پاورپوینت بررسی مبانی نظری اصول طراحی موزه
بخشی از مطلب
موزه مکان گرداوری، نگهداری و به نمایش گذاشتن نعمت های فرهنگی و هنری به منظور آموزش و پژوهش است و معنای لغوی آن به معنای مکانی است که مجموعه ی بزرگی از آثار باستانی و اشیاء گران بها را در معرض نمایش میگذارد.و سه وظیفه آن جمع آوری، نگهداری و نمایش اشیاء است.
در ابتدا موزه هایی که در جهان شکل گرفتن هدف خاصی نداشتن ولی بعد ها در دوره رنسانس تحول عظیم فرهنگی در اروپا پدید آمد و موزه ها نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتن.
باید فرهنگ آموزشی موزه را گسترش داد و از طریق رسانه وسایل ارتباط جمعی را تشویق به معرفی ارزش های تاریخی کرد و با ایجاد امکانات تفریحی، رفاهی از جمله سینما تئاتر، شهر بازی و ... مردم را به سمت موزه ها کشاند.
هنگامی که از فضا سخن به میان می آید ، غالبآمحدوده ای که کف و سقف و بدنه داشته باشد، به ذهن خطور میکند . ولی این تعریف عمومی از فضای معماری است . فضای معماری با عناصر معماری محدود و معرفی می شود وبا ترکیب مناسب دیوارها ، ستون ها ، کف ها و سقف و کیفیت مورد نظر دست میابد و شرایط لازم را برای ایجاد محیطی مأنوس و مفید قابل استفاده ، زیبا و خوش آیند ، امن و مستحکم برای انجام همه فعالیت ها و شرایط مختلف زندگی فراهم می آورد . کیفیت فضای ایجاد شده کاملاً به نوع عناصر محصور کننده و ترکیب آن ها بستگی دارد . جهت فضا ، درجه باز و بسته شدن فضا ، نوع رابطه با فضاهای مجاور همه به نحوه ی استفاده دیوارها ، ستون ها ، کف و سقف بستگی پیدا می کند .
برای درک مفهوم فضا باید دوبخش اصلی فضا را از هم متمایز کرد . یکی خود فضا و دیگری محدوده ی قابل تشخیص آن به عبارت دیگر بدنه ها ، کف و سقف ، فضا را نمی سازد ، بلکه فضا درون آن ها قرار میگیرد و تغییر آن ها روح فضا را تغییر می دهد .
از فضا به عنوان محدودی فضای ادراکی حسی می توان نام برد. ادراک به وسیله ی حس ها به وجود می آید . نظریه های نوین درباره ی حس ها نه تنها دریافت های غیر فعال ، بلکه دریافت های فعال را نیز مطرح می سازد ،گیبسون بر اساس همان پنج حس اصلی تقسیم بندی نوینی را ارائه می دهد . او بینایی و شنوایی را هم ارز نمی داند و یا لامسه را به اجزا گوناگون فشار ، گرما ودرد تقسیم می کند . همچنین به ترکیب حاصل نیز توجه دارد . حس حرکت و حس جهت یابی درونی که احساس بالا و پایین و چپ و راست ،و عقب و جلو را شامل می شود. ادراک فضایی برحسب شرایط ، متفاوت خواهد بود. فضایی که خالی از انسان است یا مراسمی در آنجا جاری است و یا نوع موسیقی که در آنجا به گوش میرسد رفتار فضایی و ادراک فضایی را تغیر می دهد. انسان از بوهای خاص احساس فضایی خاصی را دریافت می کند . احساس انسان در عبور از یک فضا حرکت مفاصل و عضلات خود را لمس می کند . سختی یا نوعی سطح زمین و بالا و پائین رفتن از پله را احساس می کند. اگر انسان تنها ابزار اندازه گیری محیط بود ، فضا برای همه یک گونه درک می شد ویا دست کم ادراک مشابهی می داشت در حالیکه این گونه نیست و هر فضا بر افراد مختلف ، تأثیرات گوناگون دارد. در ادراک فضا حافظه شخص نیز نقش بسزایی دارد. تجربیات فضایی ، سنت فرهنگ و از این قبیل، ادراک فضایی یک معبد ژاپنی بسیار متفاوت از درک همان توسط یک فرد یونانی است. تا این جا فضا به عنوان محدوده ی محصور شد و تنها آدم ها از طریق مشخصی با این فضا آشنا هستند.
همواره در پسیدایش خلق هر چیزی نیازی نهفته است که هرچه این نیاز قویتر بیان شود نتیجه ی آن یافتن پاسخی درست بی منطق می باشد که اثرات مثبت آن جواب همواره باقی خواهند ماند پیدایش طرح معماری نیز چنین می باشد . قدر مسلم طرحی از جایگاه محکم برخوردار می باشد که طراح ان با خیال آسوده و راحت فقط به یافتن پاسخی درست در جهت نیاز مطرح شده درست از سوی مخاطبین آن مسأله باشد و صحت این امر در طرح های ماندگار معماری دیده می شود . همان قدر که در معماری داشتن ایده مهم است اگر از مرحله ی ایده به فرم و فضا نیز اهمیت دارد ایده ها مصالح اولیه طراحی هستند . ایده در مرحله ی آغازین ممکن است ذهنیتی خاص باشد . این ذهنیت سپس بر ایده معمارانه و دست آخر به ایده عینی (فرمال) تبدیل می شود . اولین ایده های معماری می تواند از مسائلی کاملاً تجریدی متولد شوند . در نهایت فضای ساخته شده محیطی مثنوی و فیزیکی است که در روح و جسم انسان مورد تأیید قرار می گیرد . فضا در معماری از اهداف اصلی به شمار می آید و طراحی فرم در واقع جزئی از از خلق فضای معماری است هر محیط انباشته از اطلاعات متفاوت است و هر شخصی به تناسب شغل ،حرفه و شخصیت خود و ... . اطلاعات متفاوت با دیگری از محیط کسب می کند . تصویر و تصور انسان ها از شهر و محیط شان احساسات انسان را نسبت به آن فضا ، نسبت به خودشان و نسبت به فضای خارج از خودشان رقم می زند .
و....
لیست کلیه مطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
1.تعریف
اهداف
ورودی موزه
انواع موزه به شکل جزئی
مکان قرارگیری ساختمان موزه
مکان یابی شهری
عکاسی
تعریف نور
نورو معماری
عناصر نورگیری در معماری سنتی
کنترل کننده نور
نورگیرها
نور طبیعی از بالا
نور طبیعی (جانبی)
ضوابط و استانداردها
عوامل موثر در طراحی موزه
ارتفاع طبقات
ویژگی فضاها
پله های موزه هنر سامسونگ ، سنول ، کره جنوبی
20.پله های موزه ماکسی، رم ، ایتالیا
21.پله های موزه هنر معاصر ، شیکاگو
پله های موزه دنور،آمریکا
پله های موزه سلطنتی اونتاریو، کانادا
ورودی
ورودی موزه دنور
ورودی موزه گوگنهایم، نیویورک
ورودی موزه سالوادور دالی، سن پترزبورگ، فلوریدا
ورودی گالری هنر آلبرتا، کانادا
ورودی موزه جنگ جهانی دوم، لهستان
ورودی موزه اردوس،چین
ورودی موزه تاریخ آلمان ، برلین
ورودی موزه هنر گرزاتریش
روشنایی مجموعه