معمار:
دانیال لیبسکند:
معمار برجستهٔ یهودیالاصل لهستانی-آمریکایی است. دنیل لیبسکیند در ۱۹۴۶ در لودز لهستان به دنیا آمد.
ساختن بخش الحاقی موزه یهود برلین از مهمترین آثار او به شمار میآید. ساخت این موزه شهرت زیادی برای او به ارمغان آورد.
دانیل لیبسکیند به عنوان معمار دیکانستراکشن شناخته شده است
لیبسکیند در پی خلق مفاهیم ناب یهودی ومهمترازآن رابطه ی فلسفه با معماری است.
وی عمیقا بر ضد تفکرکلاسیک است درنزد وی قواعد کلاسیک،تناسب،هماهنگی ،نظم تقارن و تناسب در واقع حکم نظام هایی بسته و منسوخ را دارند.
وی چیزهای پیچیده، خرد ستیزودرون یافتی را به خردورزی مستقیم و بی چون و چرا ترجیح می دهد.
او هنرمندی آرمانگرا و از طرفی فردگرایی افراطی است که
می کوشد فراتراز آزادی هنر برای هنر، وفراتر از مقوله های فرم ناب قدم بردارد. به بیان دیگر او در هر ساختمای که طراحی می کند در جستجوی این است که ویژگی های تازه را بر معنا وضع نماید، و همچنین راه هایی تازه برای پیوند بنا، مکان و فضا با تاریخ، زندگی امروز و زندگی فردا بگشاید.
موزه ی یهود نمونه ای از شوروهیجان ونیز پیچیدگی جستجوی لیبسکیندبرایمفاهیم معماری است.صحبت کردن در مورد موزه يهود برلين طی 25سال در جريان بود.
طی اين مدت بسياري از کارشناسان خبره و بازماندگان هولوکاست در مورد مفهوم و نتيجه ساختمان موزه يهود برلين بحث کردند نتيجه اين بحثها مسابقه موزه يهود بود که در سال1988_1989برگزار شد.
سه ايده اصلي در ذهن طراح به وجود آمد که پروژه بر اساس آنها شکل گرفت:
عدم امکان درک تاريخ برلين بدون درک سهم بزرگ فرهنگي ,اقتصادي ,معنوي,شهروندان يهودي برلين.
ضرورت بيان اثر جسمي و روحي هالوکاست در خاطره شهر.
از ميان به رسميت شناختن هالوکاست و سهم يهوديان در برلين تاريخ اروپا و برلين استخراج ميشود.
مطالب مرتبط در این زمینه
اصول طراحی موزه
جآشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری
موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های مشابهی داشته و مثل انواع مختلف ساختمانها دارای ویژگی های یکسان فراوانی هستند . بطور کلی مهمترین وظایف موزه ها و گالری آثار هنری ، جمع آوری ، ثبت، حفاظت ، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک مهم است . بهمین دلیل افراد زیادی با مهارت های مختلف مورد نیاز می باشد . بهرحال ، نه تنها بین موزه و گالری آثار هنری تفاوتهایی وجود دارد بلکه بین انواع مختلفی از موزه ها وگالری ها اختلافاتی دیده می شود . برخی از سازمانها مثل سازمان میراث فرهنگی ، تفریحی و بعضی موسسات فرهنگی نیز جزو موزها محسوب می شوند.
برای نمایش آثار هنری واشیاء با اهمیت از نظر علمی و فرهنگی ،سازمان باید از آنها در برابر آسیب ،خطر سرقت ،رطوبت ،خشکی نور خورشید و گرد و غوبار مراقبت کرده وآنها را در بهترین نور و نما ، نشان دهد. این امر زمانی حاصل می شود که مجموعه به
الف)اشیاء تحت مطاله و بررسی ب)اشیاء نمایشی تقسیم می شود.
نمایشگاه ها باید به نحوی برگزار شوند که عموم مردم بتوانند آثار را بدون هیچ مشکلی تماشا کنند. این امر نیازمند یکسری برنامه ی به دقت تعیین شده و گسترش یافته در فضاهایی با شکل مناسب و تزئین منطقی و جذاب بویژه در موزه ها است.
در گالری ها هر گروه ار تصاویر باید در یک اتاق جدا گانه قرار گیرد و هر تصویر باید روی یک دیوار مجزا باش
آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری
موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های مشابهی داشته و مثل انواع مختلف ساختمانها دارای ویژگی های یکسان فراوانی هستند . بطور کلی مهمترین وظایف موزه ها و گالری آثار هنری ، جمع آوری ، ثبت، حفاظت ، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک مهم است . بهمین دلیل افراد زیادی با مهارت های مختلف مورد نیاز می باشد . بهرحال ، نه تنها بین موزه و گالری آثار هنری تفاوتهایی وجود دارد بلکه بین انواع مختلفی از موزه ها وگالری ها اختلافاتی دیده می شود . برخی از سازمانها مثل سازمان میراث فرهنگی ، تفریحی و بعضی موسسات فرهنگی نیز جزو موزها محسوب می شوند.
برای نمایش آثار هنری واشیاء با اهمیت از نظر علمی و فرهنگی ،سازمان باید از آنها در برابر آسیب ،خطر سرقت ،رطوبت ،خشکی نور خورشید و گرد و غوبار مراقبت کرده وآنها را در بهترین نور و نما ، نشان دهد. این امر زمانی حاصل می شود که مجموعه به
الف)اشیاء تحت مطاله و بررسی ب)اشیاء نمایشی تقسیم می شود.
نمایشگاه ها باید به نحوی برگزار شوند که عموم مردم بتوانند آثار را بدون هیچ مشکلی تماشا کنند. این امر نیازمند یکسری برنامه ی به دقت تعیین شده و گسترش یافته در فضاهایی با شکل مناسب و تزئین منطقی و جذاب بویژه در موزه ها است.