خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری بازار همدان

   تعدادبرگ: 114 اسلاید .   قیمت: 4000 تومان   حجم فایل: 17710 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی معماری بازار همدان

 

بازار همدان : استخوان بندی بازار همدان همایش سراها ، عناصر مذهبی – فرهنگی ،راسته ها و معابر شطرنجی پدید آمدهاست که جهت محورهای عمده آن از شمال غربی به جنوب شرقی است.

این بازارها در مرکز شهر قرار دارند و هر یک مختص یک نوع مال التجاره یا پیشه ورانی است که دارای حرفه مشترکی هستند از این رو مردم بر حسب احتیاجات خود می‌دانند برای تهیه نیازمندیها به کجا مراجعه نمایند. بعضی از بازارها مانند کاروانسراها در تملک اشخاص ثروتمند بوده که برای کسب درآمد بیشتری بنا شده‌اند چنان که بازار قیصریه (بازار فرش فروش‌های فعلی) را میرزا کاظم منشی قاجاریه در پشت کاروانسرای خود (کاروانسرای میرزا کاظم) ساخت که اکنون متعلق به چند تن از تجار می‌باشد. بر همین قیاس راستا بازارهای صحاف خانه. موتابخانه. کفشدوزخانه و…

به علت موقعیت خاص جغرافیایی همدان و قرارگرفتن در مسیر راه‌های ارتباطی شهرهای غربی و نیز زایران انبوهی که از میانه و مناطق دور دست جهت زیارت عتبات عالیات در همدان توقف می‌نمودند این شهر از اهمیت خاص اقتصادی و جغرافیایی به ویژه از دوران صفویه و توامانی دین و سیایت بر خوردار بوده‌است.

ویلیام جکسن می‌نویسد: (بازارهای همدان دارای سقفند و بیش از پانصد دکان پر مشتری در آنها قرار دارد بازرگانان از این شهر به عنوان (انبار ایران) یاد می‌کنند. از جمله کالاهای بازرگانی. اجناس چرمی را باید نام برد زیرا همدان شهر دباغخانه هاست همدانیها در ساختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اجناس تجملی از آنها شهره شده‌اند)

در سال ۱۹۲۱. م. همدان ۱۵۰ دکان دباغی داشت. جکسن در مشاهدات خود از بازار همدان می‌نویسد (زین و تسمه و جامدان و کفش‌های نوک تیز را در غرفه‌های متعددی به معرض فروش نهاده‌اند از این گذشته نمدهای نرم سفید که برای زیرانداز. نمدزین. کپنک و شولای چوپانان به کار می‌رود و کلاه‌های پوستی شبیه کلاه خوددر هیچ جای ایران بهتر از همدان ساخته نمی‌شود همچنین ساختن غایشه)

بازارهای عمده به جز چند مورد که به خاطر جایگزین شدن اجناس کارخانه‌ای وارداتی هم تغییر نام داده و هم محل فروش اجناس متفرقه گردیده تاکنون سر پای خود ایستاده ولی روزهای آخر خود را طی می‌کنند در آینده نه چندان دور این یادگار کهن و آشنای سالخوردگان با تمام خاطرات تلخ و شیرین قرنها به سرنوشت غم‌انگیز خود نزدیک می‌شوند. برای مثال بازارهای: آهنگرها. گیوه کش‌ها. زهتاب‌ها. موتاب‌ها. نجارها. گوزه گرها. صحاف‌ها و… دیگر پیشه وران و مصنوعات آنها خبری نیست و جز نامی از آنان باقی نمانده.

راستاهایی نظیر کفشدوز خانه. صحاف خانه عملاً به مغازه‌های فروش کفش کارخانه‌ای و فروش لوازم التحریر و سایر اجناس متفرقه تبدیل شده‌اند. از راستا بازارهای: گندمی‌ها. پالاندوزها. خامه فروشها و نخود بریزها. جزیکی دو دکان در هر راستا بقیه به فروش اجناس متفرقه مشغولند.

با دقت در نقشه همدان می‌بینیم که تمامی بازارهای همدان در حول و محور مسجد جامع ساخته شده. تجار و پیشه وران نماز ظهر و عصر را در آنجا اقامه می‌کردند و می‌کنند. جز مسجد جامع مساجد کوچک‌تری را در جای جای بازار مشاهده می‌کنیم کسبه‌ای که به مسجد جامع دور ترند نمازظهر و عصرخود را در آنجاها به جا می‌آورند مانند مساجد: پیغمبر در راستای پیغمبر. سر نمازگاه ابتدا ی گندمی‌ها. مسجد آقای آخوند در انتهای راسته گندمی‌ها. جز مساجد. چند گرمابه عمومی نیز مخصوص بازاریان و مسافران وجود داشت که فقط در روزها فعال بودند. همچنین در نقاطع راستاها. نانوایی. آشپزی و دکانهای بقالی و قهو خانه/ چایی خانه در سراسرروز به کار مشغول بودند. این امتداد در بافت و مسیر و رود دو اتصال به شبکه شهر در این راستا ، نطفه اولیه بازار را بارز می کند . این راستا و کاروانسراها ی گلشن ؛میرزا کاظم ؛ میرزا باقر ، و حسن خان { که دو مورداخیر در پی احداث خیابان اکباتان از بین رفته اند } مسجد جامع و بقعه شاهزاده حسین در کنار راسته ها ی همجوار آنها نظیر کفش دوز خانه بزرگ و کوچک ،صحاف خانه ، قیصریه و موتابخانه مجموعه اولیه بازار را تشکیل می دهند.
دیرینه شناسی بازار همدان
تعداد طبقات
عناصر بازار
سرای همدان
سراهای واجد ارزش معماری موجود
سراهای فاقد ارزش معماری موجود : ( ۴۶ سرا )
سراها و پاساژ های تازه ساز
سرا های ویران شده


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت , بررسی معماری بازار همدان ,عناصر بازار ,سرای همدان ,سراهای واجد ارزش معماری موجود ,سراهای فاقد ارزش معماری موجود : ( ۴۶ سرا ) ,سراها و پاساژ های تازه ساز ,سرا های ویران شده , ,سراي ميرزا كاظم ,اين سرا كه بزرگترين از نوع خود در بازار همدان است در كنار سراي گلشن از فعالترين سراهاي بازار در,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری کاخ عالی قاپو اصفهان شاهکار معماری نقش جهان
پاورپوینت بررسی معرفی بازارهای سنتی یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازارهای سنتی شهر یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازار تاریخی کاشان
پاورپوینت بررسی معماری باغ شازده ماهان کرمان
پاورپوینت بررسی معماری و طرح مرمت سراي معين التجار اهواز
پاورپوینت بررسی معماری بازار تاریخی ساوه
پاورپوینت بررسی سرای بانک بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی کاروانسرای قبله در بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای روحیه بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای حسینخانی بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای پیغمبر بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی کاروانسرای گلشن همدان در بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای شریفیه بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای نو در بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی سرای قلمدانی در بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی معماری بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی مجموعه کاروانسرا و بازار قديمي سقز
پاورپوینت بررسی معماری اسلامی بازار اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری اسلامی بازار تاریخی همدان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد