خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت مدرسه عباسقلی خان مشهد

   تعدادبرگ: 90 اسلاید .   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 6717 kb  تعدادمشاهده  2


دانلود پاورپوینت مدرسه عباسقلی خان مشهد
 
بخشی از مطلب
تحقیق مدرسه عباسقلی خان مشهد
تاریخچه مشهد
ناحیه ای که امروز مشهد نامیده می شودقبلا طوس یا طابران نام داشت است.در اواخر سده دوم هجری دهکده ای موسوم به سناباد در 2کیلومتری نوغان قرار داشته است.در  سال 193هجری قمری هنگامی که هارون جهت سرکوب شورشی در سمرقند به نوغان رسید مریض و سپس فوت نمود و وصیت نمود پس از مرگ اورادرباغ محل اقامتش دفن کنند.وبعد از آن مامون جانشین هارون شد که حکومت مامون دچار تزلزل شد   ومامون امام رضا (ع)رابرای همکاری با وی انتخاب نمود که با مخالفت امام مواجعه شد وبه دلیل مخالفت امام مامون او را به شهادت رساند که درسال 202یا203پیکر مطهرشان درباغ حمیدبن قحطبه در5.1کیلومتری روستای سناباد مدفون شد که از همان زمان نقطه مذکور مشهدالرضا وبعد به اختصار مشهد نام گرفت.
موقعیت جغرافیایی
شهرستان مشهد مرکز استان خراسان رضوی می باشد که در شمال شرقی ایران قرار دارد ودومین شهر پر جمعیت ایران می باشدومساحت تقریبی آن204کیلومترمربع بوده که دارای طول جغرافیایی59درجه وعرض جغرافیایی 36درجه می باشد خراسان رضوی بین رشته کوههای بینالود وهزار مسجد واقع است.ارتفاع شهر ازسطح دریا985متر می باشد.
تاریخچه  مدرسه درایران
بعدازمسجد مهمترین بنای عمومی از ساختمانهای درون شهری مدرسه است.
فضاهای آموزشی در ایران در واقع سه نوع بوده است.
1-مکتب خانه:مکان خاصی نداشته است ومعمولا درخانه بالا خانه سرکوچه یا
در خانه ملا بوده ومقدمات الفبا قرآن وخواندن رادر آن فرا میگرفتند.
عکس از مکتب خانه حاج عباس
2-مدرسه:دردو سطح بود است یکی سطح مقدمات شامل ادبیات فارسی علوم فقهی که در واقع این مقطع حکم مدرسه متوسطه راداشته است دومین سطح برای درس مکانی در نظر گرفته می شده است که دوروس غیر از مباحثه مذهبی بوده است شامل ریاضیات موسیقی و غیره.... مدرسه به دلیل شرایط کسانی که در آنجا به تحصیل می پرداختند فضاهای مختلفی داشته است. 1-ایوانچه:جلوی حجره ها محل بحث بوده است محباحثه های علمی گاهی نیز به دعوا کشیده که در پایان بعد از حلاجی مساله دوباره با هم روابط دوستانه داشته اند.
ایوانچه
حجره:یا اتاق طلبه ها معمولادارای یک ایوانچه ویک پستو بوده که شکلهای گوناگونی داشته است .ومعمولا حجره ها یک یا سه نفر بوده است.قسمت پایین به صورت آشپزخانه وبرای اثاثهای اضافی وطبقه بالای آن محل دنجی برای استراحت ومطالعه وهمچنین برای نور گرفتن بوده است.
مدرس:فضای درس مدرسه است ودر اغلب مدارس یکی می باشد واستاد در این محل درس می داده است.
تاریخچه مدرسه عباسقلی خان
مدرسه عباسقلی خان در حاشیه جنوبی خیابان سفلی (صفوی)مشهد واقع شده است این بنا درسال 1077هجری که قدمتی حدود351سال دارا است این مدرسه به فرمان شاه سلیمان صفوی وتوسط عباسقلی خان بیگلربیگی ساخته شده است.در اجرای طرح توسعه حرم مطهر و تعریض خیابان نواب صفوی از 35متربه45مترباعث شد سردر قدیمی مدرسه به علت تعریض خیابان تخریب ویا به عقب برده شود.پس ازبررسی مقدماتی ازآنجا که هشتی پشت سر که کاربردی نداشت وفاقد هر گونه کار هنری وتزئینی بود تصمیم گرفته شود هشتی تخریب شود وسردر به مقدار لازم عقب برده شود.
 
هشتی
برای عبور از ورودی نمی توانیم مستقیما وارد حیاط شویم بلکه برای این کار لازم است از چند فضای واسطه ای عبور کنیم یکی از این فضاها هشتی می باشد که تعدادی فضای نیمه تاریک است که نور محدود وکنترل شده خود رااز طریق پنجره و صحنه حیاط تامین می کند هشتی از لحاظ عمل کردی قاعدتا باید دایره ای باشد ولی چون دایره نمی تواند جواب گوی همه ی فضا باشد گاهی به چند ضلعی تبدیل می شود که بهترین نوع آن هشت ضلعی می باشد.
هشتی تخریب شده وسردر عقب کشیده می شود
مشخصات بنا
این مدرسه از بناها ی چهار ایوانی رایج در مدارس خراسان بوده ودارای فضای مستطیلی شکل است.این بنا دارای دو طبقه و104 حجره می باشد. 
ورودی بنا از قسمت انتهای ایوان شمالی بوده است که پس از عبور از این ایوان می توان وارد راهرو وسپس به صحن حیاط رسید. 
تزئینات بنا سطح دیوار ها وسقف تماما اندود گچ شده وفقط در قسمت ازاره سنگ سیاه نصب شده است .نمای مدرسه تماما آجری بوده وایوانها دارای کاشی هفت رنگ می باشد. سقف ایوان قبله مدرسه دارای مقرنس کاشی و همچنین گچ کاری بسیار زیبای به لحاظ یک کار حجمی می باشد. 
سقف با اندود گچ کاری شده
در قسمت ازاره از سنگ سیاه استفاده شده است
نمای مدرسه تماما آجری است
سقف ایوان قبله دارای مقرنس کاشی
بررسی کتیبه های تاریخی بنا
در ورودی کتیبه ای قرار داردکه به فرمان شاه سلیمان صفوی وبه خط نستعلیق نوشته شده است
کتیبه ی دیگری در بالای محراب مدرسه قرار دارد که آیه الکرسی بود که به خط ثلث وکاشی معرق می باشد
مقرنس کاری
درقرن5و6هجری قمری در دوره سلجوقیان این هنر به اوج خودرسیده است.آهوپا نامی است ایرانی که در معماری به معنای مقرنس بوده و مقرنس کاری بیشتر در گوشهای گنبد به کار می رفت است ودر بیشتر مقرنس کاری ها ازوآجروگچ استفاده می شده است ویکی از معروفترین آن مسجد اصفهان می باشد.
 
مدارک مدرسه عباسقلی خان
1-پلان طبقه اول
در پلان فوق با 6 عدد پله به کف مدرسه میرسیم وبعد از ورودی یک راهرو وجود دارد وارد یک قسمت فیلتر مانند میر سیم وبعد از فیلتر به صحن حیاط میرسیم که دارای 4عدد باغچه ویک حوض آب می باشد . مدرسه دارای 4 ایوان می باشدودور تا دور صحن حیاط حجره می باشد
پلان طبقه دوم
برای رسیدن به طبقه دوم باید از راه پله هایی که در گوشه های صحن حیاط ودر کنار ایوانها موجود می باشد استفاده نمودوبرای وارد شدن به حجره ها باید از راهروهای پشت حجره استفاده نمود
معرفی توده های فضایی طبقه اول
معرفی توده های فضایی طبقه دوم
معرفی تک تک فضاها وهرکلونی طبقه اول 
معرفی تک تک فضاها وهرکلونی طبقه دوم 
دیاگرام طبقه اول
راهنما
1-ورودی
2-هشتی
3-ایوان
4-حیاط
5-کلوندهای که2تاحجره وایوانچهدارد
6-سرویس
7-کلونی که 4عددحجره وایوانچه دارد
8-راه پله وراهرو
دیاگرام طبقه دوم
راهنما
1-کلونی با4عدد حجره وایوانچه
2-ایوانها
3-راه پلهوراهروها
4-کلوند با2عددحجره وایوانچه
5-هشتی
 
سیرکولاسیون حرکتی طبقه اول
سیرکولاسیون حرکتی طبقه دوم
سیرکولاسیون شکل گیری بنا رسیدن به بنا با زاویه ورودی بنا تو رفته شکل گیری مسیر خطی روابط مسیروفضا از کنارفضا عبورمی کند
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت , مدرسه عباسقلی خان مشهد ,معرفی توده های ,فضایی طبقه اول ,معرفی توده های , فضایی طبقه دوم ,معرفی تک تک فضاها , وهرکلونی طبقه اول ,معرفی تک تک فضاها ,وهرکلونی طبقه دوم ,دیاگرام طبقه اول ,راهنما ,1-ورودی ,2-هشتی ,3-ایوان ,4-حیاط ,5-کلوندهای که2تاحجره , وایوانچهدارد ,6-سرویس ,7-کلو,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود مدارس علوم دینی و بررسی دو مدرسه جدید و قدیم جده بزرگ اصفهان,پاورپوینت
بررسی مدرسه خان شیراز - معماری اسلامی,

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد