پاورپوینت بررسی ويژگيها و اصول طراحی باغ ايراني
بخشی از مطلب
ويژگيهاي باغ ايراني تلفيقي از ويژگيهاي باغ اسلامي با ويژگيهاي اختصاصي در حيطه فرهنگي ايران ميباشد. آثار نفوذ اين خصوصيات و ويژگيها در سرزمينهاي وسيعي از هند تا عراق به چشم ميخورد. در باغ سازي اسلامي، اساساً دو سبك عمده وجود دارد؛ سبك ايراني و مغربي. سبك ايراني در ايران كنوني ، افغانستان، پاكستان، هندوستان، كشورهاي آٍسياي ميانه و عراق مشاهده ميشود و سبك مغربي مشتمل بر آثاري در شمال آفريقا و اندلس ميباشد.
پراكندگي باغهاي ايران در مناطق گوناگون با دارا بودن ويژگي هاي اقليمي هر منطقه باعث برخورداري آنها از ويژگيهاي خاص متأثر از شرايط محيطي گرديده است ؛ليكن خصوصيات و ويژگيهياي قابل توجهي وجود دارد كه در همه اين باغها مشترك است. آنچه در اينجا ذكر ميگردد خصوصيات و ويژگيهاي قابل توجهي است كه ميتواند در طراحي باغ موزه رهگشا باشد. در ادامه فصل و در ذيل عناوين زير به توضيح وتشريح اين خصوصيات پرداخته ميشود: عناصر اصلي چهارگانه، توده و فضا، فرمها ، رنگها و ديد و منظر.
عناصر اصلي چهارگانه :
در ايران باستان، باغها بنا به تصوري كه از آفرينش جهان وجود داشت ، به وسيله دو محور عمود بر هم كه در وسط آن، آبي وجود داشت ، به چهار بخش تقسيم ميشدند.
اين جهات چهارگانه از نظر تقسيم بندي آب و فضا در باغ اسلامي نيز نقش اساسي دارد. اين عناصر كه اساس شكل گيري باغهاي ايراني و اسلامي بر آنها استوار است ، عبارتند از آب ، زمين،گياه و نور (آسمان ). اين چهار عنصر با ركن اصلي جهان طبيعت يعني آب، خاك، باد و آتش(نور) ، جهان بيني و ذهنيت ايرانيان نقش بسته است، ارتباط دارند.
توده و فضا:
در هنر شرقي توجه اساسي به فضاست. در جنبه هاي مختلف اين هنر، بخصوص در ˝مكتب ذن˝ به فضاهاي خالي تائو اهميتي ويژه مي دهند به عقيده آنها اين فضاي خالي كوزه است كه قابل استفاده مي باشد. در مغرب زمين توجه بيشتر متمايل به توده هاست، نمونه آن در فضاهاي معماري آگورا و معبد يوناني است . در اين نمونه ها، توجه به مجسمه و توجه به نقاشي،
كه در آن فرمها را برجسته نشان مي دهند، قابل ملاحظه است.
در هنر اسلامي آنچه اهميت دارد تعادل و تركيب فضا و توده است كه تقريبا نسبتي مساوي با هم دارند . فضاي منفي با فضاي مثبت درگير مي شود درهم فرو مي روند و هر يك بيان كننده ديگري است . اين جهان بيني در تمام هنرها از جمله باغ سازي نيز تاثير گذاشته است. فضاي باز و بسته ، توده و فضا در تباين با يكديگر هستند. در جايي بنا بوسيله درختان قاب مي شود و بالعكس از درون ساختمان منظرة درختان قاب شده است .در محور اصلي باغ آسمان و جوي آب در تقابل با هم ، درختان در تقابل و ناظر و كوشك در تقابل ديگري مي باشند و....
فهرست مطالب
موضوع
اصول طراحی باغ ایرانی
چکیده
باغ , ایرانی , اصول , تقارن , سلسله مراتب , تنوع , وحدت مرکزیت , ریتم , طبیعت گرایی
شیوه ارائه مطالب
تاریخچه باغ سازی در ایران
تقسیم بندی باغ های جهان
باغ های جهان بر نوع ساخته شده اند
هندسی
دور نمایی غیر هندسی
هندسی – دورنمایی
انواع باغ ها
باغ میوه
باغ سکونتگاهی
باغ سکونتگاهی – حکومتی
باغ حکومتی
باغ واقع در کنار رودخانه
خصوصیات جغرافیایی باغ ها
باغ های کم شیب و هموار
باغ تپه
باغ آبی
باغ خانه
اصول طراحی باغ های ایرانی
مرکزیت
سلسله مرتب
استقلال و تشخص فضا ها
طبیعت گرایی و بهره گیری از طبیعت
تنوع در وحدت ، وحدت در تنوع
ریتم
تقارن
مرکزیت در باغ فین کاشان
مرکزیت
مرکزیت در باغ دولت آباد یزد
سلسله مراتب در باغ فین کاشان
سلسله مراتب در باغ دولت آباد یزد
استقلال و تشخص فضاها در باغ فین
استقلال و تشخص فضاها در باغ دولت آباد یزد
طبیعت گرایی و بهره گیری از طبیعت در باغ فین
طبیعت گرایی یا بهره گیری از طبیعت در فین
شتر گلوی عباسی
طبیعت گرایی و بهره گیری از طبیعت در باغ دولت آباد یزد
طبیعت گرایی در باغ دولت آباد
طبیعت گرایی یا بهره گیری از طبیعت
تنوع در وحدت و وحدت در تنوع در باغ فین کاشان
تنوع در وحدت و وحدت در تنوع در باغ دولت آباد یزد
ریتم در باغ فین
ریتم در باغ دولت آباد یزد
ریتم در باغ دولت آباد
تقارن در باغ فین کاشان
تقارن در باغ فین
تقارن در باغ دولت آباد یزد
نتیجه گیری
منابع