوند و به آنها پرداخته نمي شود. (البته اين اصل كنيساهاي معاصر را شامل نمي شود) دو عامل اصلي كه درشكل دهي به فضاهاي داخلي كنيسا نقش اصلي به عهده دارند، يكي مركز گرايي و دیگري جهت گيري فضا است. اين دوعامل همواره درمقابل با يكديگر هستند و در بعضي نمونه ها، عامل اول غالب بر فضاست و در بعضي موارد عامل دوم.
 
مركزگرايي، به اين معني است كه نقطه مركزي و مياني فضا، كانون توجه است و همه اجزا و عناصر رو به آن آرايش مي يابند. اين ويژگي به خصوص دركنيساهاي اصفهان ديده مي شود. درنقطه مركزي، جايگاه پيشنماز- كسي كه واسط ميان جماعت و عالم علوي محسوب مي شود- قرار مي گيرد. اين جايگاه به صورت نشستن هم حول اين مركز و رو به آن صورت مي گيرد. در نقطه مقابل، عامل جهت دار بودن فضا مطرح مي شود كه در ايران اين جهت در راستاي شرقي – غربي و روبه مغرب است. با مشخص شدن يك نقطه در ضلع غربي كه محل قرارگيري الواح تورات است، جهتي كه انسان بايد هنگام عبادت به آن روكند مشخص مي شود و فضا جهت پيدا مي كند. در بعضي نمونه ها (به خصوص در يزد) ساختمان كنيسا دراين جهت داراي كشيدگي است كه احساس جهت را تقويت مي كند.
 
در بعضي كنيساها هم كشيدگي بنا در راستاي شمالي – جنوبي است. اماقرارگرفتن جايگاه تورات در ضلع غربي، عاملي غالب در ايجاد جهت است.
 
جز فضاها و اندام دروني كنيسا
 
قسمت داخلي فضاي بسته، فضاي اصلي كنيسا محسوب مي شود. واگرچه الگوي حياط مركزي، الگوي حاكم بر ساخت و ساز و معماري قديم ايران است، اما فضاي باز يا حياط از جز فضاهاي اصلي كنيسا ها در ايران محسوب نمي شود.
 
بخش هاي ويژه فضاي درون كنيسا عبارتنداز: ورودي، جايگاه هاي پيشنماز و الواح تورات، جاي نشستن بانوان، جاي نشستن آقايان در اين ميان جايگاه هاي پيشنماز و تورات، به عنوان «نشانه» هاي عبادتگاه يهودي به حساب مي آيند و چنانكه مناره و محراب يا گنبد، از نشانه ها و يادآورنده هاي مسجد براي يك مسلمان محسوب مي شوند، اين دو عنصر هم يادآور فضاي كنيسا براي يك نفر يهودي هستند. در فضاي داخلي معمولاً بيشترين تزئينات درجايگاه تورات صورت مي گيرد و پس از آن درجايگاه پيشنماز و اجراي آن.
 
منظور از ورودي فضاي گذار از بيرون كنيسا به داخل آن است كه چون به عنوان عنصرروابط بين يك مكان مقدس و فضاي غير مقدس واقع مي شود. از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. در مورد شكل و موقعيت اين فضا در بين كنيساهاي بررسي شده نمي توان به يك نتيجه واحد دست يافت اما كيفيت آنها به گونه اي است كه «پيچيده » و «طولاني» به نظر مي رسند.
 
هدف از ايجاد چنين كيفيتي اين است كه توجه و ارتباط انسان با دنياي بيرون قطع شود. و براي ورود به عبادتگاه آماده گردد. مكان هاي نشستن افراد، در واقع بخشي از قسمت هاي داخلي كنيسا هستند كه با توجه به موقعيت جايگاه پيشنماز به آنها انتظام داده مي شود. بخش بانوان در اغلب اين كنيساها در يك نيم طبقه واقع شده است. كه در كنيساهاي قديمي، ارتباط بصري ميان اين قسمت با داخل كنيسا كه مخصوص آقايان است، تا حد ممكن كاهش يافته است.
 
در مركز كنيسا يك سكوي برجسته بود كه جان پناهي آن را دربرمي گرفت تا مردم بتوانند به قرائت گوش كنند و مراسم به طور شايسته برگزار گردد براي جا دادن الواح تورات هميشه از يك گنجه بهره گيري مي شد كه به عنوان (تابوت مقدس) شناخته مي شود. در كنيساهاي قديمي تابوت ثابتي وجود نداشت. شواهدي وجود دارد كه الواح تورات به خاطر مسائل امنيتي در بيرون ساختمان هم، قرار داده مي شدو يا در اتاقي پيوسته به فضاي اصلي. ميز شخص قرائت كننده بلافاصله در روبروي مكان الواح وگاه پایین تر از کف آن جای داشت .ترتیب صندلی ها را به گونه ای سامان می دهند که کهنسالان بتوانند نزدیک محل الواح تورات بنشینند و رويشان به سوي مردم باشد. اين آرايش تمايل مردم رابراي نشستن نزدیك  ديوار شرقي افزايش مي دهد. چون امروز مردم براي صندلي ها پول پرداخت مي كنند. بهترين جاها به كساني تعلق ميگيرد كه توانايي پرداخت هزينه آن را دارند


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی کنیسا ی ملا نیسان , ,بخشی از مطلب ,كنيسا به معناي اجتماع است يعني خانه ي اجتماع كه در تورات ذكري از آن نيست. مؤسس آن گويا عذرانبي است كه بعد از آزادي ارشليم توسط كوروش بزرگ و بازگشت يهوديان از بابل و ايران به ارشليم گسترش يافت و محل شروع گسترش آن شهرهاي بابل و غرب ايران به جهت عباد,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری مسجد وکیل شیراز
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد رحیم خان اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری برج آزادی تهران ، برج شهیاد آریا مهر
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری آرامگاه تاج محل هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع ساری
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد آقانور اصفهان نورالدین محمد اصفهانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد السهله در شمال غربی مسجد جامع کوفه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عالی قاپو اردبیل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای صخره‌ای کارانلیک
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه رکن الملک اصفهان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عمادالدوله کرمانشاه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد و مدرسه خازن الملک تهران
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانقاه ها در خاورمیانه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عتیق تربت جام
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع عتیق دماوند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
پاورپوینت تحلیل مبانی معماری مساجد ایرانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد جامع یزد

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد