خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی حمام پهنه سمنان به همراه پلان و تصاویر

   تعدادبرگ: 35 اسلاید بهمراه نقشه و تصاویر   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 1196 kb  تعدادمشاهده  6


بخشی از مطلب
گرمابه پهنه  یا گرمابه حضرت یکی از بناهای تاریخی سمنان است که نزدیک به 600 سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد.
 
منطقه سمنان، محمد حسن خان صنیع الدوله از مورخان دوره قاجاریه از این حمام دیدن نموده و متن کتیبه سر در حمام را در کتاب « مطلع الشمس» آورده است به استناد این کتیبه، حمام مورد بحث در ماه شوال سال 856 ه.ق در عهد سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان، پادشاه دوره تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است.
 
در طی سالها این بنا بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته تا اینکه نهایتأ در سال 1355 طی شماره 1022 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
 
حمام پهنه به مساحت تقریبی 1000 متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته و دو در ورودی آن برای ورود آقایان و خانم ها پیش بینی گردیده است. در مردانه که دارای دو صفه می باشد از سه طرف دارای کاشیکاری است در بالای در کتیبه ای از کاشی به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد و در بالای آن علامت شیر و خورشید با کاشی های زرد رنگ در دولچک و به صورت یک نیم دایره قرار دارد. در دو طرف در تصویر دو سرباز قاجار کاشیکاری شده است که در آن جمله « عمل زین العابدین سمنان 1330» به چشم می خورد.
 
حمام پهنه در تاریخ 1373 بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شد. در ابتدای ورودی موزه سمنان به یک هشتی می رسیم که در آن علاوه بر فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات صورت می پذیرد، در ادامه مسیر فضای مربع شکلی با ابعاد تقریبی 8 متر در 8 متر قرار دارد که به وسیله طاق های ضربی موزون و عریضی مسقف شده است و در میان آن یک آبنمای زیبا به همراه کاشیکاری های متنوع است.
 
از این قسمت در مواقعی که نمایشگاهی موقت در محل موزه دایر می باشد به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می شود. در ادامه بعد از گذشتن از یک راهروی باریک و یک هشتی به صحن بزرگ گرمابه که سالن اصلی موزه است می رسیم.
 
این قسمت خود دارای چند قسمت جدا است. در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصر موزه ی سمنان که اسکلت 4000 ساله بدست آمده از تپه حصار دامغان می باشد قرار دارد.
 
این اسکلت که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان منتقل یافته است. در کنار آن اشیاء و لوازمی به چشم می خورد که در هنگام مرگ کنار متوفی قرار داده اند هدف اصلی از نمایش این اسکلت نشان دادن شیوه تدوین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد .این اسکلت با ضمائم آن در یک محفظه مکعبی شیشه ای قرار گرفته است.
 
 در ویترین دیگری در ادامه مسير اشيائي از جنس سفال خاكستري مربوط به هزاره دوم پيش از ميلاد  متعلق به تپه حصار قرار دارد اين اشياء شامل كاسه، آبريز و ظروف آييني ديگر است. از ديگر آثار سفالين موجود در موزه ظروف بدست آمده از منطقه خطير كوه سمنان است، كه مربوط به هزاره اول پيش از ميلاد است.
 
در ويترين هاي بعدي اشياء دوران اسلامي شامل ظروف لعابدار و ديگر ظروف مربوط به تپه‌هاي تاريخي استان سمنان ديده مي‌شود.
 
در بخش مردم شناسي موزه گرمابه پهنه كه در انتهاي موزه و در يك هشتي واقع شده است اشياء مختلف مردم شناسي از جمله زينت آلات سنتي زنان عشاير استان سمنان قرار دارد . پس از آن وسايل و آلات روشنايي وجود دارد در ويترين ديگر ابزار و وسايل اعتقادي و پيشگويي مثل رمل‌ مهره‌هاي شانس و... ديده شده است، در ويترين انتهايي ابزار و آلات استعمال دخانيات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق كيسه توتون و ... ديده مي‌شود.


کلمات کلیدی مرتبط:
پهنه سمنان ,پلان ,گرمابه پهنه ,گرمابه حضرت ,بناهای تاریخی سمنان ,پلان گرمابه پهنه ,نقشه گرمابه پهنه ,معماری گرمابه پهنه ,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد