خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری پلها و اجزا آن در ایران

   تعدادبرگ: 75 اسلاید   قیمت: 18000 تومان   حجم فایل: 960 kb  تعدادمشاهده  2


بخشی از مطلب
 اغلب اجزائی که در معماری پلها به کار می روند ،عبارتند از :
پایه ها : با بررسی ویرانه های بجای مانده از قدیمی ترین دوران پل سازی یعنی هخامنشی ، در می یابیم که پل سازی پیشینیان با آنکه در عهد خود یکی از شاهکارها بوده ولی به علت عمیق بودن و سط برخی از رودخانه ها و عدم وجود اسباب و ابزار پی کنی و در نتیجه عدم رعایت نکات فنی و عمق نامناسب پی های قسمت میانی پل ، پایه ها نیز بتدریج در اثر شسته شدن ویران شده اند. متأسفانه بر اثر مرور زمان و تأثیر عوامل طبیعی مانند آب ، باد ، گرما و سرما و عدم مقاومت مصالح مصرفی در پایه ها ، از پلهای این دوره آثار کمی به جا مانده و تنها بر گذرگاه بعضی از رودخانه ها و در مسیر شاهراه هائی معدود، آثاری از پیکرهای ویران پایه های منتسب به این دوره به چشم می خورد.در دوره ساسانی پایه ها شکل تکامل یافته تری به خود گرفت و از وسعت بیشتری برخوردار شد.پایه های پلها در عهد ساسانی دارای مقطع مستطیل شکل و دارای ابعاد بزرگتری می باشند.
 
طاق دهانه ها :هرچند از دوره هخامنشی و اشکانی پل سالمی باقی نمانده و یا به علت بازسازی و باز پیرائی پل های این دوران ، در عهد ساسانی و یا به علت گستردگی وجود پلهای دوره ساسانی ، از چگونگی و فرم طاقها ی پلهای این دوران جز در موارد استثناء اطلاع دقیقی در دست نیست ولی بدون تردید قوسهائی که در این دوران به کار می رفته در دوره ساسانی به حد تکامل خود رسیده است.با بررسی قوس دهانه در پلهای بجای مانده از دوران ساسانی توفیق معماران آن عصر در احداث طاقهای هلالی مرتفع به خصوص پوشش دهانه های بزرگ آن هم با مصالح سخت عملاً روشن می شود.اما دوران اولیه اسلامی به تدریج طاقهای تیزه دار یا جناغی به صور مختلفش برای ساخت طاقها برگزیده شد و تا قرن دهم به همان فرم اصلیش اجرا شد اما ، در دوره صفوی فرم طاق دهانه های پل به خیز کمتری تمایل پیدا کرد و به نام شاه عباسی به طاق عباسی مشهور است رواج یافت.( زمرشیدی ، حسین ، طاق و قوس در معماری ایران ، ص 153)
 
احداث اتاق :در برخی از پلها ، معمار با ذوق برای آنکه از فشار طاقها به پایه بکاهد و در ضمن از فضای دو طرف تیزه طاق منتهای استفاده را کرده باشند اتاق و مال بند را احداث نموده و پلکانی را نیز جهت دستیابی به آن ساخته اند.
 
میل راهنما : راه حل دیگری که جهت خنثی سازی نیروی رانش وجود دارد احداث میل بر روی پایه ها می باشد. در عین حال با توجه به اهمیت قرینه سازی در معماری ایران تنوع و زیبایی در شکل عمومی پل را نیز ارائه می دهد.پاره ای از باستان شناسان این میلها را میل راهنمائی دانسته اند که وظیفه راهنمائی مسافران را درشب  و هوای نامساعد و مه آلود ، به سوی تنها معبر مطمئن پل ، برعهده داشته است. اگر این میلها در ابتدای پل و به عنوان دروازه ورودی پل تعبیه می شد قطعاً نقش میل راهنما را ایفا می کند.
 
جان پناه :برای مردم و با کاروانهائی که در شب و یا روزهای مه آلود و در هنگام بارش برف و باران                                      قصد عبور از پلها را داشته اند، هر لحظه خطر سقوط در آب آنها را تهدید می کرد، به همین جهت طرفین گذرگاه پل همواره به وسیله دیوارهای کوتاهی که گاه به ندرت ارتفاع آن به 5/1 متر می رسید حفاظت می شده است.این دیوارها را جان پناه نیز می گویند. به همین جهت است که وجود جان پناه در پلها از مهمترین مسأله امنیتی به شمار می رود.
 
کتیبه : برخلاف اکثر بناها، چون مساجد ، بقاع و مدارس که دارای کتیبه ، مشتمل بر تاریخ احداث یا مرمت بنا هستند، اغلب پلها فاقد این امتیازند و فقط معدود پلهائی را می توان یافت که دارای کتیبه یا سنگ نبشته هستند.( برای مثال پل دختر میانه از آثار قرن هشتم است دارای کتیبه ای به خط کوفی بوده که موریه در سفرنامه ایران ارمنستان از آن یاد می کند).
 
تزئینات : هر چند در آثار گوناگون معماری ، به جای مانده از دوره های مختلف بعد از اسلام ، شاهد  تزئینات پرارزشی از هنر استادکاران ایران و آفرینش نمونه های تزئینی از زیباترین طرحها و تناسبهای آجری و کاشی کاری هستیم اما به جز در موارد استثنائی ، از کاشی و آجر به عنوان عناصر تزئین در پلها استفاده نشده و حداکثر معمار و طراحان پلها سعی کرده اند از ساده ترین راهها سود جسته و با احداث نغولهای متعدد یا با پس و پیش گذاشتن اجرها در نمای پاره ای از پلها ایجاد سایه روشن نمایند.هرچند آجر کاری تزئین در بنای پلها هیچگونه کاربردی نداشته اما نمونه استثنائی آن را می توان در پایه های پل آق قلعه مشاهده کرد. بر روی آب برهای نیم دایره پل مزبور تزئینات مشبک و آجری به صورت برجسته به چشم می خورد که در نوع خود بسیار زیبا و بی نظیر است. فرم تزئینی آن شبیه به گره سازی های چوبی صندوق و ضریح های بقاع متبرکه دوره صفوی است و همین مسأله ، پل مزبور را از اهمیت ویژه ای برخوردار می سازد در تعداد معدودی از پل ها ، از کاشی به صورت محدود آن هم در لچکی طاقها استفاده شده است مثل پل خواجو که می توان این پل را نیز از نظر تزئینات ، چه از نظر کاشی کاری و حتی نقاشی در بیگلربیگی وسط پل ، از پلهای استثنائی ایران دانست. در پاره ای از پلها هرچند اصلاً منظور تزئین نمای پل نبوده اما آثار و علائم سنگ تراشان آن عصر بر روی سنگها تراش دار نقش بسته.
 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری پلها و اجزا آن در ایران ,پاورپوینت بررسی ,پایه ها ,طاق دهانه ها ,احداث اتاق ,جان پناه ,تزئینات ,کتیبه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی پیشینه تاریخی پل سازی در ایران
پاورپوینت بررسی معماری پل الله وردي خان ، معماری سي و سه چشمه يا پل جلفا
پاورپوینت بررسی پل تاریخی آب بر خرانق یزد
پاورپوینت بررسی معماری پل متحرک تاریخی غازیان انزلی
بررسی معماری پل های قدیمی دردوره های مختلف ایران
پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان ، پل الله وردی خان در شهر اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری پل های تاریخی ایران از دیدگاه معماری و سازه ای
پاورپوینت بررسی معماری پل و انواع آن
پاورپوینت بررسی پل در معماری اسلامی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد