خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران دامغان

   تعدادبرگ: 24 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر   قیمت: 14000 تومان   حجم فایل: 2119 kb  تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی  مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران دامغان 
بخشی از مطلب
 
 
مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران در بلوار دکتر مفتح شهرستان دامغان استان سمنان قرار گرفته است. این مجموعه شامل امام زده جعفر، امام زاده محمد، برج چهل دختران و بنای کوچکی به نام "مقبره شاهرخ" می باشد.
 
قدیمی ترین کتیبه موجود در مجموعه امام زاده جعفر و برج چهل دختران دامغان به خط کوفی و بر گرداگرد برج چهل دختران و مورخ به 466 است. امام زاده جعفر در جنوب شرقی این برج واقع است. کتیبه تاریخ دار صندوق روی مرقد این امام زاده بر اثر آسیب موریانه از بین رفته و رقم صدگان آن مخدوش شده و دو رقم دیگر آن "64" است. اعتماد السلطنه در کتاب "مطلع الشمس"، احتمال داده است که این تاریخ 764 باشد.
 
در برج چهل دختران، قبر مرتفعی قرار دارد که صاحب آن شناخته نشده است. وجه تسمیه این برج به "چهل دختران" نیز مشخص نیست. لوح نسب نامه ای در بقعه امام زاده جعفر مدفون این بقعه را جعفربن علی بن حسین بن علی بن عمربن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) معرفی کرده است.
 
بقعه دیگری در جنوب شرقی امام زاده جعفر قرار دارد که به امام زاده محمد، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) منسوب است. بنای دیگر این مجموعه به "مقبره شاهرخ" معروف و کاربرد آن محل اختلاف است. وجود نام سلطان شاهرخ در کتیبه این بنا موجب شده تا عده ای این محل را مقبره شاهرخ افشار بدانند. او در حدود سال 1210 بر اثر شکنجه های آغا محمدخان قاجار در دامغان درگذشت. با توجه به مضمون کتیبه به نظر می رسد که شاهرخ مورد اشاره کتیبه شاهرخ تیموری باشد واین بنا را در دوره حکومت وی ساخته باشند؛ ولی در بنا، اشاره ای هم به اینکه مقبره شاهرخ تیموری است، نشده است؛ و در لوح وقفنامه موجود در امام زاده جعفر، به خانقاهی اشاره شده که احتمالا منظور واقف همین بنا بوده است.
 
بانی برج چهل دختران در کتیبه آن امیرجلیل ابوشجاع معرفی شده که هویت وی مجهول است. بانی صندوق روی مزار امام زاده جعفر استاد محمد بن صفار دامغانی بوده و استاد نظام الدین بن استادعلی بن علی نجار آن را ساخته است. ارتفاع برج چهل دختران تقریباً 15 متر و محیط خارجی آن 23 متر و قطر داخلی آن 5/5 متر است. این برج تقریباً به سبک برج طغرل ری و میل رادکان بنا شده.
 
وقفنامه موجود در ایوان این امام زاده نشان می دهد که کیا اعظم سیف الدین علی بن کیارستم بن کیا ابراهیم حاجی هزارجریبی رقباتی را وقف امام زاده کرده است. او احتمالا از آل باوند است که مدتها بر مازندران و گیلان حکومت می کرده اند.
 
امروزه کاشها دارای صور حیوانات و انسان و گل و بوته و نیز اشعاری فارسی و عربی و مورخ 665 بوده اند. به گفته اعتمادالسلطنه، این کاشی ها را احتمالا از محل دیگری به اینجا آورده و نصب کرده بوده اند. برج آجری مدور چهل دختران، با توجه به کتیبه آن، از آثار دوره سلجوقیان، زمان حکومت طغرل بیک(465-429) است. تزیینات آجری بسیار زیبای این بنا تا امروزه به خوبی باقی مانده است. در سال 1352 شمسی، سازمان ملی حفاظت آثار باستانی برج را مرمت کرده است. دیگر بنای این مجموعه، امام زاده محمد، مقطع افقی هشت ضلعی دارد و گنبددار است.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی , مجموعه امام زاده جعفر ,برج چهل دختران دامغان ,بهمراه نقشه ها و تصاویر ,قدیمی تر,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری و پیشینه ساخت حرم حضرت معصومه در قم
پاورپوینت بررسی معماری بقعه امامزاده جعفر یزد
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیل
پاورپوینت بررسی معماری آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی کرمان
پاورپوینت بررسی معماری آرامگاه میرزا عبدالله در شهر زنجان
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه فرهنگی و بنای یادبود پروفسورحسابی در شهر تفرش
پاورپوینت بررسی معماری مقبره سید حسین و سید ابراهیم لنگرود
پاورپوینت بررسی مقبره ولادیمیر لنین The tomb of Vladimir Lenin
پاورپوینت بررسی مقبره درب شیخ نهاوند
پاورپوینت بررسی معماری بقعه چهار امامزاده قم
پاورپوینت بررسی معماری بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی
پاورپوینت بررسی معماری بقعه پیغمبریه در قزوین
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه آرامگاه چهل‌دختران و امام زاده جعفر دامغان
پاورپوینت بررسی معماری برج پیرعلمدار بهمراه نقشه ها
پاورپوینت بررسی معماری ویلای مدرن دوبلکس دماوند با فرم خلاق ، نمونه موردی موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه امام زاده سید میر محمد شیراز
پاورپوینت بررسی معماری بقعه شاه میلرزان
پاورپوینت بررسی معماری بقعه شیخ زاهد(چابکسر)
پاورپوینت بررسی معماری مقابر و آرامگاههای استان مازندران
پاورپوینت بررسی معماری نمونه های امام زاده و مقابر تاریخی ایرانی ، نقشه امام زاده و مقابر تاریخی ایرانی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد