خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی خانه مرتضوی در کاشان

   تعدادبرگ: 24 اسلاید دارای نقشه پلان مقطع و تصاویر   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 2119 kb  تعدادمشاهده  3


بخشی از مطلب
 خانه مرتضوی، کاشان
 
خانه مرتضوی مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان علوی، جنب زیارت سلطان امیر احمد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۵۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محله سلطان میر‌احمد قدمت بنای این خانه به اواخر عصر قاجاری باز می‌گردد. دارای یک حیاط اصلی و مرکزی می‌باشد. فضا‌ها در این بنا به صورت دو طرف ساخت پیرامون حیاط قرار گرفته‌اند که دو طبقه از آنها پائین‌تر از ورودی اصلی و یک طبقه دیگر بالا‌تر هستند. ویژگی بارز معماری این خانه شیوه و سبک آن است که کاملا نزدیک به شیوه و سبک عصر پهلوی اول است که با ستون‌ها و ایوان سرتاسری مشخص می‌شود. اهم فضا‌های خانه مرتضوی عبارتند از: سرداب، شاه‌نشین، پنج‌دری، ایوان تابستانی، حوض‌خانه و هشتی‌ورودی. تزئینات متنوع و بدیعی در این بنا بکار رفته است که از جمله می‌توان از یزدی‌بندی و رسمی‌بندی سقف حوض‌خانه و تاج و همین‌طور گچ‌بری سرستون‌ها و نقوش آجری کرسی‌ بنا نام برد.
 
عمارت مرتضوي از سه مجموعه فضايي تشكيل شده كه در سه جبهه و در يک حياط مربع شكل قرار گرفته اند. اين عمارت داراي گودال باغچه بوده و حياط در طبقه بالا به صورت سطح باريكي اين گودال باغچه‌ را دور مي ‌زند و فضاهاي سه جبهه‌ را به يكديگر پيوند مي ‌دهد. اين سطح از حياط در ضلع شمالي، توسط دو رديف پله مستقيم به كف گودال باغچه متصل مي ‌شود. فضاهاي جبهه شمال باختري عمارت مرتضوي از طبقه همكف، ارتفاعي معادل دو طبقه دارد و بلند تر از ساير قسمت‌هاست. اين جبهه از ايوان و تالاري پنج دري در ميانه و دو اتاق سه دري در دو سوي ايوان برخوردار است. جبهه جنوب خاوري اين عمارت از فضايي يک پارچه با چند رديف ستون به يک تالار مياني و دو سه دري در طرفين تقسيم شده است. تكرار ستون‌ها در طرفين ورودي هاي تالار، شکلي از كفش كن را القا مي ‌كند .
 
اين فضاي وسيع از يک سو به اتاقي بدون نورگير و از سويي ديگر به ورودي خانه مرتبط مي ‌شود و به اين طريق مي ‌تواند به صورت فضايي مستقل مانند يک حسينيه در عمارت مورد استفاده قرار گيرد. فضاهاي جبهه جنوب باختري عمارت مرتضوي با تركيبي غيرمتعارف از يک راهروي عريض در ميانه نماي اين جبهه و دو اتاق سه دري در دو سوي آن تشکيل شده است و حياط خلوتي غيرمنظم در پشت گوشه باختري اين جبهه واقع شده و‌ به اين ترتيب يكي از اتاق‌هاي سه دري مذكور از دو ضلع به فضاهاي باز گشوده مي ‌شود.در زير سه جبهه اين عمارت سرداب‌هاي مفصلي قرار گرفته‌اند. سرداب جبهه شمال باختري مشتمل بر يک فضاي وسيع در عقب و فضايي ايوان مانند در جلوست كه با حياط گودال باغچه در ارتباط كامل است. اتاق‌هاي ديگري نيز در اطراف اين فضاها ساخته شده‌ است. سرداب جنوب خاوري از يک تالار و اتاقي در پشت آن و دو اتاق در طرفين تالار تشکيل شده است .
 
فضاهاي تالار نيز تبادل هوايي كامل با حياط دارد و هر يک از اتاق‌هاي طرفين تالار يک فضاي نيمه باز كم عمق در مقابل خود دارد.در زير زمين جبهه جنوب باختري دو اتاق با پيش فضايي در مقابل خود و حياطي مركزي با حوض مستطيلي در وسط و باغچه بندي متقارن نسبت به حوض آرايش يافته است.فضاي باز ديگري در شمال خاوري حياط اصلي عمارت مرتضوي وجود دارد كه امروزه كاملا به حياط خانه متصل است اما در گذشته اين گونه نبوده است. حياط دوم بنا نيز مانند حياط اصلي خانه در دو طبقه ساخته شده ولي داراي شكل هندسي كاملي نيست. در هر يک از طبقات همكف و زيرزمين جبهه جنوب خاوري اين بخش سه اتاق ساده با ورودي هاي جداگانه در طبقه همكف هستند و‌ مي‌توانند به صورت فضايي مستقل از ساير فضاهاي مجموعه عمل کنند. در جبهه شمال باختري اين حياط در سطح گودال باغچه يک رواق و در جبهه شمال خاوري همين سطح، طاق نماهايي مشاهده مي شود. ديدن عمارت مرتضوي در پيش چشم هيچ بازديد کننده اي خالي از لطف نيست .
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,بررسی خانه مرتضوی در کاشان , خانه مرتضوی، کاشان ,نقشه خانه مرتضوی ,نما برش خانه مرتضوی ,پلان خانه مرتضوی ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت خانه ی امیر نظام گروسی (موزه معماری قاجار)
دانلود پاورپوینت بررسی خانه کبیر گرگان
دانلود پاورپوینت معماری خانه بروجردی کاشان
دانلود پاورپوینت معماری خانه عطارها
دانلود پاورپوینت بررسی خانه عامریها در کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی عمارت وکیل الملک سنندج
دانلود پاورپوینت بررسی خانه آصف وزیری سنندج
دانلود پاورپوینت بررسی خانه معین التجار شوشتر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه رسولیان یزد از نظر اقلیمی و ارائه الگو هایی در جهت بهبود وضعیت فعلی آن ها
دانلود پاورپوینت بررسی خانه صالح کاشان -خانه مبصرالممالک صالح
دانلود پاورپوینت بررسی خانه کارخانه چی در کاشان
دانلود پاورپوینت خانه علاقبند در کاشان بهمراه تصاویر و نقشه ها
دانلود پاورپوینت بررسی خانه حاج مصور الملکی در شهر اصفهان، خیابان آیت الله کاشانی
دانلود پاورپوینت بررسی خانه زوولیان اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی معماری خانه دكتر رضا اعلم بهمراه پلان ها و نمامقطع و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه مرتاض یزد بهمراه پلان ها و نما و پرسپکتیو و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه علومی ها یزد بهمراه پلان ها و نما و پرسپکتیو و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه جهان آرایی در کاشان بهمراه پلان ها و نما و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه سرتیپی در خیابان ملک شهر اصفهان بهمراه پلان ها و نما و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی خانه تهرانی ها بهمراه پلان ها و نما پرسپکتیو و تصاویر

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد