خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی حمام وزيري ساري

   تعدادبرگ: 27 اسلاید بهمراه تصاویر و نقشه و...   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 2774 kb  تعدادمشاهده  1


دانلود پاورپوینت بررسی حمام وزيري ساري
بخشی از مطلب
حمام ها از آغاز در بين فضاهاي معماري شهري از اهميت بسياري برخوردار بوده اند و تقريبا يكي از مهم ترين بناهاي شهري پس از مسجد و مدرسه محسوب مي شدند . عوامل متعددي در شكل گيري فضاها و بخشهاي حمام نقش داشتند كه مهمترين آن را مي توان تنظيم دما ، رطوبت ، مسير دسترسي ، قرار گيري در يك بافت شهري ، آبهاي روان و ايجاد راههاي خروجي براي فاضلاب دانست . 
فضاي اصلي هر حمام شامل بينه ، ميان در و گرمخانه است . در كتاب آْيين شهرداري ابن اخوه آمده است : " بدان كه اثر طبيعي گرما به گرم شدن به وسيله هواي آن و خيس شدن به وسيله آب آن است ، سراي اول خنك كننده و خيساننده و سراي دوم گرم و نرم كننده و سراي سوم گرم و خشك كننده است . " 
در اغلب حمام ها مسير دسترسي به سه مرحله ياد شده با طراحي جالبي صورت مي گرفته است ، به اين ترتيب كه هر فضا با راهرو هشتي از فضاي ديگر جدا شده است تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضاي مجاور تنظيم گردد . با اين طريق مي توانستند از بيماري و ناراحتي افراد به دليل ورود به فضاي گرم و خروج ناگهاني به فضاي سرد تا حد بسياري بكاهند و تربيت قرارگيري فضاي ياد شده از نظمي خاص برخوردار بوده است . نخست فضاي ورودي در ارتباط مستقيم با فضاي خارج قرار مي گرفت ، سپس راهرو باريك و پيچ دار كه به دهليز و از دهليز به بينه حمام مي رسيد . فضاي بينه از نظر مساحت و تزيينات از ساير فضاها مشخصتر بوده ، عموما به شكل هشت گوش و چهار گوش ساخته مي شده ، در اطراف آن سكوهاي نشيمن و رختكن و در زير سكوها ، حفره هاي جاي كفش تعبيه شده بود و در بالاي سقف گنبدي شكل حمامها ، انواع نورگيرها قرار داشت. 
عمل نور گيري و تهويه در حمامها توسط روزنه هاي متعدد صورت مي گيرد ، بدين صورت كه با باز و بسته كردن شيشه يا پنجره آن در فصولي از سال ، دما و رطوبت در داخل حمامها تنظيم مي شود . 
نورگيرهاي ديوارهاي جانبي ، پنجره هاي مشبك آجري يا كاشي ( فخر مدين ) مي باشند كه در داخل شبكه آن شيشه به كار رفته است . 
روشن دان ، نورگيري است كه در مركز گنبد قرار گرفته ، امكان نصب پنجره و گل جام عمودي را در پشت بام سربينه و گرمخانه فراهم مي كند . 
در بعضي حمامها جام خانه كه از مجموعه استوانه هاي سفالي زواردار هستند كه با فاصله اي كم نزديك هم قرار دارند فواصل آنها با خرده آجر و ملات آهك به فرم هلالي و مدور در مي‌آيد . در داخل زوارهاي سفالي قطعه شيشه هاي كروي (به صورت ته قرابه) تعبيه شده ، با مومينه آب بندي مي شود . 
در بعضي حمام ها در پايين ترين نقطه عرقچين گنبد سربينه و گرمخانه نيز روزنه هايي به چشم مي خورد . جهت جلوگيري از ورود برف و باران و باد نقاب حفاظي در داخل آن تعبيه مي گردد . اين نورگيرها داراي پنجره چوبي يا سنگ مرمري هستند كه ورود و خروج هواي داخل حمام را تحت كنترل قرار مي دهند . 
در خصوص نور در حمام گنجعلي خان چنين امده است : حمامي كه جام سقفش ديده آفتاب را خيره دارد و صفاي سنگ فرشش رونق بلور و آبگينه حلب را شكسته.
ارتباط بينه با گرمخانه شامل خزينه آب گرم و فضاي شستشو بود و در جنب خزينه مخزن آب سرد وجود داشت كه علاوه بر تامين آب خزينه در بعضي از حمام ها از آن براي آب بازي نيز استفاده مي كردند . 
حمامهاي عمومي را مي توان به چند گروه طبقه بندي كرد : 
نخست حمامهايي كه به صورت متناوب در طي روز تبديل به مردانه و زنانه مي شدند يا چند روز هفته مختص مردان و روزهاي ديگر براي زنان بوده است . گاهي اوقات حمامهايي متصل به هم بنا مي شد كه يكي اختصاص به مردان و ديگري مختص زنان بود ، مانند حمام علي قلي آقا در اصفهان . بالاخره زماني حمامهاي متصل به هم احداث گرديد كه يكي براي مسلمين و ديگري به غير مسلمين تعلق داشت ، مانند حمام چهار فصل اراك . همچنين طبق مراسم آن زمان ، حمامي با بوق و شيپور مخصوص ، داير بودن حمام را به آگاهي عموم مي رساند . 
 
 
 
موقعيت حمام در بافت شهر
 
حمام ها يكي از اركان مهم شهري و روستايي بوده است . عموما ايجاد حمامها در يك مكان با توجه به تامين آب بهداشتي و خروج فاضلاب و غيره طراحي مي شده است . 
(‌ قنات شهر آباد كرمان براي تامين مجموعه گنجعلي خان در ميدان شهر ) 
اهميت مذهبي شستشو به حدي بود كه به پاكي و غير قصبي بودن آبي كه مورد استفاده قرار مي گرفت ، توجه بسياري مبذول مي شد . گاهي اوقات با وجود آنكه آب نهر روان در كنار حمامها وجود داشت با زدن چاه زه آب حمامها را تامين مي كردند . به همين ترتيب براي دفع فاضلاب مالكين حمامها سعي مي كردند به گونه اي فاضلاب را از محل دور نگهدارند . 
حمامها اغلب در گذرگاههاي عمومي ، راسته بازارها و نزديك مساجد بنا مي شد . 
 
سيستم گرما دهي در حمام
 
گرما دهي حمامها شامل انبار سوخت ، تون ( گلخن آتشدان ) آتشدان ها ، تيان گربه رو ، دودكشها و گودالي براي جمع آوري خاكستر مي شد . سوخت حمامها عموما خار بيابان ، برگ خشك درختان و فضولات حيواني بوده است . معمولا در زير خزينه صفحه اي فلزي با فلز هفت جوش به قطر 60 الي 110 سانتي متر حد فاصل آب و آتش قرار مي گرفت . در گذشته از نظر فني نحوه گرما رساني يا تامين حرارت حمامها و...


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,بررسی حمام وزيري ساري ,حمام ها ,فضاهاي معماري شهري ,گرمابه وزيري ساري,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری حمام های تاریخی استانبول
پاورپوینت جامع معماری نمونه های موردی حمام ها و گرمابه های ایرانی ، نقشه حمام های سنتی ایران
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری حمام ها و گرمابه های تاریخی ایران
پاورپوینت بررسی معماری حمام ها و گرمابه های ایران در دوره صفوی
پاورپوینت بررسی معماری حمام ها و گرمابه های ایرانی
بررسی طراحی و معماری گرمابه ها در ایران
پاورپوینت بررسی حمام ها در قبل از اسلام
دانلود پاورپوینت بررسی معماری حمام درود
پاورپوينت معماری حمام های سنتی ایرانی
پاورپوینت حمام هاي سنتي ايران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد