پاورپوینت بررسی قرآن ، طبیعت ، معماري
قرآن کریم به طور معمول، تنها به موضوعهای مهم و کلی پرداخته و بیان جزئیات و تفسیر آن مطالب را برعهده بزرگان دین نهاده است. با وجود این، در حدود پانصد آیه از قرآن، از طبیعت، آموزههای طبیعت و شیوه برخورد انسان با آن بحث میکند. (۹)
معرفی طبیعت، نهی از فساد در طبیعت، کیفیت شکل گیری و آفرینش طبیعت، انسان و طبیعت، طبیعت و ادامه حیات، درس آموزی از طبیعت، چگونگی تعامل با طبیعت و دهها موضوع دیگر، همگی نشان دهنده اهمیت طبیعت در زندگی انسان از دیدگاه قرآن است. دو نمونه از این آیات را با هم میخوانیم:
خورشید و ماه بر حسابی روانند، ... و خدای رحمان آسمان را برافراشت ... و زمین را برای مردم نهاد. در آن، میوهها و نخلها با خوشههای غلاف دار، و لانههای پوست دار و گیاهان خوش بوست، پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را منکرید؟ (۱۰)
آیا دیده اید آبی را که میآشامید؟ آیا شما آن را از ابر فرود آوردید، یا فرود آرنده ماییم؟ اگر بخواهیم تلخش میسازیم. پس چرا سپاس نمیگزارید؟ (۱۱)
اشارات قرآن در مورد اجزاء طبيعت و توصيه به تفكر در مورد آن و تمثيل بهشتي از آن موجب شده در معماري ايران حضور طبيعت همه جانبه باشد.
مهمترين عنصر در باغ اروپايى هندسه است. هندسه (يا تفكر) در باغ اروپايى نقش تعيين كننده اى دارد. هندسه آن قدر اهميت دارد كه حتى شمشادها در باغ اروپايى فرم ديوار پيدا مى كنند. حتى گياه را وادار به ايفاى نقش به صورت يك جسم مصنوعى مثل ديوار كرده اند. كوشك ها در باغ اروپايى در نقاط بلند و مرتفع ساخته مى شوند تا احاطه كامل بر روى باغ و طبيعت داشته باشند با اين كار مقام انسان برتر از طبيعت و بالاتر از آن قرار مى گيرد.
اما در باغ ژاپن همه چيز برعكس است. در آنجا از فرم هاى هندسى منظم خبرى نيست. با اين كه همه درخت ها و گياهان با فكر، طرح و نقشه كاشته مى شوند اما خبرى از نظم هاى هميشگى نيست. گويى اين درخت ها و گياهان خودرو بوده اند. كوشك ها نيز كاملاً هم سطح طبيعت و گاهى در پائين ترين سطح باغ يعنى هم سطح درياچه ساخته مى شدند. در اين مقايسه مى بينيم كه ژاپنى ها چقدر خود را نزديك و در طبيعت مى بينند. انسان بخشى از طبيعت است نه فراتر از آن.
ارتباط تنگاتنگ بین معماری و طبیعت از ویژگیهای طراحی باغهای ژاپنی است.این نشات گرفته از روحیه باستانی ژاپنی ها در ارتباط با طبیعت است. در واقع در باغ ژاپنی هیچ محدودیت دیدی لحاظ نمی شود. بیننده از داخل یک خانه یا یک معبد که به باغ نگاه می کند خود را جزیی از آن می یابد ، درون و بیرون یکی می شود. درهای کشویی که از کاغذ پوستی پوشیده شده اند بسته هم که باشند با ایجاد سایۀ باغ بر روی خود، نقش یک تابلو را ایفامی کنند.
مفهوم طبيعت در دو فرهنگ ايراني و ژاپني(دونمونه ازشرق)
همدلي و احترام به طبيعت ريشه هاي عميق فرنگي در دو فرهنگ ايراني و ژاپني دارد.
مفهوم صميميت با طبيعت براي طبع ژاپني بمعني خودداري صرف از دخل و تصرف در آن نيست بلكه به مفهوم هماهنگ سازي و سازگاري با سيستم دگرگوني طبيعت براي آفرينش انسان است.
و....