خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی عملكرد شهري تكنيك ساخت بازارهای ایرانی

   تعدادبرگ: 25 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی عملكرد شهري تكنيك ساخت بازارهای ایرانی
 
بخشی از مطلب
بازار محور اصلي و مركز اقتصادي شهر بود و انبارهاي مهم شهر و مراكز توليدي و مراكز توزيع كالاهاي گوناگون و مراكز پولي (صرافي ها) در آن جاي داشتند. بيشتر بازارها در امتداد مهمترين راه و مسيرهاي اصلي شهر تكوين مي يافتند و مي توان گفت كه در عموم موارد، راسته بازار، شاهراه اصلي شهر نيز بود، كه مهمترين و شلوغ ترين دروازه ها را به مركز شهر متصل و مرتبط مي كرد، بنابراين طبيعي است كه عناصر اصلي و مهم شهر در طول و امتداد بدنه آن مستقر مي شدند و به طور معمول، بهترين دسترسي را با راسته اصلي بازار داشتند. در بيشتر شهرهاي اسلامي مسجد جامع در ميان بازار يا در مواردي در امتداد آن و نزديك به مهمترين دروازه شهر قرار داشت. اين موضوع در مورد عموم شهرهاي بزرگ صادق بود. در اين شهرها بازار در امتداد مسير خود از ميدان يا كنار ميدان شهر مي گذشت، يعني محلي كه به غير از مراكز مذهبي، در بيشتر اوقات محل استقرار پادشاه، حاكم و نهادهاي اداري و انتظامي شهر و محل برگزاري بازيها و نمايشات و جشنها و مراسم عمومي شهر بوده است. نمونه هاي اين را در شهرهايي مانند اصفهان، شيراز، كاشان، قزوين، كرمان و حتي در شهرهاي كوچكي مانند لار قابل مشاهده است. البته ارتباط كاركردي بين بازار و عناصر مهم شهري كمابيش در عموم شهرهاي بزرگ و متوسط وجود داشته است. شكل گيري بازارها در امتداد مسير ارتباطي، بسيار مهم بوده است، زيرا شيوه خريد در گذشته بصورت دسترسي پياده بوده است و رونق بازارها و اهميت نقش شهري و اجتماعي آنها همزمان با آنكه مرهون ارزش اقتصادي آنها بود، به جنبه ارتباطي و كاركردها و فضاهايي اجتماعي واقع در امتداد آنها بستگي داشت. براي مثال حاكم سكونتگاه تيمجان (در حدود سال 820 هجري) محل بازار را به اراده خود تغيير داد. اما گويي محل جديد بازار نسبت به محل قديم از دسترسي خوبي نسبت به راه هاي ارتباطي برخوردار نبود و از فضاهاي مسكوني نيز دور شده بود. به همين دلايل بازار از رونق كافي برخوردار نشد و پس از دو سال حاكم با دريافت مبلغي رضايت داد كه بازار جديد تعطيل شود و دوباره به محل بازار قديم انتقال يابد.
اهميت و منزلت اجتماعي- اقتصادي بازار هر شهر چنان بود كه اعتبار و پايگاه اجتماعي و اقتصادي شهر بستگي به آن داشت. ارتباط متقابل اقتصادي- اجتماعي بين شهر و روستا در ايران موجب شد كه منزلت و اعتبار بازار يك شهر نه تنها بر ارزش اقتصادي- اجتماعي شهر تاثير گذارد، بلكه روستاهاي پيرامون آن شهر نيز از خصوصيات بازار آن تاثير پذيرند. به عبارت ديگر، بازارها داراي كاركردهاي منطقه اي نيز بودند، چنانكه از همان قرن اول هجري رسم بود، براي تعيين ماليات روستاها به فاصله آنها  تا مراكز فروش يعني بازارها توجه مي شد و روستاهايي كه نزديك بازار فروش بودند، ماليات بيشتري به آنها تعلق مي گرفت.
تكنيك ساخت بازارها
اهميت اقتصادي- اجتماعي بازار موجب مي شد كه هميشه از بهترين مصالح و شيوه ها براي احداث آن استفاده كنند. به همين منظور در زمين هاي مرطوب يا نامناسب، قطعات سنگ در شالوه و پي ستونها و ديوارها بكار مي بردند، ستونها و ديوارهاي باربر اغلب از آجر و گچ ساخته مي شد و كمتر اتفاق مي افتاد كه در شهرهاي بزرگ و راسته هاي مهم بازار، از خشت استفاده كنند. در بخشهاي غيرباربر ديوارها، طاقچه و بالا طاقچه در مي آوردند كه براي انبار كردن كالا مورد استفاده قرار مي گرفت. در بيشتر موارد براي پوشاندن سقف از آجر و ملات گچ و گچ و خاك استفاده مي كردند و به ندرت اتفاق مي افتاد از مصالح ديگري مثل سنگ، مانند بازار لار، بهره برداري كنند. البته در بازارهاي واقع در شهرهاي كوچك و نيز بازارچه هاي كم اهميت يا در راسته هاي فرعي كه به دكانها و كالاهايي كم بها اختصاص داشت، خشت بكار مي رفت. در بسياري از كاروانسراها هم از خشت استفاده مي كردند، اما نماي انها آجركاري مي شد كه هم خشت را از عوامل جوي و فرسايش محافظت كند و هم نمايي زيبا براي بنا فراهم شود. بيشتر بازارها درگذشته اي دوره فاقد سقف آجري بودند اما براي برخي آنها جهت آسايش عابران و خريداران سقفهايي از چوب يا حصير درست كرده بودند. راسته هاي مهمتر اين بازارها بتدريج با سرمايه گذاري حكام يا بازرگانان با آجر پوشانده مي شدند. 
بازار كوفه در ابتدا سايبانهايي از بوريا داشت، سپس خالدبن عبدا ... قسري (در اوايل قرن دوم هجري) بازار را نوسازي كرد و به بازرگانان كرايه داد. بلاذري درباره بازار مزبور گفته است كه خالد دكانهايي ساخت و سقف آنها را با گنبدهايي بلند از آجر و گچ پوشاند. براي پوشاندن سقف بازارها از گنبد و برخي انواع اطاقها مانند كلنبوه و آهنگ و غيره و نيز از كاربندي استفاده مي كردند. كاربرد پوششهاي گنبدي شكل و كاربندي، در راسته هاي بازار، هم مشكل كمبود چوب را براي پوشاندن دهانه هاي بزرگ حل مي كرد و هم امكان نورگيري و تهويه را به ساده ترين و بهترين شكل ممكن فراهم مي كرد. ذكر اين نكته خالي از فايده نيست كه مهري متعلق به هزاره چهارم پيش از ميلاد در شوش پيدا شده است كه يك سيلوي غلات را نشان مي دهد كه سقف آن گنبدي شكل است. براساس تصوير اين مهر مي توان احتمال داد كه ايرانيان از هزاره چهارم پيش از ميلاد با روش گنبدسازي آشنا بودند.
براي پوشش دهانه هاي بزرگ مانند چهار سوها و تيمچه ها از گنبد و كاربندي استفاده و در ضمن آنكه دهانه هاي بزرگ را با كمك تويزه هاي متقاطع بپوشانند، از نظر زيبايي هم موفق مي شدند حجم ها و شكل هايي بديع و ظريف پديد آورند، زيرا فن كاربندي امكانات متنوعي براي زيباسازي پوشش در اختيار معمار قرار مي دهد. به همين علت سر در كاروانسراها يا مدارس و مساجدي كه فضاي ورودي آنها در راسته بازار قرار داشت (و غير آنها) با كاربندي يا مقرنس تزئين مي شد.
پشت بام بازارها بيشتر توسط كاهگل پوشانده مي شد كه هم عايق حرارتي بود و هم تا حدي به عنوان عايق رطوبتي عمل مي كرد. البته كاهگل در طول زمان نياز به مرمت و تجديد اندود دارد. برخي اوقات نيز پشت بام تيمچه ها و يا سراها و يا قسمت هايي از راسته بازار را با آجر فرش مي كردند كه دوام و عمر بيشتري نسبت به كاهگل دارا بوده است.
 كف اغلب بازارها از خاك كوبيده است. برخي از راسته ها به كالاهاي گران قيمت اختصاص داشت با آجر و يا سنگ فرش مي شد.  
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
عملكرد شهري تكنيك ساخت بازارهای ایرانی ,پاورپوینت بررسی ,بازار محور اصلي ,مركز اقتصادي شهر ,انبارهاي مهم شهر ,مراكز توليدي ,مراكز توزيع ,كالاهاي گوناگون ,مراكز پولي (صرافي ها),
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سرای روحیه بازار تاریخی همدان
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه بانک شاهی سرا یزد
پاورپوینت بررسی معماری معماری سرای سادات یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازار ایرانی
پاورپوینت بررسی شکل و فرم بازارها در اقلیم های مختلف ایران
پاورپوینت بررسی کالبدی معماری بازار شهر زواره
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه سرای حاجی باشی
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه و سرای کتاب فروشها بازار اراک
پاورپوینت بررسی معماری تیمچه و سرای گلشن بازار اراک
پاورپوینت بررسی معماری کالبدی بازار
پاورپوینت بررسی معماری بازار شاهی یزد
پاورپوینت بررسی معماری بازار کاشان
دانلود,پاورپوینت بررسی بازارهای سنتی و جدید,pptx
پاورپوینت بررسی تاریخچه ، نحوه شكل گيري و معماری بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری سنتی و پایدار بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی بناهای بازار در ایران
پاورپوینت بررسی کالبدی بازار بزرگ‌ تهران‌
پاورپوینت بررسی مجموعه حاج کریم بازار اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری بازار سنتی تبریز
پاورپوینت بررسی بازار اراک

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد