خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی تاریخچه ، نحوه شكل گيري و معماری بازارهای ایرانی

   تعدادبرگ: 55 اسلاید   قیمت: 25000 تومان     تعدادمشاهده  6


پاورپوینت بررسی تاریخچه ، نحوه شكل گيري و معماری بازارهای ایرانی
 
بخشی از مطلب
... تجار در چهارچوب جامعه ايران زندگي مي كنند. يعني محيطي كه با آزادي نسبتاً زيادي سرشته شده است. اين مسئله در اكثر مواقع، در مورد پيشه ها نيز صادق است. پيشه وران به صورت اصناف گروه بندي شده اند كه مانند تجار براي خود روسايي دارند. اين روسا از ميان اعضا و توسط آنها انتخاب مي شوند. اينها براي صحبت درباره علائق خود گرد هم مي آيند آنها داراي صندوق و خزانه اي هستند ...
بديهي است كه اين گونه ارتباطات ضروري و تشكل هاي مبتني بر نيازها و الزامات ماهيتي در تمام ادوار تاريخي ادامه داشته و در دوران معاصر و با آغاز رويكردها و استقرار نظامات و موسسات جديد در تمدن امروزي، به صورتي منظم تر و قانون مندتر ظاهر شده است.
بازار در شهرهاي ايران 
فضايي كه در آن كالاهايي براي فروش يا توليد عرضه مي شود و محل تجمع اغلب مسير ارتباطي نيز باشد، بازار خوانده مي شود. گفته اند كه واژه بازار در زبان پهلوي به شكل «واكار» مورد استفاده قرار مي گرفته است چنانكه گويا نام پيشين محلي كه عربها آن را سوق الاهواز مي ناميدند، هوجستان واچار بوده است. اين واژه در پارسي باستان بصورت «آباكاري» به معني محل اجتماع و داد و ستد بكار مي رفته است. گويا واژه بازار توسط پرتغالي ها به زبان فرانسه نيز انتقال يافت. 
در قاموس كتاب مقدس در تعريف كلمه بازار به دو جنبه مهم اشاره شده است. نخست جنبه اقتصادي و سپس جنبه اجتماعي آن، در توضيح آن گفته شده است كه هم محل داد و ستد بازرگاني و هم محلي براي تجمع گروهها و قشرهاي گوناگون مردم بوده است. از نظر كالبدي و فضايي نيز به دو شكل متداول آن اشاره شده است. نخست به شكل كوي و راسته اي كه در سوي آن دكان هايي ساخته مي شود و سپس ميدان گاه ها و فضاي باز وسيع در داخل شهر يا آبادي كه به صورت محل تجمع و خريد و فروش مورد استفاده قرار مي گرفته است. بنابراين در تعريف واژه بازار به دو جنبه مهم آن بايد توجه كرد، نخست آنكه فضاي باز (ساخته نشده) يا كالبدي براي داد و ستد و بازرگاني بوده است و سپس محل تجمع و رفت و آمد مردم و به عبارتي مسير، شاهراه و فضاي ارتباطي- اجتماعي سكونتگاه بوده است.
بنابراين بازار نه فقط به عنوان فضايي كالبدي و ساخته شده براي تجارت بلكه به عنوان فضايي كه دادوستد كالا و تجمع در آن صورت پذيرد، فضايي كه گاه در محيطي باز و گاه در كوي و راسته اي در نزديك تعدادي كارگاه و دكان شكل گيرد، داراي سابقه اي چند هزار ساله است و آثار و شواهد چنين فضايي در سكونتگاه هاي پيش از تاريخ در ايران نيز قابل جستجو است. 
اگر به اين نكته توجه شود كه فضاي مزبور هنگامي شكل مي گيرد كه اقتصاد يك سكونتگاه به گونه اي باشد كه كالاهايي براي تبادل و صدور داشته باشد، آنگاه اهميت موضوع بررسي اقتصاد يك سكونتگاه براي دادوستد تجار آشكار خواهد شد.
در اين بخش نگاه اجمالي خواهيم داشت به سابقه تاريخي شكل گيري بازارها و نحوه شكل گيري آنها. همچنين به برخي از مهمترين خصوصيات شهري و معماري بازارها و عملكرد اجتماعي آنها در ساختار كلي جوامع شهري ايران اشاره خواهد شد.
سابقه تاريخي شكل گيري بازارها
سابقه پيدايش بازار و رواج امر تجارت در سكونت گاه هاي اين مرز و بوم به چند هزاره پيش از ميلاد مي رسد در بعضي از شهرهاي دوره اشكاني و ساساني نيز بازار يكي از عناصر مهم شهري بوده است. البته شهرنشيني و دامنه داد و ستد و اهميت بازرگاني تا پيش از اسلام به گونه اي كه بازرگانان به عنوان يك گروه اجتماعي بزرگ و مستقل، نقش اجتماعي قابل ملاحظه و حسابي در اداره جامعه ايفا كنند و چه بسا علاوه بر عدم توسعه كافي بازرگاني، مسئله عدم جدائي تقسيم كار بن زمينداران بزرگ، ديوانسالاران و بازرگانان هم يكي از دلايل ضعف نقش اجتماعي بازرگانان به عنوان يك گروه مستقل اجتماعي باشد. پس از اسلام همزمان با توسعه سرزمين هاي اسلامي و افزايش ارتباطات اجتماعي، تبادلات اقتصادي هم گسترش يافت و رشد شهرها و شهرنشيني موجب شكل گرفتن فضايي بازرگاني و توليدي موسوم به بازار در عموم شهرها شد. قرنهاي چهارم و پنجم هجري، دوره اي درخشان در گسترش و توسعه شهرنشيني و تكوين بازارهايي بزرگ و مجهز در شهرها محسوب مي شود در اين عهد، بازرگانان همواره با اصناف و پيشه وران و با ياري گروهي از علما، نقش مهمي در جريانات اجتماعي ايفا كرد. گسترش روزافزون تجارت داخلي و خارجي و افزايش قدرت و منزلت اجتماعي بازگانان و اصناف چنان بود كه گفته اند اگر حمله مغول رخ نمي داد، گروه هاي مزبور مي توانستند نقش قاطع و موثري در جريانات سياسي كشور ايفا نمايند. در اثر حمله مغول تعدادي از شهرهاي مهم ويران شد. و جمعيت زيادي كشته شدند و شهرنشيني به انحطاط گراييد. از دوره ايلخانان تلاشهايي براي بازسازي اقتصاد و جامعه آسيب ديده انجام شد. در عهد صفويه بويژه در دوره حكومت شاه عباس، وحدت سياسي و امنيت نسبي حاكم بر كشور منجر به رشد برخي از شهرها و توسعه بازارهاي واقع در آن شد، اما روند مزبور در اثر حمله افغانها و دوره پرآشوب نادرشاه ادامه نيافت. عهد قاجاريه سرآغاز وابستگي سياسي و اقتصادي كشور به ممالك اروپايي است. كالاهاي                             
شاهراه و مسير ارتباطي شهر بود كه از مهمترين و شلوغ ترين دروازه ها شروع مي شد و به مركز و به ميدان اصلي شهر مي رسيد كه گاه از آنجا تا دروازه هاي ديگر امتداد مي يافت. عموم عناصر و فضاهاي مهم شهر مانند مسجد جامع و ساير مساجد بزرگ شهر، برخي از مدرسه ها، بعضي از فضاهاي حكومتي و اداري و نهادهاي انتظامي كمابيش همانند نهادهاي اقتصادي، رابطه فضايي نزديكي با بازار داشتند. اما در اواخر عهد قاجاريه به تدريج با ورود تكنولوژي مدرن زمينه هاي دگرگوني فضايي و كالبدي بازارها نيز فراهم شد تا آنكه از اوايل قرن حاضر با ورود اتومبيل به عرصه حيات شهري، خصوصيات كالبدي و فضايي شهرها و در نتيجه بازار دچار دگرگوني شد و بافت شهرها توسط خيابانها گسيخته شد و فضاي عمومي و دولتي جديد در كنار خيابانها احداث شدند و بتدريج بسياري از فعاليت هايي كه در گذشته در بازارها جاي داشتند، به علت برخورداري از دسترسي و امكانات بهتر و ارزش اجتماعي روز افزون فضاهاي جديد به كنار خيابان ها انتقال يافتند. بسياري از فعاليت هاي تجاري و توليدي نيز تغيير محل دادند و امروزه خريداران ايراني براي خريد بسياري از كالاها بايد مسيرهايي را بپيمايند كه نه تنها از آفتاب سوزان تابستان و باران و سرماي زمستان در امان نيست، بلكه در نزديكي مسير اتومبيل هايي قرار دارد كه به خصوص در شهرهاي پرتراكم هواي آن مملو از دود و سموم ناشي از اتومبيل ها است و عابران براي عبور از يك سمت معبر به سوي ديگر آن بايد از خياباني عبور كنند كه گذشتن از ان خالي از خطر نيست. البته با وجود آنكه بافت شهرهاي امروز مابيش از هر عامل، تحت تاثير اتومبيل تغيير شكل يافته است و ساخت و بافت و سيماي شهرهاي قديمي دگرگون شده اند و كارايي خود را از دست داده اند، اما هنوز بازارهاي واقع در شهرهاي بزرگي مانند تهران، اصفهان، تبريز، شيراز، مشهد به سبب دارا بودن برخي از خصوصيات كالبدي و كاركردي سودمند، هنوز كمابيش پررونق و مملو از جمعيت هستند و برخي از جاذبه هاي خود را حفظ كرده اند.
انواع بازارها
برحسب وسعت مكاني و جمعيت بهره بردار از بازار در گذشته بازارها به انواع مختلفي تقسيم مي شده اند كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:
بازارهاي ادواري: بازارهاي ادواري بازارهايي هستند كه در واقع معين و به صورت دوره اي و منظم تشكيل مي شده اند. گاهي اوقات اين بازارها به صورت هفتگي تشكيل مي شده اند، كه دوره زماني اينگونه بازارها با توجه به نوع كالا و وسعت منطقه و جمعيت متفاوت بوده است.
بازارهاي روستايي: بازارهايي دائمي بوده اند كه در روستاهاي داراي صنعت، كشاورزي و تبادلات تجاري و بازرگاني برپا شده اند.
بازارهاي شهري: بازارهايي كه در فضاي ساخته نشده و محوطه هاي روباز داخل شهر تشكيل مي شده اند كه طبيعتاً ابتدايي و اوليه بوده اند.
بازارهاي شهري: بازارهايي كه داراي فضاي ساخته شده هستند، بازارهاي شهري ناميده شده اند. قدمت اينگونه بازارها به شهرهاي هزاره سوم و دوم پيش از ميلاد مي رسد. در بسياري از شهرهاي كنوني نيز آثار بازارهاي قديمي همچنان پابرجا بوده و غالباً داير مي باشند و همچنان مركز فعاليت تجاري شهر به شمار مي روند.
بازارچه ها: بازارهايي كوچكي كه در مراكز محلات براي تامين نيازهاي روزمره و هفتگي اهالي محله شكل مي گرفته اند بيشتر به بازارچه معروف شده اند كه نام خود را غالباً از نام محله قرارگيري خود بدست مي آورده اند.
بازارچه هاي بين راهي: در كنار كاروانسراهاي بين راهي كه سهم بوده و محل رفت و آمد كاروان هاي بزرگ به شمار مي رفته اند، بازارچه هاي بين راهي جهت رفع نياز مسافران و بازرگانان برپا مي شده است. اين گونه بازارچه ها به لحاظ خدماتي همانند مراكز خريد و غرفه هاي تجاري داخل هتل هاي امروزي فعاليت داشته اند.
ويژگيهاي كالبدي بازارهاي ايراني
يكي از مهمترين نكات براي درك بهتر ويژگيهاي كالبدي بازارهاي ايراني توجه به اين موضوع است كه بازارها تنها مكاني جهت فعاليت هاي اقتصادي صرف در شهرهاي قديم به شمار نمي رفته اند. بلكه به لحاظ موقعيت شهري و وجود فضاهاي شهري مهم و عملكردهاي مكمل گوناگون در راسته هاي بازار، بازارها را به اصلي ترين مسير ارتباطي و خدماتي شهر و كانون و قلب تپنده فعاليت هاي مهم و حيات شهر مبدل مي ساخته است.
ساير مهمترين ويژگيهاي كالبدي بازارهاي ايراني عبارتند از: 
1) جاذبه و كشش مراكز و راسته هاي تخصصي از طريق تمركز يك تا چند صنف مرتبط در يك راسته همچنين همجواري فعاليت هاي سازگار و يا مكمل در كنار يكديگر.
2) وجود امنيت كامل و نيز نظارت و كنترل مستمر و با نفوذ بر شيوه تجارت و خريد و فروش بازاريان.
3) تاثير وطن و مذهب بازرگانان و توليدكنندگان در نحوه تجمع و حوزه فعاليت حرفه اي ايشان.
روند شكل گيري بازارهاي شهري
هسته هاي اوليه و فضاهاي نخستين بازارها داراي خصوصيات فضايي و كالبدي واحد و يكساني نبوده اند. بلكه در يك نظر اجمالي، حداقل چندگونه فضا قابل تشخيص و طبقه بندي است. در آن گروه از شهرهاي توليدي و بازرگاني كه كارگاه هاي صنعتي و توليدي در راسته ها و كوي هاي معيني جاي داشته اند، در بيشتر موارد، بازار در امتداد يكي از راسته هاي بزرگتر و مهمتر كه به دروازه و راه هاي ارتباطي نزديك بوده شكل مي گرفت و گسترش مي يافت. در برخي از جايها به خصوص در شهرهايي كه معبد يا معابد بزرگي در درون شهر وجود داشت، تعدادي كارگاه نيز براي تهيه و توليد و عرضه هدايايي كه زائران به معبد تقديم مي كردند، در كوي و فضاي مجاور معبد وجودداشت كه اغلب، بازار يا بازارهايي نيز در همان محل تشكيل مي شد. شهر سوخته و دورانديش از نمونه هاي بارز اين گونه شهرها در دوران باستان هستند.
بخش محصور بسياري از شهرها بخصوص شهرهاي پيش از اسلام چندان بزرگ نبودكه فضاي كافي براي كارگاه ها و بازارها داشته باشد و علاوه بر آن ورود كاروانهاي بسيار بزرگ به كويهايي كه بنابر دلايل گوناگوني از وسعت كافي براي پذيرش كاروانها برخوردار نبود و نيز مخدوش شدن حريم  فضاهاي مسكوني چندان خوشايند و قابل قبول نبود. راه حل اتخاذ شده در اين حالت چنين بود كه فضاهاي تجاري و محل فرود كاروانها در حوالي دروازه شكل گيرد و به اين صورت، كاروانهاي بزرگ حتي امكان مي يافتند كه در راه خود به مقصد نهايي، در كنار دروازه شهرهاي كوچك و بزرگ بين راه به تبادل برخي كالاها اقدام نمايند و نيازهاي كاروانيان را به سهولت تامين كنند. در شهرهايي كه توسعه مي يافتند، بازارهاي بزرگي در حوالي يك يا چند دروازه شهر شكل مي گرفت و بخشهاي مسكوني و ساير فضاي هاي شهري نيز پيرامون آن گسترش مي يافت. به اين ترتيب، بازارهاي بسياري از شهرهاي در حال رشد در بخش بيروني موسوم به ربض و در امتداد دروازه و جاده اصلي شكل مي گرفت و توسعه مي يافت. شهرهاي نيشابور، مرو، دارابجرد و تبريز از جمله اين شهرها بوده اند.
در بعضي از شهرهايي كه در ابتدا با طرحي از پيش فكر شده ساخته مي شدند مانند دورا وروپوس و نيز برخي از شهرهاي نوساز در دوره اسلامي، در مركز شهر و پيرامون  ميدان يا مسجد جامع، فضايي براي بازار در نظر گرفته مي شد. در اين حالت بازار در امتداد مسير راه اصلي شهر توسعه مي يافت و بتدريج تا دروازه هاي مهم و شلوغ شهر ادامه مي يافت.
هسته اوليه بعضي از بازارهاي شهري (و بيشتر بازارهاي روستايي) در بازارگاه هايي كه برخي فضاهاي بازار و ميدان هاي مهم سكونتگاه تشكيل مي شده تكوين مي يافت و سپس فضاهايي كالبدي براي پاسخگويي به آن گروه از نيازهاي فضايي كه نمي توانست در محيط بازار شكل گيرد، احداث مي شد. ناصرخسرو در مورد بازارهاي بصره در قرن پنجم هجري گفته است كه هر روز در آن شهر در سه محل بازار تشكيل مي شد، به اين شكل كه اول روز در يكجا دادوستد مي كردند (سوق الخزاعه) در ميان روز در جاي ديگر موسوم به (سوق عثمان) و در آخر روز در محلي مشهور به (سوق القداحين) به تجارت مي پرداختند. مي توان تصور نمود كه يك ياد و بازار از بازارهاي فوق در ميدانها و فضاهاي باز تشكيل مي شد و علاوه بر تاثيري كه دوره محله ها و فضاهاي كالبدي شهر از يكديگر مي توانست بر اين موضوع داشته باشد. بي تاثير از نوع كالاهاي عرضه شده در هر يك از بازارها نيز نبوده است. همچنين مي توان احتمال داد كه ميدان كهنه اصفهان (سبزه ميدان، ميدان قيام) نيز در مراحل اوليه شكل گيري خود، ميدان و بازارگاهي بود كه بازار و جامع و ساير نهادهاي مهم شهري بتدريج در كنار آن شكل گرفت و ساخته شد.
اكنون اگر مسئله بررسي نحوه شكل گيري هسته اوليه بازارها كنار نهاده شود، مشاهده مي شود كه بازارها در شكل نهايي خود از يك يا چند دروازه مهم ارتباطي شهر، حداقل تا مركز شهر و پيرامون مسجد جامع يا ميدان شهر و در موارد بسياري پس از عبور از مركز شهر تا دروازه ديگر شهر امتداد مي يافته اند.
استخوان بندي فرم بازارها
اغلب بازارهي شهري ايران داراي شكلي خطي و ارگانيك هستند، زيرا بتدريج و همراه با تحولات اقتصادي و اجتماعي رشد كرده و توسعه يافته اند. البته با وجود آنكه اقدامات شهرسازي در برخي شهرهاي نوساز مانند بغداد و اقدامات وسيع شهرسازي در دوره برخي از پادشاهان قدرتمند مانند تيمور و احداث بازار جديد سمرقند توسط وي، و نيز احداث ميدان و بخشي از بازار اصفهان در عهد شاه عباس و ديگر اقدامات موجب مي شد كه بخشي از بازارهاي مزبور به صورت طراحي شده ساخته شد، اما حتي اقدامات مزبور مانع از رشد و توسعه ارگانيك بازار در مراحل بعدي نمي شده اند. البته بايد توجه داشت كه بازارها تنها در جهت طول توسعه وگسترش نمي يافته اند، بلكه در خدمت گرفتن فضاهاي مجاور خود و تغيير كاركرد و گاه كالبد آنها، نيازهاي فضايي و كالبدي خود را تامين مي كردند، به اين ترتيب بازارهاي پررونق واقع در شهرهاي بزرگ بازرگاني علاوه بر بدنه اصلي كه گاه متشكل از چند راسته بزرگ بود، داراي تعداد زيادي راسته هاي فرعي و فضاهايي مانند كاروانسرا، خان، خانبار، تيم و غيره بودند و هر چه پر رونق بازار افزوده مي شد و بازار توسعه مي يافت، بر فضاهاي مجاور راسته ها افزوده مي شد. چنان كه براي مثال ناصر خسرو در قرن پنجم هجري در مورد بازار اصفهان گفته است، كه تنها در كويي موسوم به (كوطراز) پنجاه كاروانسرا وجود داشت، در حالي كه در شهرهاي كوچك بازار تنها شامل يك راسته اصلي و چند كاروانسرا (مثل نائين و زواره) مي شد.
در بعضي از بازارها علاوه بر راسته اصلي بازارگاه راسته اي به موازات راسته اصلي وجود داشت كه بيشتر جنبه خدمت رساني به راسته اصلي داشت و در ورودي بسياري از خانبارها و خانها از يك سو به راسته اصلي و از سوي ديگر به آن باز مي شد، در تبريز راسته اي كه به موازات راسته اصلي بود (دالي راسته) يعني راسته عقبي خوانده مي شد. تقاطع در راسته اصلي را چهارسو (چهار سوق) مي ناميدند اين نقطه از نظر موقعيت از ارزش زيادي برخوردار بود، زيرا از شلوغ ترين و پررفت وآمدترين نقاط بازار محسوب مي شد.
دكان ها در دو سوي راسته اصلي و راسته هاي فرعي جاي داشتند، مانند دكان بزازها، عطارها و غيره، اما برخي از دكان ها علاوه بر محل فروش، كارگاه توليدي صنعتگران نيز بود. مانند دكانهاي مسگران، آهنگران، كفاشان و غيره. اغلب دكانها داراي انباري در زيرزمين يا پشت دكان يا در نيم طبقه بودند. بعضي از راسته ها و كوي هاي كوچكي كه بين دو راسته بزرگتر قرار داشتند يا هر دو سوي آنها به يك راسته ارتباط داشتند، دالان ناميده مي شدند و به عرضه يك كالا يا كالاهاي مشابه اختصاص داشتند، قيصريه ها نيز چنانكه پيشتر مورد اشاره قرار گرفت فضاهاي مخصوص عرضه كالاهاي گرانبها بودند.
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
تاریخچه ، نحوه شكل گيري ,معماری بازارهای ایرانی ,پاورپوینت بررسی , تاريخ اقتصادي ايران,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سرای روحیه بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه بانک شاهی سرا یزد
پاورپوینت بررسی معماری معماری سرای سادات یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازار ایرانی
پاورپوینت بررسی شکل و فرم بازارها در اقلیم های مختلف ایران
پاورپوینت بررسی عناصر کالبدی معماری بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی کالبدی معماری بازار شهر زواره
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه سرای حاجی باشی
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه و سرای کتاب فروشها بازار اراک
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه و سرای گلشن بازار اراک
پاورپوینت بررسی معماری کالبدی بازار
پاورپوینت بررسی معماری بازار شاهی یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازار کاشان
دانلود,پاورپوینت بررسی بازارهای سنتی و جدید,pptx
پاورپوینت بررسی عملكرد شهري تكنيك ساخت بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری سنتی و پایدار بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی بناهای بازار در ایران
پاورپوینت بررسی کالبدی بازار بزرگ‌ تهران‌
پاورپوینت بررسی مجموعه حاج کریم بازار اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری بازار سنتی تبریز

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد