مطالب مفید در این زمینه
تعریف بازار
فضایی که در آن کالاهایی برای فروش یا تولید و فروش عرضه شود ومحل تجمع واغلب مسیری ارتباطی نیز باشد، بازار خوانده می شود.
پروفسور « هاری» بازراررا چنین تعریف می نماید: بازار عبارتست از محل یا مکانی که در آنجا عرضه وتقاضا ، به منظور قیمت واحد، تلاقی کنند . بازار محل جغرافیایی است که عده ای از افراد را که دادو ستد آنها منجر به ایجاد عرضه وتقاضا و قیمت واحد میشود در خود جمع می نماید.
ریشه کلمه بازار
واژه بازار که اصل آن در پهلوی " واچار" است و هنوز هم در گیلان و نطنز بصورت واچار بکار می رود، اصلا فارسی است وکلمه بازارگان ( بازرگان) از آن بدست می آید.
این واژه بدلیل تجارت ایرانیان با پرتغالیها وارد زبان پرتغالی شده و از آنجا به فرانسه و انگلیس راه یافته چنانکه آنان هم مرکز خرید و فروش خود را بازار می گویند.
عناصر تشکیل دهنده بازار
در طی شکل گیری بازار در شهر های مختلف ایران عناصر متعددی خود را به عنوان اعضائ اصلی و وابسته به آن ظاهر نموده اند که شکل و فرم هر کدام بسته به فرهنگ ، شرایط اقلیمی ، سبک حاکم بر زمان و.... بوده است
فهرست مطالب
مقدمه
عناصر تشکیل دهنده ی بازار
فضاهاى عمومى شهر بیشتر در کنار راستهٔ اصلى بازار ساخته مىشد، زیرا بازارهاى اصلى شهر مهمترین راه ارتباطى و عمومى شهر محسوب مىشوند.
مهمترین بخش و عنصر اصلى یک بازار راستهٔ اصلى آن است، بادکانهاى واقع در دو سوى آن، که در شهرهاى بزرگ دو یا چند راستهٔ اصلى بهصورت متوازى یا متقاطع پدید مىآمد.
در شهرهاى بزرگ و متوسط، افزودن بر راستهٔ اصلى، تعدادى راستهٔ فرعى بهصورت موازى یا عمود بر راستهٔ اصلى پدید مىآمد که تعداد آن به رونق اقتصادى هر شهر بستگى داشت. معمولاً هر راسته فرعى به یک پیشه و صنف اختصاص مىیافت و کالاى خاصى در آن عرضه مىشد.
بازارهاى بزرگ داراى تعدادى دالان است که به شکل یک فضاى ارتباطى به شکل کوچه یا راستهاى کوچک مىباشند که در دو سوى آن تعدادى حجره قرار دارد.
محل تقاطع دو راستهٔ اصلى و مهم بازار را چهار سوق مىنامند. چهار سوى بزرگ بازار اصفهان و چهار سوى بزرگ بازار تهران، چهار سوى بزرگ بازار کرمان و چهار سوى بازار بخارا از نمونههاى خوب باقیمانده بهشمار مىآیند.
در کنار یا امتداد برخى بازارهاى مهم شهرى، یک میدان وجود داشته است. سبزه میدان در کنار بخشى از بازار تهران بود. همینطور میدان گنجعلیخان در کنار بازار کرمان، سبزه میدان و میدان امام (نقشجهان) اصفهان در کنار بازار بزرگ اصفهان نمونههاى این میدانها بهشمار مىروند.
فضاى ارتباطى به شکل یک میدانچه که از چهار یا سه طرف محصور و داراى فضاى ساخته شده است را جلوخان مىگویند. جلوخان بهعنوان یک فضاى ورودى و محل تجمع استفاده مىشده است. جلوخان مسجد امام (شاه) در بازار تهران، جلوخانهاى مسجدالنبى در بازار قزوین و جلوخان سر در قیصریه در بازار اصفهان از نمونههاى باقیماندهٔ جلوخانهاى بازار بهشمار مىآیند.
این پروژه(بازار)علاوه بر تحقیق مورد نظرتان, برای درس مبانی نظری و معماری معاصر موثر وطرح و معماری است.
این پروژه شامل 52 اسلاید می باشد.
موفق باشید
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف واژه بازار:
بازار ایرانی:
عناصر و فضاهای بازار:
عناصر و فضاهای معماری
عناصر و فضاهای شهری و ارتباطی
فضاهای خدماتی و عمومی
شکلهای مختلف بازار
بازار خطی (طولی
بازارهای ارگانیک (غیر مستقیم):
بازارهای طراحی شده (مستقیم):
بازار چند محوری
بازار صلیبی
بازار متمرکز
نحوه نامگذاری بازارها
عناصر و فضاهای شهری و ارتباطی
راسته
خصوصیات راسته بازار:
رسته (راسته فرعی):
دالان
چهار سوق (چهار سو):
جلوخان
عناصر و فضاهای معماری بازار:
حجره (دکان):
مشخصات حجره:
حجره سنتی در بازار کاشان
سرا (خان- کاروانسرا
سرای گلشن تبریز
سرای مشیر شیراز
تیمچه (تیم):
تیمچه امین الدوله کاشان
قیصریه (قیصرا):
خانبار (کالنبار):
شکل بازار در اقلیم های مختلف:
بازار در کرانه جنوبی دریای خزر
بازار در کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان:
بازار در نواحی کوهستانی و مرتفع فلات:
بازار در دشتهای فلات:
تیمچه امین الدوله بازار کاشان
منابع و ماخذ: