خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری كاروانسراي رباط شرف

   تعدادبرگ: 52 اسلاید بهمراه پلانها و تصاویر   قیمت: 4800 تومان   حجم فایل: 23 kb  تعدادمشاهده  0


پاورپوینت بررسی معماری كاروانسراي رباط شرف
 
بخشی از مطلب
بناي رباط شرف داراي چهار ايوان به شکل چليپا صليب و شبستان‌است.‌آجرچيني و کتيبه‌هايي که در اين رباط به چشم مي خورد جلوه‌اي خاص دارند. رباط شرف 4644 مترمربع زيربنا دارد. تمام اين زيربنا در اطراف دو حياط بزرگ واقع شده است. دو حياط کوچک با طرح چهار ايوان نيز در دوطرف شاه نشين حياط دوم قرار گرفته، اين حياط هاي کوچک 16 متر مربع و به ابعاد 4*4 متر است. حياط بزرگ اول مستطيل است به ابعاد
16.4*32.48 متر و حياط دوم مربعي است به ابعاد 31.75*31.4 متر که در وسط آن يک حوض هنوز باقي است. 
در اين بنا دو مسجد وجود دارد يکي در طرف چپ دالان ورودي به حياط و ديگري در طرف چپ دالان ورودي به حياط دوم. بناي رباط شرف به طور کلي به سمت قبله ساخته شده است وجود يک محراب در مسجد حياط اول و دو محراب در مسجد حياط دوم و محراب آجري قسمت خارج رباط به نظر مي رسد به عنوان نشانه قبله ساخته شده است اين موضوع را ثابت مي کند. اين بنا 6 برج دارد.
اين بنا دو صحن دارد و هر صحن داراي چهار ايوان به شکل چليپا (صليب) و شبستان مي‌باشد و همچنين آجر چيني و کتيبه‌هاي آن جلوه خاصي دارد.
در سردرورودي بنا نوشته اند: رباط شرف از كاروانسراهاي شاهي يا كاخ رباط هاي جاده ابريشم است و در متون تاريخي، منزل رباط شرف را «آبگيره» و «آبگينه» ناميده اند. مشخصه رباط شرف در كاربرد آجر و گچبري تزئينات معماري و كتيبه هاست و صاحبنظران اين بنا را شايسته موزه آجركاري ايران دانسته اند.
بيشتر رباط ها و كاروانسراهاي بزرگ راه هاي قديم ايران را سلاطين و تجار بزرگ ساخته اند. تفاوت عمده رباط ها و كاروانسراها نيز در نوع مصالح مصرفي و تزئينات داخلي آنهاست؛ چنانكه به آنها كاروانسراهاي شاهي و يا كاخ رباط مي گفته اند؛ زيرا برخي براي سكونت شاهان، امرا، وزرا و درباريان به هنگام سفر ساخته شده و در ساخت آنها از سنگ ها و آجرهاي مقاوم استفاده كرده اند و هنرمندان وقت به كار تزئين بنا پرداخته اند. همچنين مكان ساخت كاخ رباط ها موقعيت استراتژيك داشته است 
با توجه به متن كتيبه اي آجري زير ايوان انتهايي كه در ناحيه پاطاق قوس سر در آن هنوز باقيمانده است، مي توان گفت اين بنا در سال ۵۴۹ هـ . ق و در دوران حكومت سلطان سنجر سلجوقي ساخته شده است.
 
آندره گدار در كتاب «آثار ايران» در مورد نام رباط شرف و باني آن نوشته است: من فقط يك نفر را مي شناسم كه در عصر سلجوقي توانسته است چنين بناي عظيمي بسازد و او شرف الدين ابوطاهرابن سعدالدين علي القمي است.
شرف الدين قمي در سال ۴۸۱ هـ . ق از قم به خراسان رفت و مدت ۴۰ سال حاكم مرو بود و وي سپس در سال ۵۱۵ هـ . ق وزير سلطان سنجر شد. از اين رو مي توان گفت: دوره وزارت او با زمان ساخت رباط شرف مطابقت دارد.
سيدمحسن حسيني نيز در كتاب رباط شرف با استناد به مدارك و متون تاريخي، باني رباط شرف را شرف الدين ابوطاهربن سعدالدين علي القمي دانسته است.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری كاروانسراي رباط شرف ,پاورپوینت بررسی ,بناي رباط شرف ,چهار ايوان ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای دخان در بازار زنجان
پاورپوینت بررسی معماری انواع پلان کاروانسرا در مناطق مختلف ، تقسیم کاروانسراها از نظر پلان
پاورپوینت بررسی معماری چندین نمونه کاروانسرای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایران
پاورپوینت بررسی معماری ده کاروانسرای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای بدشت شاهرود
پاورپوینت بررسی معماری اسلامی ایرانی کاروانسرا
پاورپوینت بررسی آسیب شناسی ، مرمت و احیا کاروانسرای کشمشچیلر
پاورپوینت بررسی معماری و آسیب شناسی بنای کاروانسرای آوه در ساوه
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای آلاکی مرند
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایرانی
پاورپوینت بررسی ویژگی‌های کاروانسراهای ایرانی بهمراه تحلیل نمونه
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای خانات
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای میبد
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای مرنجاب
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای دِیرِ گچین
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایرانی
پاورپوینت بررسی بیست کاروانسرای ایرانی بهمراه پلان
پاورپوینت بررسی کاروانسرای گمرک پارس - متون غیر قابل ویرایش است

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد