خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی گنبد سرست(بقعه درویش فخر)بابل

   تعدادبرگ: 17 اسلاید دارای نقشه ها و تصاویر   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 1898 kb  تعدادمشاهده  4


 

گنبد سرست مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است و در شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، روستای سرست واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 تاریخ ساخت بنا قرن نهم هجری قمری است. این بنا آجری و چهار ضلعی است. هر ضلع آن دوتاقنما دارد و بالای هر تاقنما مستطیلهایی فرو رفته به عنوان جای کتیبه مشهود است. گیلویی بنا دارای قرنیس های سینه کفتری است و بالای هر قرنیس کاشیهای نیم دایره ای فیروزه ای نصب شده است. چهارگوشه بنا را با چهار گوشواره پرکرده و پایه ای هشت ضلعی برای گنبد رک هشت وجهی بوجود آورده اند. روی بنا گنبدی دوپوش تعبیه کرده اند که نمای بیرونی آن هرم هشت وجهی است و نمای داخلی آن مدور است. ورودی بنا از طرف شرقی است و پنجره ای درقسمت جنوبی آن تعبیه شده است .

این بقعه در اراضی بالا سرست ، در ناحیه مشهد گنج افروز بابل واقع است و از برجهای تک آرامگاهی مازندران که کمتر دستخوش دستکاری شده ، به شمار میرود و برجی با طرح چهارگوش از داخل و خارج است که اندازه اضلاع داخلی آن 2.83 متر است. به یاری ترنبه ها ، طرح چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد نسبتا کشیده مدوری در داخل بنا برپا شده است. نمای خارجی آرامگاه که تمامی از آجر بنا شده ، از چهار بخش تشکیل یافته است. اول ، بدنه برج که در هر جانب دارای دو طاقنمای تزیینی است. طاقنما ها به صورت تودرتو با قوس کولی دار و هلالی ایجاد شده اند. بر فراز هر طاقنما ، محل کتیبه ای مستطیل شکل قرار دارد. بخش دوم شامل تزیینات قرنیس سینه کفتری است. بر فراز آنها کاشیهایی درون نیم دایره ها جاسازی شده که تاثیر مطلوبی بر نمای بنا گذاشته است. بخش سوم را گردنی بلند و هشت ترک زیر گنبد تشکیل میدهد که بر فراز آن ، گنبد رک هشت ترک بقعه برپا شده است. مجموع تزیینات بنای برج ، آنرا از نمونه های خوب بقاع آرامگاهی شمال به شمار آورده است.

این بنا احتمالا از آثار قرن نهم هجری بوده و به شماره 1675/3 جزء فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

 

کتیبه های تاریخدار بنا : هم اکنون در بنا کتیبه تاریخدار وجود ندارد.

صاحب مزار : شخصیت مدفون در این آرامگاه امروزه ناشناخته است.

بانیان و سازندگان بنا : از بانی و دیگر متولیان ساخت این بنا اطلاعی در دست نیست.

دیگر اطلاعات مکتوب : در "بناهای آرامگاهی" آمده که این بنا احتمالا از آثار قرن نهم هجری قمری است. پرویز ورجاوند این بنا را از جمله آرامگاههای مازندران میداند که در آنها کمتر دخل و تصرف شده است. به نظر او مجموع تزیینات بنا آنرا از نمونه های چشمگیر بقاع شمال کشور کرده است.

سیر تحول بنا : مقطع افقی این بنا از داخل و خارج ، چهار ضلعی است که در هر یک از اضلاع بدنه خارجی ، دو طاقنمای تزیینی وجود دارد. بر بالای این طاقنماها ، جای کیتبه هست ؛اما امروزه کتیبه ای در آنها نیست. در قسمت انتهایی سطوح خارجی بنا ، تزییناتی به صورت قرنیزهای سینه کفتری و قطعاتی از کاشیهای نیمدایره ای شکل فیروزه ای رنگ وجود دارد ؛ بر فراز این بنا ، یک گنبد رک هشت ترک با گریو بلند برپا شده است.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,بررسی گنبد سرست ,بقعه درویش فخر ,بابل ,پلان گنبد سرست ,نقشه گنبد سرست ,بناهای تاریخی ایران ,نقشه های تاریخی ,گنبدهای مازندران ,گنبد سرست,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری مقبره امامزاده حسین قزوین شامل نقشه ها پلان برش و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی گنبد جبلیه کرمان
دانلود پاورپوینت بررسی برج کشمار کاشمر -برج علی‌آباد کاشمر
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره هلال بن علی کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره سلطان میر احمد کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره بابا افضل کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده علی بن جعفر قم
دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده سید منصور ساوه
دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده عبدالله و عبیدالله دماوند
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره هارونیه توس
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره درویش فخر الدین بابل
دانلود پاورپوینت بررسی بقعه شیخ شهاب الدین اهری در اهر
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره بابا قاسم اصفهان
دانلود پاورپوینت بررسی بنای امام زاده یحیی ورامین و آرایه های گچبری بقعه امامزاده یحیی ورامین
دانلود پاورپوینت امامزاده سید میر احمد (شاه چراغ)

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد