خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری باغ تخت شیراز

   تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  1


بخشی از مطلب
شیراز در میانه بخش جنوبی فلات ایران و منطقه ای با آب وهوای معتدل است،خاک و آب مناسب دشت شیراز و هوای مساعد آن از دیرباز اوضاع مناسبی برای زیست و کشاورزی و باغداری فراهم کرده است.
 
باغ های شیراز در حاشیه شمالی حصار قدیم شهرند،با فاصله ای بین 1 تا 1.5 کیلومتر از آن ،در کوهپایه بیرونی شهر و در ارتفاع 20 تا 25 متر بالاتر از شهرند.
 
باغ تخت  را در اواخر قرن 4 یا اوایل قرن 5 با نام تخت قراچه و بر فراز و در کنار تپه طبیعی در دشت مصلی ساخته اند. این باغ در قرن 9 منبع الهام گورکانیان بود. در زمان صفویه دریاچه ای در پای آن وجود داشت. در اواخر عهد صفویان یا عهد زندیان باغی و عمارتی در بالا و نهری بر دامنه و استخری در پایین باغ بود. در آغاز زمامداری قاجاریان،عمارت جدیدی ساخته شد و باغ "تخت قاجار" نام گرفت و از 3 بخش جنوبی(باغ پایین)، میانی(سکوها و طبقات)و بخش شمالی( عمارت روی تپه) تشکیل شده است. بخش جنوبی باغ تخت مربع شکل است و ابعادی حدود 150*150 و مساحت 2.3 هکتار است.
 
بخش میانی و شمالی آن 100*50 و حدود نیم هکتار مساحت دارد.
 
در مقدمه باغ ، باغ دیگری بود با دو خیابان بزرگ ،با حاشیه ای از درختان سرو و چنار که با دو رسته پله  و دو درگاه به باغ اصلی وصل بود.
 
باغ یک محور اصلی حرکتی دارد که به موازات امتداد طولی و در میانه عرض باغ کشیده شده است.محور اصلی باغ با راستای شمال_ جنوب جغرافیایی زاویه 15 درجه دارد و در جهت شمال شرقی_ جنوب غربی است.
 
باغ تخت،مطبق است ، غیر از بخش جنوبی باغ که نسبتاً مسطح است ، بخش میانی هفت سکو دارد و بخش شمالی و انتهایی باغ را بر فراز بخش میانی روی تختی بر تپه ای طبیعی ساخته اند.اختلاف ارتفاع بالاترین و پایین ترین بخش 20 متر است.
 
سکوهای باغ پهنا و عمق یکسانی نداشتند همچنین بر دو جانب شرقی و غربی پاره ای از کرت ها(طبقات) میل های کوتاهی ساخته بودند که مزین به کاشی بود. در هر طبقه دو رشته پله به قرینه ، اما در فاصله های گوناگون از میانه کرت در دو طرف سرسره قرار داشت. در سطح بعضی از این مراتب ، حوض های مختلفی ساخته بودند.
 
در دو طرف بخش میانی دو برج یا کلاه فرنگی به قرینه وجود داشت که نمای اصلی شان رو به یکدیگر بود، هرکدام دارای دو ایوان در دو طبقه بودند که ایوان فوقانی بلندتر از ایوان پایینی بود،در طرفین ایوان ،ایوانچه هایی بود که سه جانب نمای برج را دور میزد.
 
ورودی اصلی باغ در ضلع جنوب غربی، در امتداد محور طولی و ورودی دیگر در سمت دیگر محور طولی باغ است که از آن به عمارت روی تپه وارد می شود.
 
باغ تخت حداقل سه عمارت داشته است:عمارت اصلی(بنایی با حیاط میانی در انتهای محور طولی باغ) و دو عمارت میانی در طرفین سکوی اول و عریض بخش میانی.
 
بخش جنوبی عمارت اصلی بنایی است به موازات سکوهای مطبق که قسمت میانی آن دو طبقه ارتفاع داشته و در وسط آن ایوانی داشته است.از سمت پایین به سمت سکوها ،درختانی در طبقات مختلف به صورت منظم دیده می شود که باغ را به مثابه باغ های معلق در آورده است.
 
در پس این بنا، باغ فوقانی قرار داشت ،یک باغ کوچک که در این متن "باغ خلوت" نامیده شده است.
 
در عهد پهلوی بخش هایی بازسازی شد و اکنون بخش اعظم آن ویران شده است و در باغ تخت کنونی ،اتاق های جناح شرقی ایوان خراب شده است و عمارت جدیدی ساخته شده و اندکی از باغ فوقانی آن باقی است.
 
 
 
توصیفات جهانگردان از باغ تخت شیراز
: جکسن
     راه عمده ای را که از تنگ الله اکبر به شیراز می رود از دو سو باغ ها در بر گرفته اند . که از آن جمله هفت تن و چهل تن در جانب مشرق است که میعادگاه درویشان می باشد .در جانب مغرب نیز محوطه ای مشابه هست که یکی از جالب ترین آن ها باغ تخت است که من به خصوص به تماشای آن رفتم .این باغ در نقطه مرتفعی که مشرف به شهر است . در شمال غربی شیراز قرار دارد و شاه پیروزمند قاجار آغا محمد خان آن را در محل باغ قدیمی تری ساخته است که برای این منظور بسیار مناسب بوده است .آن را صفه صفه ساخته اند و چشمه ها و جویبارها و نهر ها آب هایشان را به صورت آبشارهای کوچک بر روی تخته سنگ های مرمرینی که در میان حوض های سنگی قرار دارند و میریزند .کنار جویبارها را سنگ تراشیده کار گذاشته اند و در حاشیه خیابان ها و راهرو های باغ درختان سرونارنج صف کشیده اند .هنگامی که من به تماشای باغ رفته بودم ٬حوض بزرگ وسط باغ پر بود ولی آبشار ها از ریزش باز مانده بودند و من فهمیدم که در خشکی تابستان همه چیز می خشکد و جای رطوبت و طراوت را گرد و خاک می گیرد .دیوارهای اطراف محوطه و پلکان های صفه سالم نمانده بودند و رو به ویرانی داشته .عمارت کلاه فرنگی که زمانی بر روی آخرین صفه به زیبایی سر برافرشته بود اینک ویران و متروک بود .با این همه هنوز از جلال و شکوه آن چندان باقی بود که زیبایی لوکزامبورگ کوچک گذشته حکایت کند و هنوز برای شیرازیان جای مناسب و دل انگیزی است که عصر ها بیایند و از هوای خنک دم غروب آن بهره مند شوند .
: ویلبر
     عکسی که در حدود نیم قرن قبل گرفته شده باغ را به صورت ویرانه ای نشان می دهد .از آن موقع تاکنون ساختمان های ویران شده قسمت مرتفع را تجدید کرده اند.
     لیکن استخر بزرگ آن اکنون خشک و خالی است و حتی امروز که باغ ویران وخراب شده باز هم جالب توجه است .چون نمونه کاملی از باغی است که با چشمه ای آبیاری می شود و آب آن در یک استخر بزرگ جمع می شود .این قبیل استخرها را دریاچه های کوچک می نامیدند و بدیهی است که تا سر حد امکان آن را بزرگ می ساختند . نوع باغ های تپه مانند در باغ هایی که در سراشیبی و یا به طور پلکانی ترتیب داده شده ٬ در آذربایجان و هند نیز مشاهده می شود . طرح هایی که بابر در زمان های قدیم تهیه می کرد٬ احتمالاً تحت تأثیر و نفوذ طرح های ایرانی بوده است .حقیقت این است که به هیچ طریق نمی توان دانست که ایجاد این نوع باغ ها چگونه در ایران رواج یافت.
 
ادوارد براون :
     مقداری با فاصله به طرف شمال غربی ٬ باز هم دور تر از جاده و دامنه تپه ها ٬ باغ باشکوه ٬ اما رسیدگی نشده ای به نام باغ تخت است که به خاطر تراس ها و ساختمان های سفید رنگی که در انتهای دورتر آن احداث شده اند و از بالای خیابان هایی که در طرفین آن را درختان ارغوان پوشانده اند می نگرد از بقیه متمایزتر است.
فرصت الدوله :
     فرصت الدوله اشعار زیر را درباره باغ های آباد شیراز در عهد قاجاریه نقل می کند که در آن از تعدادی باغ های مشهور نام برده شده است . 
یکبار اگر گشایی آن روی دل گشا       را صد شکر از عنایت گویم ز دل خدا را
آن را که از رخت هست در خانه یک جهان گل کی آورد به خاطر باغ جهان نما را
باغ نظر چو دارم ز آن عارض چو جنت سوی ارم نخوانید این عاشق لقا را
از وعده بهشت است خشنود شیخ وزان حور حاصل بود علی النقدرشک بهشت ما را
خوش گلشنی ز کویش دارم که شه ندارد    کو باغ تخت نبود داور من گدا را
مؤلف فارسنامه ناصری درباره این باغ چنین نوشته است: 
در جانب شمال شیراز به ساخت یک میل کمتر حصاری از چینه کشیده . انواع درخت ها در آن کاشته اند و اکنون بیشتر آن خشکیده و قطع شده در جای آن ها زراعت کنند و حصارش خراب و بی تعمیر باقی است . در جنب صبوی این باغ پارچه کوهی به بلندی سی ذرع به پهنای صد ذرع به مسافت صد گام از کوه جدا شده ٬ در سال 480 اتابک قراچه والی مملکت فارس بر پشته این پارچه کوه عمارتی ملوکانه ساخته نامش را تخت قراچه گذاشت و جدولی را از نهر اعظم شیراز جدا کرده ٬ از دامنه کوه شمالی شیراز در برابر این پشته رسانیده٬ شتر گلویی را از زیر زمین گذرانیده داخل این عمارت نموده . حوض و باغچه آن را آب داد و بعد از سال ها خراب گشته جز نامی از آن باقی نبود و در سال 1208به فرمان آغا محمد خان قاجاراساسی محکم و بنایی مستحکم در جای عمارت تخت قراچه گذاشته ٬ تخت قاجارش فرموده و در سال 1261 بفرموده محمد شاه قاجار این عمارت را به چند مرتبه پرداخته ٬ طاق نماها ساخته ٬ صحن مرتبه  درختان نارنج کاشته ٬ مرتبه دیگر حوض های کشکولی مرتب نموده و به این ترتیب به آخر رسانیدند و در دامنه مرتبه آخرین آن ها دریاچه وسیعی در جای دریاچه پیشینش  ودر جانب این دریاچه درخت های سرو و کاج کاشته اند و عمارت تخت قاجار از زیور جوانی روی به پیری گذاشته است.و...


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,معماری باغ تخت شیراز ,شیراز در میانه , بخش جنوبی فلات ایران , و منطقه ای با ,آب وهوای معتدل ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری 10 باغ شاخص و برجسته جهان
پاورپوینت بررسی ساختار الگویی و کالبدی باغهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری باغ بهلگرد بیرجند
پاورپوینت بررسی باغ ایرانی و تفاوت آن با باغ های خارجی
پاورپوینت بررسی معماری باغ های ایرانی دوره صفویه
پاورپوینت بررسی معماری باغ تاریخی عباس آباد نطنز
پاورپوینت بررسی معماری باغ شاه بهشهر ، باغ چهل ستون بهشهر
پاورپوینت بررسی اصول بنيادي طراحي و معماری باغ
پاورپوینت بررسی معماری باغ های ایرانی
پاورپوینت بررسی عمارت و باغ اکبریه شهر بیرجند
پاورپوینت بررسی معماری باغ فرانسوی
پاورپوینت بررسی نقش و کارکرد و اثرات آب در معماری ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری آب در باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی طرح کاشت ، درختان و گیاهان در باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی هندسه باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی باغ موزه هنر ایرانی ، باغ سپهبد تهران
پاورپوینت بررسی معماری باغ و عمارت نگارستان تهران
پاورپوینت بررسی معماری باغ و کوشک عزت آباد ابرکوه
پاورپوینت بررسی اصول کالبدی و مبانی معماری باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی اصول معماری باغ ایرانی و تحلیل معماری باغ شاهزاده ماهان کرمان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد