خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی ویژگی های فضای معماری مدارس سنتی با ارائه نمونه های موردی

   تعدادبرگ: 100 اسلاید   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 5168 kb  تعدادمشاهده  6


پاورپوینت بررسی ویژگی های فضای معماری مدارس سنتی با ارائه نمونه های موردی

بخشی از مطلب
هر فضای معماری تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله عوامل جغرافیایی و اغلیمی مصالح و فن ساخنتمان کارکردها و عناصر ویژه سنت ها و ارزشهای فرهنگی خلاقیت و ابتکار معمار شکل می گیرد .
نقش هر یک از عوامل مذکور در شکل گیری یک اثر معماری همواره یک اندازه و یکسانی نیست بلکه مجموعه شرایطی که یک اثر معماری تحت تاثیر آن خلق می شود نقش هر یک از عوامل مذکور را تعیین می کند هر فضای معماری به خصوص فضای معماری مدارس باید در برابر خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی بتواند شرایط مساعدی برای پاسخ گویی به نیازهای انسانی فراهم آورد به این دلیل که عموم فضاهای معماری واقع در نواحی گرم و خشک کشور درون گرا ساخته شده اند . مصالح و فن ساختمان نیز از عوامل بسیار مهم در نحوه ی شکل گیری فضاهای معماری به شمار می رود کمبود چوب و سنگ در نواحی مرکزی و جنوبی وجود موریانه و قدر ت کم چوبهای بومی .
برا ی پوشش دهانه های بزرگ معماران ایرانی را وادار به استفاده از قوسهای جناقی برای پوشش دهانه هایی می کرد که با خشت خام یا پخته به صورت هلالی یا ضربی ساخته می شد . انواع پوششها مانند طاق و گنبد و کاربندی هر کدام در جای خود برای تامین کارکرد معین مورد استفاده قرار می گرفت . مثلا برای فضاهای بزرگ مانند مسجد واقع در مسجد و یا محل تدریس (مدرس) از گنبد استفاده می کردند شکل نهایی و هویت کلی هر فضای معماری بیشتر با کار کردهای ویژه آن معین می شود یکی از مهمترین عناصر فضای یک مدرسه هجره های آن است که مهمترین نقش را در تکمیل شکل نهایی فضای کاربردی آن بر عهده دارند قرار گرفتن هجره ها در چهار جهت بنا موجب تکمین سیمای خاص قرار گرفته است . ایوانها با مدرس های واقع در مدرسه ها نیز هر کدام اغلب به تعین هویت مدرس متمایز ساختن آن از سایر بناها یاری می کند .
عناصر فضای کارکردی مدارس عبارتند از : هجره ٫ مدرس ٫ کتابخانه ٫ مسجد ٫ اتاقهای خادم و چراغ دار و آب کش ٫سرویسهای بهداشتی و تعداد محدودی از مدارس بزرگ د رگذشته مانند مدرسه مستنصریه حمام نیز داشته اند در یک مدرسه ی بزرگ یا متوسط برای هر یک از کار کردهای مذبور فضایی ویژه با خصوصیات کالبدی مناسب در نضر گرفته می شد . اما در مدارس کوچک کمتر توجه می شد .

 نحوه قرار گیری عناصر فضایی کارکردی مدارس اغلب به این ترتیب عبارتند از:               

در چهار جهت پیرامون حیاط مرکزی قرار گرفته اند شکل حیاط به صورت مستطیل کشیده یا نزدیک به مربع است ورودی مدرسه در یک سوی محوریکه از وسط دو ضلع و مرکز مستطیل می گذرد قرار دارد فضایی که در سوی دیگر محور مذکور یعنی روبروی فضای ورودی قرار می گرفته به کار کردی غیر از هجره مانند گنبد خانه ٫مدرس ٫ مسجد مدرسه ٫ کتابخانه اختصاص می یافته است در عموم مدارس متوسط و بزرگ حوضی در وسط حیاط و چهار باغچه بزرگ در چهار گوشه حیاط ساخته شده اند . سرویسها ی بهداشتی همه مدارس در محلی دور از دید و در پشت هجره ها قرار داده شده است و دسترسی به آنها اغلب از راهرو ها یا حیاطهای کوچکی که در گوشه های حیاط اصلی وجود دارد تامین شده است دسترسی به طبقات بالا در مدارس دو طبقه با پله هایی صورت میگرفته که در چهار طرف حیاط و یا در دو سوی ایوانها قرار داشته محل پله ها در هیچ کدام از مدارس به گونه ای نیست که در هنگام ورود به حیاط در نگاه اول به چشم دیده شود در اغلب مدارس هر هجره ایوانی داشت و دسترسی به هجره های واقع در حیاط هم کف بیشتر از داخل حیاط صورت می گرفت .
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ویژگی های فضای معماری مدارس سنتی با ارائه نمونه های موردی , ,بخشی از مطلب ,هر فضای معماری تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله عوامل جغرافیایی و اغلیمی مصالح و فن ساخنتمان کارکردها و عناصر ویژه سنت ها و ارزشهای فرهنگی خلاقیت و ابتکار معمار شکل می گیرد . ,نقش هر یک از عوامل مذکور در شکل گیر,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مدرسه ابراهیم خان کرمان
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مجموعه ابراهیم خان کرمان
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه حسکی Haseki در استانبول
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه علمیه ملا عبدلله اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ واقع در اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مسجد مدرسه شهید مطهری تهران مدرسه سپهسالار
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانه شفاهی آمل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مدارس تاریخی مشهد
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ سلطانی مادرشاه اصفهان
پاورپوینت تحلیل معماری مدرسه غیاثیه خرگرد
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه فخریه ی مروی تهران
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه خان شیراز
پاورپوینت بررسی معماری مسجد و مدرسه ی خازن الملک امام زاده سید ولی
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه جهانگيرخان قم
پاورپوینت بررسی معماری مدارس دوره صفویه
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه صنعتی فارس (هنرستان طالقانی شیراز)
پاورپوینت بررسی معماری دبیرستان نمازی شیراز
پاورپوینت بررسی معماری مسجد و مدرسه معیر الممالک بهمراه نقشه های اتوکد
پاورپوینت مسجد و مدرسه حکیم باشی تهران ، مسجد مدرسه آقا محمود تهران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد