خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی خانه الداغی سبزوار

   تعدادبرگ: 45 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 2761 kb  تعدادمشاهده  8


پاورپوینت بررسی خانه الداغی سبزوار 
 
بخشی از مطلب
نام: خانه الداغی سبزوار
 
موقعیت: استان خراسان رضوی، سبزوار، میدان دروازه عراق، خیابان عطاملک جوینی
 
دوره: اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی
 
مساحت بنا: 325 متر
 
زیر بنا: 100 متر
 
تاریخ ثبت در میراث فرهنگی: 08/05/1381
 
شماره ثبت: 5963
 
مالک شخصی: سید مهدی الداغی
 
 
 
معرفی اجمالی از بنا:
 
 بنا یک فصلی و رو به مشرق در دو طبقه احداث شده است.  ورودی خانه الداغی در قسمت شرقی بنا و عمارت اصلی آن در قسمت غربی حیاط واقع شده است. در ضلع شمالی حیاط چند اتاق و در ضلع جنوبی دیواری قرار گرفته است. در ضلع اصلی یا غربی ایوانی ستون دار با ستون های مدور و چهارگوش و در پشت ایوان فضاهای اصلی خانه جای گرفته اند. طبقه زیرین بنا مربوط به استفاده در تابستان بوده و طبقه بالا در بهار و پاییز مورد استفاده بوده است. پوشش طبقه اول قوس دار و طبقه فوقانی تیرچه چوبی است. تزئین بنا منحصر به آجر کاری ساده است.
 
بنا در جانب شرق خیابان عطاملک جوینی واقع گشته و در شمال بنا، کاروانسرایی مشهور به کاروانسرای عراقی ها  قرار دارد که از آثار دوره صفویه به شمار می آید.
 
معرفی تفصیلی:
 
این اثر ارزشمند تاریخی که در خیابان عطاملک جنوبی پائین تر از میدان دروازه عراق و روی بدنه غربی خیابان واقع شده ا ست، متعلق به عهد قاجاریه است که در تاریخ 8/5/1381 به شماره 5963 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این خانه شامل حیاطی است که ورودی فعلی آن در گوشه شمال شرقی حیاط و مستقیم از خیابان با راهرویی به عرض 20/1 و طول 3 متر که پوشش گهواره ای دارد و با یک درب چوبی آغاز می گردد.
 
نمای ساختمان آجری و دارای تزئینات آجری نقش بر جسته قالبی و آجر تراش و چند نوع آجر چینی خفته راسته است. دو کتیبه مستطیل شکل بالای پنجره ها ورودی بدنه اتاقهای دو طرف بهار خواب با آجر های نقش برجسته قالبی اجرا شده که در وسط مستطیل هر کتیبه نزدیک قاب بیضی شکل کوچک بصورت نگین انگشتر اجرا شده و درون آن دارای تزئینات کاشی معرق بوده که متاسفانه در حال حاضر اثری از این تزئین و نقوش نیست ولی این مطلب را از بقایای ملات درون قابهای می توان تشخیص داد.
 
در وسط بدنه ساختمان یک بهار خواب (تراس) در اشکوب فوقانی وجود دارد که چهار ستون( پیلپا) جلوی آن و دو نیم ستون (پیلک)در طرفین آن ساخته شده که دارای سر ستون های گچبری زیبائی است و دو به دو با هم قرینه اند .
 
 درون روکش گچی این ستون ها سازه چوبی است که باربری سقف بهارخواب(تراس) را بر عهده دارند . بدنه تراس اندود گچ داشته و تعداد 6 عدد درب چوبی ساده و بدون تزئین ارتباط این فضا را با اتاقهای پشت تراس امکان پذیر می سازند.
 
دو اتاق مستطیل شکل که با دو درب چوبی دروسط با هم مرتبط هستند پشت فضای بهار خواب نیز دو درب چوبی بچشم میخورند که ارتباط فضای بهار خواب را با دو اتاق طرفین بهار خواب میسر میسازند. بدنه تمام این چهار اشکوب اول نیز با گچ اندود گشته در اتاقهای شمالی و یکی از دو اتاق غربی بهار خواب (اتا شمال غربی)طاقچه های گچی بصورت تزئینی با نقوش گل و مرغ قاجاری کار شده است.
 
درون این اتاق ها اشکاف هایی جهت نگهداری وسایل ساخته شده که دارای دربهای چوبی ساده و بدون تزئین می باشد و همچنین طاقچه هایی جهت گذاشتن اشیاء این اشکاف ها و طاقچه ها درون فضاها بصورت قرینه اجرا شده اند.
 
پوشش اتاق ها و فضاهای ساختمان در اشکوب اول همه به صورت چوب پوش و از نوع پرواز بندی است. اتاقهای وسطی اشکوب و زیر سقف چوبی توفال کوبی تزئینی بوده است که متاسفانه در حال حاضر اثری از آن نیست و تخریب شده است .
 
کف اتاقها و بهار خواب نیز تارمی چوبی ساده و بدون تزئین ساخته شده است ساختمان در اشکوب همکف نیز دارای فضاهایی است که بصورت قرینه ساخته شده اند. این فضاها شامل یک فضای شکم دریده صلیبی شکل در وسط و دو اتاق مستطیل کشیده در دو طرف می باشد. پوشش فضای صلیبی شکل از نوع طاق گهواره ای و کف آن آجر فرش است و روی دیواره ها بصورت قرینه طاقچه هایی ساخته شده است.
 
اتاق شمالی فضای مرکزی به شکل مستطیل کشیده است که به عنوان مطبخ استفاده می شده و پوشش آن در انتهای اتاق بصورت عرقچین کروی و در قسمت ورودی به شیوه گهواره ای اجرا گشته و کف اتاق نیز با آجر مفروش شده است.
 
پوشش اتاق جنوبی فضای مرکزی نیز به صورت طاق گهواره ای بوده و طاقچه هایی بصورت قرینه روی دیواره ها دارد.
 
درجبهه جنوبی ساختمان نیز در این اشکوب و فضا شامل یک هشتی و یک اتاق مربع شکل است که به عنوان اصطبل و انبار مورد  استفاده قرار می گرفته و روی ضلع جنوبی هشتی نیز بقایای ورودی بنا بچشم میخورد که در حال حاضر مسدود گشته ولی نشان دهنده این موضوع است که ورودی فرعی بنا بوده است.
 
پوشش این هشتی از نوع عرقچین کروی است که شیوه آجر چینی آن به صورت تزئین خفته راسته آبشاری است.
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی , خانه الداغی سبزوار ,خانه های تاریخی ,خانه تاریخی سبزوار ,نقشه بناهای تاریخی ,معماری خانه تاریخی ,پلان خانه تاریخی ,دانلود نقشه ,منازل تاریخی ,تحلیل خانه الداغی,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی تحلیل معماری خانه طباطبایی کاشان
پاورپوینت بررسی تحلیل معماری خانه عکاف زاده اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری خانه ها و عمارتهای تاریخی ایران
پاورپوینت بررسی معماری و تزیینات آجری خانه آخوند ابو خرم آباد
پاورپوینت بررسی معماری خانه آخوند ابوی خرم آباد ، عمارت تاریخی آخوند ابوی
پاورپوینت بررسی معماری خانه های تاریخی یزد و بررسی نمونه های موردی
بررسی خانه تاریخی قدیمی در بافت آران و بيدگل روبروي خانه شيخ الاسلام
پاورپوینت بررسی خانه قزويني ها ، خانه غفوري در اصفهان بهمراه پلان ها و نما مقاطع و پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی و تحلیل خانه طباطبایی ها
دانلود بررسی ، خانه شربت اوغلی_تبریز، پاورپوینت
دانلود بررسی ، خانه_نیشابوری_تبریز، پاورپوینت
دانلود بررسی ، خانه_گنجعلی_زاده تبریز ، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی خانه پرفسور عدل
پاورپوینت بررسی خانه و باغ اتحادیه ، محل ساخت سریال دایی‌جان ناپلئون
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی و تحلیل خانه شریف العلما در تهران
دانلود پاورپوینت, خانه های تاریخی تبریز
پاورپوینت بررسی خانه قدسیه در اصفهان
پاورپوینت بررسی خانه حیدر زاده تبریز
پاورپوینت بررسی منزل محمد تقی صوفی سیاوش دوره قاجار در املش

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد