پاورپوینت بررسی مفهوم حرکت در کالبد معماري بازارهاي ایران
بخشی از مطلب
نحوه ي ادراك محیط یکی از مباحثی است که فقط در صورت برقراري بین انسان و محیط به وجود می آید در حقیقت حرکت در فضاي معماري امکان دریافت تجربیات جدید و ادراك فضاي معماري را به انسان منتقل می کند.
در این مقاله سعی شده ابتدا به ادراك محیطی در فضاي معماري پرداخته و بعد به شناخت مفهوم حرکت در معماري و چگونگی دریافت حرکت در فضاي معماري پرداخته می شود و در نهایت نتیجه می شود که اساس تمام تجربیات فضایی درك فضا بر حرکت است که این حرکت در دو قالب حرکت فیزیکی و حرکت معنایی در معماري سنتی ایران قابل شناسایی است که نمونه ي موردي بازارهاي سنتی ایران در نظر گرفته شده است. حرکت فیزیکی با معیارهایی چون جا به جایی در فضا و ایجاد حرکت در چشم و حرکت معنایی با تاثیرگذاري بر احساس مخاطب قابل تحلیل است.
این مفاهیم به عنوان معیارهاي طراحی در آثار تحلیل شده نیز قابل مشاهده است و نوعی پیوستگی میان مفهوم
فیزیکی و معنایی حرکت در آن ها وجود دارد .روش جمع آوري اطلاعات، کتابخانه اي و میدانی است.
مقدمه
از آنجایی که فضاي معماري توسط حضور انسان ادراك می شود، سرشت فضا را می توان متأثر از سرشت
انسانی در نظر گرفت، امري که توسط فهم نیازها و خواست هاي طبیعی و در عین حال نیازهاي متعالی انسان
درك می شود. بنابراین این مفهوم به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تجزیه و تحلیل خواست هاي متعالی انسان
وابسته است.
در تعریف پدیدارشناختی، فضا به عنوان کیفیتی بینابینی میان انسان و آنچه که به ادراك او در می آید درك می شود و در قالب تجربه ي زندگی او در جهت بالا رفتن آگاهی او از فضا و عمق معنا مطرح می گردد. بنابراین با پذیرفتن این تعریف، سرشت فضا به حضور انسان، خواست هاي طبیعی انسان و نیز عناصر ذاتی ادراك شونده ي فضا مرتبط فرض می شود. درك سرشت فضا با این رویکرد به چگونگی انطباق این دو امر وابسته است.
هدف از انجام این پژوهش بررسی حرکت در فضاي معماري مانند بازار با توجه به عوامل درك شونده و تأثیر
گذار بر انسان می باشد.
و......