فهرست مطالب
بخش اول
آشنایی با کاروانسرا و معماری آن
عملکرد های گوناگون کاروانسرا
معانی و مترداف های کاروانسرا
کاروانسرا
ساباط
رباط
کاربات
خان
تفاوت کارکردی
تاریخچه کاروانسرا
کاروانسرا در دوره هخامنشی
کاروانسرا در دوره اشکانی
کاروانسرا در دوره ساسانی
پلان کاروانسرای دروازه گچ
مربوط به دوره ساسانی
کاروانسرا در دوره اسلامی
عصر طلایی در دوره صفویه
عناصر تشکیل دهنده کاروانسرا
معماری کاروانسراها
چاه اب یا اب انبار
نما و بام در کاروانسرا
حیاط کاروانسرا ها (باغ سراها)
باغچه بندی و فرم چلیپایی
چاپارخانه
سرعت حرکت چاپارها
چاپارخانه ها در دروه های بعدی
چاپارخانه های باقی مانده
چاپارخانه میبد
بخش دوم
انواع کاروانسرا بر اساس پلان
انواع کاروانسراها بر اساس موقعیت قرارگیری
دسته بندی کلی کاروانسرا های ایران
کاروانسراهای حیاط دار مناطق کویری
کاروانسراهای بدون حیاط حاشیه ی خلیج فارس
کاروانسراهای کاملاً پوشیده ی مناطق کوهستانی
مانند کاروانسرای امامزاده هاشم
انواع کاروانسراهای حیاط دار
1-کاروانسراهای مدور
کاروانسرای زینالدین مهریز استان یزد
کاروانسرای زیزه – جاده کاشان به نطنز
کاروانسراهای چند ضلعی حیاط دار
کاروانسرای امین اباد
کاروانسرای خان خوره
کاروانسرای دو ایوانی
کاروانسرای خوشاب
کاروانسرای دوکوهک جاده شیراز به فهلیان فارس
کاروانسرای رباط شرف
کاروانسرای تی تی
4-کاروانسرها با تالار ستوندار
کاروانسرای عسگرآباد
کاروانسرای خاتون آباد
کاروانسرای دالکی
مصالح و مشخصات
کاروانسراهای چهار ایوانی
کاروانسرای چهارایوانی سن سن واقع در جاده قم به کاشان (صفویه)
کاروانسرای چهارایوانی چاکرو در جاده کرمان به مشهد (صفویه)
کاروانسرای چهارایوانی ریواد و بستان – جاده نایین – اصفهان
کاروانسراها با پلان متفرقه
کاروانسرای تنک زنجیران
کاروانسرای عباسی جلفا
کاروانسرای خواجه نظر
*بخشی از متن پاورپوینت:*
*كاروانسراها*، مهمانخانه هاي بين راهي كشور ايران در طي قرون متمادي
گذشته بوده و سابقه آن به دوره هخامنشي يعني بيش از دو هزار و پانصد
سال قبل مي رسد. در مسير راه هاي مهم بين شهري، *كاروانسراها* به فاصله
مسافتي كه كاروان در يك روز مي توانسته طي كند، ساخته مي شده است. به
دليل خشكي نسبي آب و هوا در بخش عمده اي از كشور ايران و دور بودن شهر
ها و آبادي ها از يكديگر، وجود نقاطي جهت استراحت و تهيه آذوقه در بين
راه، امري حياتي و ضروري بوده و بدون وجود اين ايستگاه ها، طي طريق و
ارتباط بين مناطق مختلف كشور غيرممكن بوده است. از آن جايي كه در دوره
پيش از اسلام، خصوصاً در زمان پادشاهي هخامنشي، وسعت مملكت ايران بسيار
زياد بوده و كنترل اين امپراطوري وسيع احتياج به خطوط ارتباطي منظم و
مطمئن داشته، مورخين يونان باستان مانند هرودت و گزنفون، از وجود راه
هاي امن و *كاروانسراها*ي خوب در ايران خبر مي دهند. هرودت در مورد راه
هاي امپراطوري هخامنشي مي نويسد: واحد مقياس راه ها پرسنگ است و به
مسافت هر چهار پرسنگ، منزلي تهيه شده موسوم به ايستگاه، در اين منازل
مهمان خانه هاي خوب بر پا گرديده...