خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی باغ جعفر آباد قزوین- دارای نقشه سایت باغ و پلان و نمامقطع کوشک

   تعدادبرگ: 29 اسلاید بهمراه نقشه   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 5019 kb  تعدادمشاهده  5


بخشی از مطلب
باغ جعفرآباد قزوین، یکی از باغ شهرهای مهم و اولیه دوره صفوی می باشد که در دوره سلطنت شاه تهماسب صفوی احداث شد. لکن این فضا در اواخر دوره صفوی به دلیل جابجای پایتخت به اصفهان به تدریج از رونق افتاد و سپس در دوره قاجار به دلیل خیابان کشی های مختلف و ساختن بناهای جدید به جزء اندکی، از میان رفت. این باغ شهر که شامل باغهای گوناگون بوده، در منطقه شمالی شهر قدیم سلجوقی ساخته شده است. هدف اصلی این مقاله، بازسازی نقشه ای از باغ جعفرآباد قزوین بر اساس اسناد و مدارک موجود در دوره صفویه می باشد. متون تاریخی و نقشه ها و عکس ها عمدتاً در به ثمر رسیدن این هدف، مؤثر بوده است. با استفاده از نظریات دیگران در مورد چگونگی این باغ و تطابق آنها با مدارک اصلی (اشعار عبدی بیگ نویدی) که تنها مدرک حاضر در دوره صفویه بوده است، نقشه ای ترسیم شده است که محدوده باغها را تا حد ممکن مشخص میکند. این باغ ها در یک دوره مشخص و با طرحی از پیش اندیشیده شده شکل گرفته است و جزء باغ شهرهای دوره صفویه می باشد.
 
واژه های کلیدی: باغ شهر، باغ جعفرآباد،باغ سعادت، صفویه، نقشه.
 
مقدمه
یکی از مهم ترین منابع فهم تاریخ گذشته ی ایران، به خصوص در دوره صفویه، منابع نوشتاری اعم از سفرنامه ها، کروکی ها، روایت ها می باشد.لذا در این مقاله با استفاده از روش تحقیق تاریخ گرا و تحلیل تطبیقی میان گفته های موجود و با کنار هم قرار دادن تاریخ رویدادها، با تفسیر عقلی؛ یا با دیگر شیوه های بحث منطقی، و با ارجاع به اسناد محدود تاریخی، حتی الامکان آنچه به واقعیت نزدیکتر بوده بیان شده باشد.
در این مقاله سعی بر آنست تا به بخشی از این دوران تحول اشاره داشته باشم که به اعتباری به عنوان مهم ترین بخش دوران فعالیت و گسترش این شهر می توان از آن یاد کرد و آن مربوط است به دوران صفویه و گزینش قزوین به پایتختی. اساس این بحث نیز بر محور کاری استوار است که کوشیده شده تا برای نخستین بار درباره یک شهر تاریخی بانجام برسد و آن عبارتست از بازسازی باغ شهر قزوین و باغهای مربوطه بناراین قصد اصلی طرح ساختن مبحث بازسازی نقشه و پرسپکتیو دورانی از شهر قزوین است.
 
تاریخچه فضای سبز قزوین در دوره صفوی
شاه تهماسب اول دومین پادشاه صفوی در سال ۹۵۲ هجری تصمیم گرفت پایتخت دولت صفوی را از تبریز به قزوین منتقل سازد. علت انتخاب قزوین به پایتختی بدین لحاظ بود که اولا قزوین از موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی ممتازی برخوردار بود .
پادشاه صفوی برای ایجاد شهری که برای مرکزیت مملکت مناسب باشد ابتدا دستور داد در شمال شهر قدیمی زمینی وسیعی را انتخاب کنند و حصاری به دور آن بکشند و سپس در داخل این حصار بزرگ باغ ها و کاخ های مناسبی ایجاد نمایند. وجه تسمیه باغ شهر جعفراباد بر این اساس است که به یمن اسم ششمین امام شیعه حضرت امام جعفر صادق (ع)، می باشد.
 
 باغ شهر قزوین
با توجه به مدارک موجود در آن زمان، از جمله سفرنامه های سفرای خارجی و اشعار عبدی بیگ بر باغ شهر بودن قزوین تأیید شده است.این اشعار دلیلی بر این ادعاست:
“آن قریه بزرگی است که خانه های آن کوتاه و پست بنا شده است. دیواروبارو ندارد و بیشتر از نصف شهر باغات است”
“باغها مانند کمربند بسیار عریضی شهر قزوین را احاطه کرده اند”
دور قزوین بود همه گلزار            رسته گل جای خار بر دیوار
هست بر دور آن خجسته دیار        باغ در باغ تا به پیش حصار
 
چهار جهت باغ شهر
باغ شهر سلطنتی به شکل مربع مستطیل، تقریبا در امتداد شمال و جنوب کشیده شده بود و از طریق ضلع جنوبی با شهر سلجوقی و از جانب غربی با بازار ارتباط داشت، جبهه شرقی آن به امتداد یکی از شعبه های فرعی مسیل رودخانه ارنزک محدود می شد. از جانب غرب شهر سلطنتی را دروازه ها- میادین و سپس راسته بازارها به بدنه قدیمی شهر متصل می کرد. ناحیه شمال و شمال شرقی در اختیار مراکز سیاسی و حکومتی بود که کوشکها و باغهای خود را در این ناحیه احداث کرده بودند.
 و....................


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی , باغ جعفر آباد , قزوین ,دارای نقشه , سایت باغ ,پلان و نما ,مقطع کوشک ,باغ جعفرآباد قزوین ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی ساختار گنبد در معماری ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی خصوصیات کلی باغ های ایرانی
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری باغ دولت آباد يزد
پاورپوینت بررسی نمونه مشابه موردی باغ گیاه شناسی
بررسی باغ های فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی ، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اصول طراحی و ساختار کلی باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی و تحلیل نقش آب در معماري
پاورپوینت بررسی خلوت کریمخانی
پاورپوینت بررسی ويژگيها و اصول طراحی باغ ايراني
پاورپوینت باغ شاهي هخامنشيان
دانلود بررسی باغ‌هاي ايران و چهارباغ
پاورپوینت بررسی باغ ارم
پاورپوینت بررسی عناصر باغ ایرانی
دانلود بررسی باغ ارم شيراز ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی باغ‎های ایرانی
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری باغهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری باغ ارم شیراز
مطالعات بررسی معماری باغ های ایرانی
پاورپوینت بررسی باغ شالیمار پاکستان
پاورپوینت بررسی باغ دولت اباد یزد

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد