خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی کاروانسراهای ایرانی

   تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  4


بخشی از مطلب
این ساختمانهای میان راهای کاروان رو اکنون از بین رفته اند زیرا آنها نیز مانند مجلل ترین کاخهای همزمانشان از خشت خام ساخته شده بودند . دیوارهای تالارهای وسیع و رفیع تخت جمشید .گذشته از درهای ورودی وخروجی و پنجره ها با خشت خام ساخته شده بودند .ستونها و جرزها نیز از سنگ بودند .برای اینکه طرح و نقشه این ایستگاهای میان راه در حال حاضر بر ما معلوم نیست ولی میتوانیم این طرح و نقشه ها را از روی قرائن موجود حدس بزنیم .درواقع در طی قرون متمادی طرح این ساختمانها دستخوش تغییرات زیاد نشده است.
راههای عمده دوران هخامنشی درون همان گروه راههای قدیمی ساخته شده بود و غالباًاین راهها از میان تنگه ها می گذشت و تعداد این تنگه ها بیش از ان بود که ما امروز معمولاًتصور ان را می کنیم .3راه عبور عمده در میان زاگرس در برابر مسافران قرار داشت که عبارتند از :
1-تنگه ی واقع بین شیراز و بوشهر
2-تنگه ی واقع بین خرم آباد و شوش
3- تنگه ی واقع بین مهران و قصر شیرین.
دردوره اشکانی همانند عهد هخامنشی ،توسعه ی راهها و ایجاد ایستگاههای بین راه و حمایت از کاروانیان اهمیت فوق العاده ای یافت و در مسیر اغلب جاده ها،بویژه در مسیر جاده ی معروف ابریشم ساختمانهایی شبیه کاروانسرا ایجاد شد.متأسفانه هند و معماری عهد اشکانیان که حدود 5قرن در ایران حکومت کردند بطور کامت شناخته نشده و ویژگی های هنرهای مختلف این دوره –بویژه معماری تزیئنات ان ناشناخته مانده وبنابراین نمی توان درباره معماری کاروانسراهای این دوره نظریه ای ارائه داد.ولی با مقایسه بادژها و شهرهای اشکانی که اخیرا دردشت گرگان شناسایی گردیده می توان احتمال دادکه کاروانسرهای آن زمان به صورت مربع ،مستطیل و با مصالحی چون خشت و آجر گردیده است.وطاقها و اصطبلهایی دراطراف داشته است از آن دوران خط مسیر اصلی بازرگانانی درجهت شرق و غرب وبالعکس انجام می گرفت.کاروانهای حامل کالا از بابل به راه می افتاد و از راه «اکباتان »(همدان امروزی)و گذر گاههای مجاور دریای خزر خود را به ناحیه باختر یا بلخ می رساندند.در قرن دوم پیش از ناحیه اخیر مجداد حرکت کرده به طرف کاشان و ختن رودنه می شدند.
در دوران ساسانی نیز کاروانسرها از همین راه استفاده می کردند.نقطه آغاز خط سیرشان شهر تیسفون بود سپس از راه ها"ری"وارد تنگه ی مازندران می شدند وبه سوی کابل رهسپار می گردیدند.از آنجا از واحدهای طارم عبور کرده به سرزمین چین می رسیدند.ازآن موقع تشکیلات پستی با سازمانهای زمان هخامنشی شباهت زیاد پیدا کرده بودکه مرتب ومنظم ولی مخصرا در خدمت دولت بوده به طوری که ساختمانهای مربوط به آن درحال حاضر می شناسیم ولی آثار ساختمانهای مربوط به کاروانهای که از خشت خام بودند تقریبا بکلی از بین رفته اند.
درمعماری و توسعه ی کاروانسراهای پیش از اسلام عصر ساسانی را باید یک زا ادوات مهم دانست .در این دوره به علت اقتصاد وسیع وگستره ایجاد راهها همچنین امنیت کاروانیان اهمیت داشته و در نتیجه کاروانسراهای بسیار درمسیر جاده های گذرهای اصلی نباشد.یادگار باارزشی چون "دیرگلچین"در جاده ی تهران –قم "رباط انوشیروان"بین جاده سمنان – دامغان –(درمسیر جاده ابریشم)"دروازه گچ""کنارسیاه"دراستان فارس و کاروانسرای سنگی در جاده ی تهران – ساوه از آن جمله اند.در انقراض دودمان ساسانی (با حمله اعراب مسلمان به ایران در سال652.م)تجارت داخلی مانند عبور کالاهای خارجی از ایران تا روی کار آمدن سلجوقیان را که ماند.به همین دلیل برای مدت چند قرن ایجاد ساختمانها مربوط به طی طریق کاروانها متروک گردید و درآمدهای زیادی که از رفت و آمد کاروانهای بازرگانی بین المللی عاید ایران می شد متوقف گردید.
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
کاروانسراهای ایرانی ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرا مقبره حمام تاریخی ترکیه
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای تاریخی بلاباد نایین
پاورپوینت بررسی نمونه های موردی کاروانسراهای معروف ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای قلمدانی همدان
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرا و معرفی نمونه کاروانسراهای مرمت شده ایران
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای هجیب قزوین
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای رباط شرف در خراسان رضوی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای دخان در بازار زنجان
پاورپوینت بررسی کاروانسرای چاه تلخ جهرم
پاورپوینت بررسی معماری انواع پلان کاروانسرا در مناطق مختلف ، تقسیم کاروانسراها از نظر پلان
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای مرنجاب
پاورپوینت بررسی معماری چندین نمونه کاروانسرای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایران
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای نوگنبد نایین
پاورپوینت بررسی معماری ده کاروانسرای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای بدشت شاهرود
پاورپوینت بررسی معماری اسلامی ایرانی کاروانسرا
پاورپوینت بررسی آسیب شناسی ، مرمت و احیا کاروانسرای کشمشچیلر
پاورپوینت بررسی معماری و آسیب شناسی بنای کاروانسرای آوه در ساوه
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای آلاکی مرند

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد