خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مدرسه خان شیراز

   تعدادبرگ: 75 اسلاید بهمراه پلانها و تصاویر   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 295 b  تعدادمشاهده  4


پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مدرسه خان شیراز

معمار : استاد حسین شماعی
سال ساخت : ۱۰۲۴ هجری
سبک (دوره): اصفهانی
محل دقیق : شیراز
توضیحات:
بنای تاریخی مدرسه خان در شهر شیراز قرار گرفته است . این بنای تاریخی مدرسه ای وسیع و دلباز است که در دوران سلطنت شاه عباس کبیر به وسیله الله وردیخان والی فارس و فرزند او امامقلی خان ساخته شده است .
مدرسه خان از جمله بناهای مدارس معروف و بزرگ علوم فقهی دوران صفویه می باشد که در محله اسحاق بیگ شیراز واقع گردیده است ؛ این بنا به همت الله وردی خان افشار والی شیراز و سپه سالار شاه عباس صفوی بنا گذاشته شد ، پس از مرگ ایشان پسرش سردار نامی ایران ، امام قلی خان در سال ۱۰۲۴ هجری قمری کار بنا را به اتمام رسانده ، زیر بنای این محل که به سبک بناهای درون گرا ساخته شده ۷۶۸۶ متر مربع می باشد که در زمینی به مساحت ۵۰۰۳ متر مربع در دو طبقه بنا گردیده است ، این بنا دارای یکصد حجره جهت اسکان طلاب بوده که در حال حاضر هفتاد هجره به جای مانده و نیز صحن مدرسه با یک حوض هشت گوش در مرکز و ۴ باغچه در چهار طرف آن به همراه درختان نارنج و نخل مزین گردیده است ، طول صحن ۵۱ متر و عرض آن ۴۵ مترمیباشد. .
سردر ورودی با تزئینات بسیار عالی و ارتفاع چشم گیر ، با کاشی های هفت رنگ تزیین شده و گل بوته های روی کاشی ها از جمله شاهکارهای هنر و معماری و کاشی کاری بوده همچنین بالای سردر، یک کتیبه با خط ثلث عالی و با قلم درشت نوشته شده که بیانگر ذوق والای هنر مند ایرانی است. .
دالان ورودی مدرسه به شکل هشتی با سقفی که با شکل زیبا به صورت گنبدی با کاشی لاجوردی آبی و گل بوته های زیبا مزین شده است . در زمان ساخت و تا عصر زندیه در طرفین جبهه غربی مدرسه دو گلدسته بلند آجری با تزیینات و کاشی کاری مفصلی وجود داشته که به دلیل مسلط بودن بر ارگ حکومتی کریم خان زند ویران گردیده است ، کاشی کاریهای سقف مدرسه مثل مسجد شیخ لطف الله در اصفهان می باشد ، در حاشیه سقف آیات قرآنی با خط ثلث عالی وجود دارد که در کتیبه آن به سال ۱۰۲۴ هجری قمری نگاشته شده ، بالای دالان ، تالار وسیعی است که روزگاری حکیم ملاصدرا ملقب به صدرالمتألهین فلسفه اشراق در آن تدریس میکرده است .
در ۴ سمت حیاط ۴ طاق نمای بلند با کاشی کاری مزین شده است که فقط سر در غربی آن به تازگی مرمت گشته است.
یکی از ویژگی های این مدرسه به کار گیری اعداد مقدس در ساخت عناصر مختلف ان است. تعداد حجره های ان ۹۲ عدد استکه به حروف جمل اسم مبارک حضرت محمد ص است. دو اتاق ان و اتاقهای درس خارج مجمو عا چهارده میشود که با جمع کردن تعدادی از عناصر عدد صد و ده اسم حضرت امیر بدست می اید .معمار بنا استاد حسین شماع شیرازی است.حجره های مدرسه دارای یک ایوانچه و دارای فضایی متناسب برای یک نفر همراه با یک پستو است که دارای انبار کتابخانه و کمر پوش یا نیم اشکوب می باشد. اندازه حجره ها چیزی در حدود ۳٫۳۰*۳٫۶۲ متر که بهر احتی گرم میشده و تابستان هم بدلیل واقع شدن در وسط باغی بزرگ که الان از بین رفته خنک بوده است. این باغ پیرامون مدرسه و کلا جای دنجی برای مطالعه و استراحت بوده است تاسیسات مدرسه در خارج قرار داشتند چهار عددد ر شمال و جنوب و دو عدد در شرق ان در زیر زمین است. پوشش طاقها نیز متنوع است .کار بندی کریاس ان از نوع اختری و خیلی خوابیده است.انواع کار بندی ها ی نیم کار و طاق کجاوه در پوشش های مختلف بخصوص در حجره ها مشاهده می شود.

فهرست مطالب

موقعیت

تاریخچه مدرسه خان شیراز

مشخصات فنی

معمار مدرسه خان شیراز

معماری مدرسه خان شیراز

اعداد نمادین در معماری اسلامی (معماری ایرانی دوره اسلامی)

فضاها

ورودی مدرسه خان شیراز

هشتی‌

حجره‌ها

حیاط مرکزی

پلان مدرسه خانه شیراز

پرسپکتیو

برش

نما

تصاویر مدرسه خان شیراز


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری مدرسه خان شیراز ,پاورپوینت مدرسه خان شیراز ,بررسی مدرسه خان شیراز ,تحلیل مدرسه خان شیراز ,معمار مدرسه خان شیراز ,استاد حسین شماعی ,سال ساخت : ۱۰۲۴ هجری ,سبک (دوره): اصفهانی ,محل دقیق : شیراز ,توضیحات: ,بنای تاریخی مدرسه خان ,موقعیت , ,تاریخچه مدرسه خان شیراز , ,مشخصات فنی , ,معمار مدرسه خان ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه علمیه ملا عبدلله اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ واقع در اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مسجد مدرسه شهید مطهری تهران مدرسه سپهسالار
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری خانه شفاهی آمل
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مدارس تاریخی مشهد
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ سلطانی مادرشاه اصفهان
پاورپوینت تحلیل معماری مدرسه غیاثیه خرگرد
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه فخریه ی مروی تهران
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه چهار باغ اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه خان شیراز
پاورپوینت بررسی معماری مسجد و مدرسه ی خازن الملک امام زاده سید ولی
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه جهانگيرخان قم
پاورپوینت بررسی معماری مدارس دوره صفویه
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه صنعتی فارس (هنرستان طالقانی شیراز)
پاورپوینت بررسی معماری دبیرستان نمازی شیراز
پاورپوینت بررسی معماری مسجد و مدرسه معیر الممالک بهمراه نقشه های اتوکد
پاورپوینت مسجد و مدرسه حکیم باشی تهران ، مسجد مدرسه آقا محمود تهران
پاورپوینت بررسی معماری مسجد مدرسه سردار قزوین
پاورپوینت بررسی معماری مدارس تاریخی قزوین
پاورپوینت بررسی معماری مدرسه تاریخی التفاتیه قزوین

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد