دانلود پاورپوینت با موضوع خانه ایرانی
بخشی از مطالب:
از جمله خصوصیات خانه های قدیمی در بیشتر شهرها، مساحت زیاد آن است. سبک معماری آنها نیز به این صورت است که از دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده است.
خانه ها:
ازجمله خصوصیات خانه های قدیمی دراصفهان وبیشترشهرهامساحت زیاد آن است.سبک معماری آنهانیز به این صورت است که ازدوقسمت اندرونی وبیرونی بوده است.
-عناصرخانه های قدیمی:
1-سکو
2-سردرورودی
3-درورودی
4-هشتی
5-دالان
6-ایوان ها
7-حیاط واتاقهای اطراف آن
8-حوض
9-آشپزخانه
10-سرویس ها
سکو:محلی دردو سوی درورودی.برای استراحت درهنگام انتظار.برای ورود یاگفت وگوباهمسایه ها
سردرورودی:هلال تزئینی روی دروتنهاقسمت خارج ازخانه که اغلب کاشی کاری دلردومعمولاطوری ساخته میشد که درزمستانها مانع از ریزش برف وباران بودودرتابستانها نیز مانعی برایتابش مستقیم آفتاب به شمارمی رفت.دربالای سردر آیاتی ازقرآن کریم یاعباراتی مذهبی نوشته می شدتا هنگام ورودوخروج اززیر آیات قرآنی یاروایات وعبارات دینی عبورکنند.
درورودی:دربیشترخانه های سنتی درهای ورودی دولنگه وچوبی هستندوهرلنگه کوبه ای نیز دارد.زن ها حلقه ای که صدای زیر داشت به صدادر می آوردندومردها کوبه ی چکشی شکل که صدای بمی داشت.
هشتی:بلافاصله بعدازورودی به فضای هشتی می رسیم.اغلب به شکل هشت ضلعی یانیمه هشت ضلعی ویابیشترمواقع چهارگوش است.هشتی دارای سقفی کوتاه ومنفذکوچک نوردرسقف گنبدی شکل آن است وعموماسکوهایی برای نشستن درآن طراحی شده است.هشتی برای انشعاب قسمتهای مختلف خانه وگاه برای دسترسی به چندخانه ساخته می شد.درخانه های بزرگ اندرونی واقامتگاههای خدمتکاران نیزبه هشتی راه داشتندواغلب برای جداسازی آقایان وخانم هادوقسمتی ساخته می شد.
دالان:دالان راهروی باریکی بودکه باپیچ وخم واردشونده راازهشتی به حیاط خانه هدایت می کرد.پیچ وخم دالان برای رعایت حریم خصوصی خانه بودتاعابرنتواندسریعافعالیت های جاری درحیاط رامتوجه شود...
حیاط:حیاط در خانه های قدیمی مرکزوقلب ساختمان بود.حیاط مرکزی همراه باایوان درهرسمت.ویزگی بودکه ازگذشته های دوردرمعماری ایرانی حضورداشت.البته این مکان وجودداشت که حیاط ازنظرهندسی مرکزخانه نباشداماازنظرزندگی وانجام فعالیت هاوایجادارتباط بین قسمت های مختلف خانه تعبیه دیدوسایرمسائل مرکزخانه محسوب می شد.حیاط محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیرمراسم مذهبی.عروسی وتجمع اقوام بود.معمولاچهارگوش بود.ابعادحیاطراتعدادوعملکردفضاهای اطرافآن تعیین می کنند.هرحیاط معمولایک حوض وچندباغچه داردکه بسته به شرایط مختلف محلی نظیرآب وهواوعوامل فرهنگی اشکال متفاوتی می یابد.سازمان دهی فضاهای محصورحیاط به گونه ای بودکه باتغییرات فصلی وکارکردهای مختلف اتاق های مجاورمتناسب باشد.
در فرهنگ ایرانی، خانه محلی برای تجلّی بخشیدن به ارزشهای سنتی دینی و حفظ خانواده است. ازاینرو، مفاهیم خانه و خانواده آهنگ زبانشناسانۀ مشترک و معانی نزدیک بههم دارند. در فرهنگ سنتی ایرانی، خانه باید حریم اندرونی و بیرونی داشته بـاشد تـا بیگانه چشمش به ناموس خانه نیفتد؛ اما در این فرهنگ، مرزی میان محرمان ساکن خود وجودندارد. ازاینرو، فرزندان خانه هرکدام اتاق خصوصی خود را ندارند. وضعیت امروز خانههای ایرانی که فرزندان و والدین اتاق مخصوص دارند، متأثر از تحولات مدرن اسـت و ریـشه سنتی ندارد. همچنین پیوند خانه، مکان و سرزمین با هویت و هستی اجتماعی انسان به این مفاهیم ابعاد سیاسی گسترده میدهد و با قدرت در سطوح خرد و کلان آن لاجرم درمیآمیزد.
این کـه هرکس تـلاش میکند تا «خانهای بسازد درخورد پیـل»، بدانجهت اسـت که میخواهد نمایشیاز قدرت خود به دیگران ارائه کند.آسایش و امنیت و فراخی خانه و حتی زیبایی آن در پرتومفهوم قدرت دستخوش تغییر اساسی میشود.(فضلی، 1387: 36-37) به صورت کلی میتوان مهمترین ویژگیهای خانه ایرانی را به صورت زیر طبقه بندی نمود:
الف- درونگرایی: درونگرایی یکی از ارزشهای ممیز اساسی خانه ایرانی است که عنصربنیادی در پیدایش خانه است. شاید منظور از اصطلاح درونگرایی خانه ایرانی آن است که در خانه ایرانی بیرون هم به درون آورده شده است یعنی آغاز گفتگو و همزیستی میان درون و برون در داخل خود خانه روی میدهد در حیاطی که مثال کوچکی از باغ دلخواه یا پنجره آسمان است. اینگونه درونگرایی یعنی آوردن نمونه بیرون به درون را شاید بتوان جهانبینی و فرهنگ قوم ایرانی دانست.
درونگرایی خانه ایرانی(ماخذ: http://nosazi.tehran.ir)
ب- وحدث و کثرت: یکی از گرایشهای شاخص معماری ایرانی که در دوران مختلف و در ابنیه مختلف به آن اهمیت داده شده است، مقوله وحدت و کثرت است. یکی از مفاهیم وحدت و کثرت را میتوان در رابطه خاص بین جزء و کل معنی کرد. یعنی در معماری ایرانی هر عنصر یا هر فرم یا هر فضا هم به صورت منفرد قابل درک است و هم به صورت ترکیبی، مفهومی که در تمام خانههای ایرانی میتوان به وضوح آن را مشاهده کرد.
ج- نظم و بینظمی: نظم درمعماری ایرانی مترادف هندسه است. ریاضیات و هندسه نقش بسیار تعیینکنندهای در معماری خانههای ایران داشتهاند. در هنر ایران پیچیدهترین فرمها همواره از ترکیبات هندسی بسیار ابتدایی به وجود آمدهاند. هندسه اساسا عنصر متحدکننده جز و کل است، مطلق است و تغییرناپذیر و انسان را با منطق آفرینش با نجوم و نظم طبیعت و آسمان آشنا میسازد. ارزش فرمهای هندسی نه کمی بلکه کیفی است.
د- گونهگونی و یکنواختی: معماری ایرانی در کلیت خویش دارای تنوع بسیار زیادی است ولی چون ابزار بیان این تنوع محدود است در نهایت نوعی یکنواختی ظاهری ایجاد میکنند که از ویژگی مهم معماری ایران و.....