خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: بررسی مرکز فرهنگی تیبا ئو کالدونیای جدید

   تعدادبرگ: 34 برگ ورد   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 2110 kb  تعدادمشاهده  0


بررسی مرکز فرهنگی تیبا ئو کالدونیای جدید
 
گفتنی است که این ویژگی نیز به زمانهای گذشته بر می گردد چرا که کاناکها بیشتر در فضای سبز استوایی زندگی می کنند و تنها شب هنگام و یا زمانی که شرایط جدید نا مساعد باشد به کلبه هایشان باز می گردند.با وجود آنکه این بنا توسط یک معمار اروپایی برای متجلی ساختن فرم های سنتی و محلی مردم این منطقه ساخته شده است هیچ نشانی از تظاهر در آن دیده نمی شود.در عوض این بنا محصول گفتگو و تبادل نظر عمیق و طولانی بین پیانو همکارانش ومشاورین فرهنگی می باشد.بدین ترتیب که آنها ابتدا به نحوه تفکر کاناکها گوش فرا دادند مجذوب آن شدند و در نهایت از آن تفکرات الهام گرفته اند.بنابراین مرکز به عنوان یک میراث با ارزش از طرف معماری معاصر برای کاناکها بر جای مانده و به آنها منتقل شده است.به گفته پیانو این بنا صرفا یک ساختمان مدرن که با اصول و مصالح سنتی کاناکها تزیین شده و با ساقه های نخل استتار شده باشد نیست.بلکه طرح و برنامه آن به طور ارگانیک و با در نظر داشتن تمام مورد از جمله شرایط اقلیمی / نوع سایت / فرهنگ سنتی کاناکها و آرمانهای آینده شان به پیش رفته و در نهایت صاحب نظران روشهای طرح و نظریات فنی خود را اجرا کردند.
                                 
 
نتیجه طرح در نظر مدرنیست های غربی ممکن است بیشتر رمانتیک باشد تا عقلانی و منطقی.در میان تمام پروژهها و بناهای پیانو این تنها بنایی است که او بیشتر از همیشه جرات کرده که در فرایند طراحی اش تعهدی تا این حد نسبت به قلمرویی خاص داشته باشد.قلمرویی که نه تنها کاملا شناخته شده نیست بلکه ویژگی هایی فراتر از نظریه هایی انتقادی دارد. پیانو به شکل تداعی کننده و نه تقلید کننده از فرم هایی شبیه فرم کلبه های سنتی استفاده کرد.او تا حد زیادی از تظاهر دوری کرده چرا که هر قسمت از بنا در جای خودش واقعی بوده و دارای منطقی تازه از لحاظ فرم و ساختار می باشد.طرح نهایی او میل عمیقی را در وجود ما بیدار می کند.بنای او نه تنها رابطه ای صمیمی با تمام عناصر طبیعت اطرافش بر قرارمی کند بلکه رویای زندگی ای هماهنگ با طبیعتی بهشت گونه به عنوان عضوی از آن و یا عنصری مرتبط با آن همراه با فرهنگی که از این توان لذت می برده را دروجودمان بر می انگیزد.این یک بنای تاثیر گذار برای آیندگان است.همان طور که ما عصر مدرن را پشت سر می گذاریم می فهمیم که نه تنها با زمین و اکوسیستم بلکه با فرهنگهای متفاوتش نیز چگونه برخورد نماییم.
    
 
کالدونیای جدید از قرن 19 تا کنون یکی از قلمروهای خارجی کشور فرانسه می باشد.فرانسوی ها به خاطر اینکه این جزیره سومین تامین کننده نیکل دنیا می باشد آنرا تسخیر کرده اند.نیکل از طریق معادننزدیک به سطح زمین بدست می آید و منظره کوهستانی آنجا را بسیار وحشی نشان می دهد.منظره ای که مردم محلی ملانژین برای آن احترام خاصی قائلند.استعمار مانع رشد فرهنگ سنتی و حتی جمعیت کاناکها شده تا جایی که امروزه آنها تنها 45% از جمعیت 200000 نفری انجا را تشکیل می دهد.اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها که اقلیتی برابر 35% جمعیت هستند(بقیه جمعیت را آسیایی ها و یا مردم سایر نقاط اقیانوس آرام تشکیل می دهند) مانع استقلال این قسمت شده اند و همه اینها به خاطر آن است که این جزیره از لحاظ استراتژیک از اهمیت بالایی بر خوردار است.تلاش کاناکها برای استقلال که بین سالهای 1984 تا 1988 رخ داد طی مذاکره ژان ماری رهبر کاناکها به عهدنامه متیگنان منتهی شد.این تلاشها بازشناسی بیشتری از فرهنگ کاناکها شد اما منتج به استقلال نگشت. به این علت تیبائو و برخی از پیروانش توسط کاناکهای افراطی در سال 1989 ترور شدند.این امر باعث شد که دولت فرانسه با شرمندگی تمام مرکز فرهنگی با نام تیبائو را بسازد که به عنوان آخرین پروژه عظیم رئیس جمهور میتران در خارج از پاریس می باشد.از این جهت بودجه فراوانی برای ساختن اثر هنری ای چنین زیبا و تکنولوژیک برای فرهنگی که معماری یا اثر تاریخی از آن باقی نمانده بود تعلق گرفت.کاناکها تنها کلبه های کوچکی داشتند که بعد از فوت صاحبانشان ویران می شد و دوباره به چرخه طبیعت باز می گشت.سایت انتخابی شبه جزیره تینا در قسمت شرقی پایتخت کالدونیای جدید یعنی نومیا می باشد.محل قرار گیری آن کاملا همیشگی تیبائو برای چنین مرکزی بود.
                
 
مکانی که نزدیک نومیا باشد که کاناکهای حومه ریشه و اصالت خود را بازیابند و افراد غیر کاناک مسائل جهانی در مورد فرهنگ کاناک را باز شناسی کنند.سایت تماشایی آن در مکانی بین دریا و مرداب واقع شده که دارای پس زمینه ای کوهستانی می باشد که دماغه های آن در خلیج مجنتا پیش روی کرده اند.سایت فوق در یک مسابقه بین المللی معماری برای انتخاب معمار نمونه در سال 1992 مطرح شده بود و پیانو در آن زمان برای اولین بار با این منطقه آشنا شده بود.او به شدت تحت تاثیر زیبایی/پوشش گیاهی توپوگرافی خاص جزیره قرار گرفته بود و کلبه های کوچک و سایر مصنوعات کاناکها در میان گیاهانی که از همانها یافته می شدند او را مجذوب خود کرده بود.او به یک مسیر منحنی در خط الراس دماغه توجه کرد آنرا محور اصلی سیرکولاسیون در طرح خود قرار داد.همین طور متوجه که سه قطعه زمین در امتداد سراشیبی ملایم به سمت مرداب قرار داشتند.او تصمیم گرفت که در این مناطق ساخت و سازی انجام ندهد پوشش گیاهی بکرو دست نخورده آنجا را به عنوان جز مهمی از طرحش قرار داد.او هم چنین به قدرت باد غالب و نور خورشید توجه کرد و تصمیم گرفت به جای مقابله با آنها از آنها به طور بهینه استفاده کند.سپس به هنگام بازگشت به پاریس آلبان بنسا که یک محقق و کارشناس نژاد شناسی بود را یافت.محققی که مدتی بین کاناکها زندگی کرده بود.
                                   
 
بنسا به عنوان مشاور طراحی برای پیانو شکل کلی یک روستای کاناک را توصیف کرد و بقیه تیم توسط وینسنت رهبری می شد.عناصر نمایان و اصلی در این روستاها فضای باز ممتد و اشتراکی است که در انتهای آن کلبه کدخدا و رئیس ده وجود داشت سایر کلبه ها عقب تر از این فضا قرار گرفته اند و در میان فضای انبوه گیاهی مخفی شده اند ودر اطراف برخی کلبه ها گونه های خاصی از گیاه کاشته شده است که بیانگر حدود ملکی شخصی و هم چنین خوش آمد گویی به مهمانان می باشد.
طرح گروه معماری در اطراف مسیری سر پوشیده به طول230 متر بوده که به دور قله شبه جزیره به ملایمت می پیچید در هر دو طرف واحد ها که فضای اصلی مرکز را در بر داشتند در هما هنگی با 3 قطعه زمین مذکور که پوشش گیاهی را در میان داشتند به 3 نیمه روستا تقسیم می شدند.
                          
 
در این مرحله واحدها همانند کلبه های کوچک کاناکها دارای رگه هایی عمودی می باشد کهدر راس به هم نزدیک می شوند.قسمت باز واحد ها هم روبرو هم خلاف جهت باد غالب جهت گیری شده اند تا هم به عنوان به جریان اندازنده و هم به عنوان دودکش های همرفتی برای تهویه طبیعی مرکز عمل نمایند.
به استثناء برخی از افراد هیئت ژوری که اعتقاد به پیچیدگی ساخت و اغوای مفرط در طرح داشتند در نهایت و به اتفاق آراء طرح گروه معماری رنزو پیانو برنده مسابقه شناخته شد.این تنها موردی بود که اعضاء هیئت ژوری هویت آنرا به خوبی درک می کردند. اما هنوز پیانو حس نا خو شایندی نسبت به طراحیش داشت چرا که حس می کرد که فرم واحدها خیلی شبیه کلبه های کاناکی شده و هنوز از درست عمل کردن سیستم تهویه نیز مطمئن نبود.اما کاناکها به نمایندگی اکتاوتاگنا و ماری کلود(به ترتیب همکار تیبائو که قرار بود مدیر مرکز فرهنگی شود و همسر تیبائو)با اصرار تمام خواستار باقی ماندن واحدها بودند و ابدا تمایل نداشتند که شاهد کاهش تعداد میزان آشکاری آنها و فرم یادمانی آنها باشند.
 اگر چه آزمایشات تونل باد نشان داد که واحدها نمی توانند به عنوان به جریان اندازنده باد عمل کنند اما در نهایت حلقه ای از رگه های داخلی در کنار رگه های خارجی عمودی کار گذاشته شد به طوری که قسمت فوقانی هیچ کدام به هم نرسد.نتیجه نشان داد که فضای بین این حلقه از رگه ها به صورت لوله های همرفتی و به عنوان قسمتی از یک سیستم تهویه طبیعی بزرگتر عمل می کند.
این بدان معنی بود که واحدها کمتر شبیه کلبه های کاناک می شدن
 
     
 
همگی در سمت تفرجگاه و پشت به مسیر باد قرار می گرفتند.به علاوه طرح نهایی خیلی شبیه اسکیس های اولیه پیانو در پاسخ گویی به سایت می باشد.این امر تقارن سایت در برش را نیز نشان می داد:حرکات بلند قوس دار/در بالای سراشیبی تند به سمت دریا/ منطقه ای که پیانو آنرا قسمت سخت دریا می نامید شباهت هایی با رگه های طرح نهایی داشتند.
حرکات افقی سقفهای مسطح از قسمت نرم شبه جزیره یعنی قسمتهایی که دارای سراشیبی ملایم به سمت مرداب بود به سمت پایین جهت می گرفتند در کنار استفاده از این انگیزه اصلی که منجر به طراحی شد طرح نهایی جدی تر از طرح مسابقه ای که بیشتر شبیه یک روستای تفریحی بود گردید.نکته قابل ذکر همکاری نزدیک و مشارکت کارفرمایان کاناک می باشد به عنوان مثال آنها به این نکته اشاره کردند که دسترسی به پارکینگ نباید دقیقا در قسمت انتهایی گردشگاه واقع شود چرا که در فرهنگ آنها تنها رئیس ده اجازه داشتن چنین دسترسی دارد و بقیه باید از راههای فرعی همان طور که در طرح آمده استفاده کنند. مدتی بعد رنزو پیانو در یک ملاقات بین معماران/کارفامایان/پیمانکاران/مهندسین و همین طور مشاورین مانند بنسا و تاگنا بیان کرد که اگر چه طراحی واحدها با مهارت بالایی انجام شده است اما هنوز او نمی تواند با آنها رابطه بر قرار کند و خودش را در فضای آنها حس کند.
                         
 
بنسا دوباره داستانهای رئیس های کوچک و بزرگ وریسمان های نگهدارنده قبیله که نقش زنها می باشد را برای همه تکرار کرد.چند روز بعد پیانو اسکیسهایی ارائه کردکه ساختار قبلی از لحاظ بصری کمی ساده تر شده بود به طوری که اجزاء و نقش ساختاری آنها در آن به وضوح مشخص شده بود.تاگنا به سرعت آنرا پذیرفت و هر کس دوباره به کار خود ادامه داد تا سرانجام در یک اتفاق تهی از تقلید سنت و تکنولوژی حاضر با هم پیوند بر قرار کردند.در طرح اجرا شده در کل ده واحد با سه اندازه متفاوت وجود دارد. چهار واحد کوچک مجموعه قطری برابر 9 متر ارتفاعی برابر 18 متر دارد. سه واحد متوسط 8 متر قطر و22 متر ارتفاع دارند و سه واحد بزرگ دارای 5/13 متر قطر و 28 متر می باشد.اطراف هر کدام از این واحدها دو ردیف رگه عمودی از جنس چوب ورقه ورقه شده با فرمی شبیه 4/3 دایره وجود دارد.رگه هایی واقع در ردیف داخلی بدون هیج انحنایی مستقیم به سمت بالا بلند شده اند و تا بیرون از سقف هم امتداد می کنند تا وزن سقف را نگه دارند.جنس چوب این رگه ها بسیار محکم و مقاوم در مقابل موریانه است.به علاوه قابلیت آن را دارد که هم به صورت ورقه ورقه وهم به صورت معموتی استفاده شود.
                        
 
چوب ایروکو احتیاج به نگهداری و رنگ روغن ندارد و در معرض هوا به رنگ خاکستری نقره ای شبیه فولاد گالوانیزه که به همراه آن استفاده می شود در می آید.قسمت فوقانی رگه ها مقطعی پهن دارد و دارای سرپوشی از جنس فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از نفوذ رطوبت می باشد.قسمت تحتانی رگه ها به عناصری از جنس فولاد قالب ریزی شده متصل هستند که به صورت مفصلی به ابزار پاشنه ای  از جنس فولاد قالب ریزی شده که به پی بتونی پیچ و مهره می شوند متصل هستند.رگه ها که از جنس چوب ورقه شده هستند توسط عناصر فولادی محکم می شوند.چنین تقویتی خیلی ضروری است چرا که در طی طوفانهای موسمی واحدها در معرض نیروهای شدیدی قرار می گیرند.از رگه های عمودی با توجه به قطر واحدها متفاوت است تا فواصل رگه های داخلی برای همه اندازه ها یکی بوده و عناصر قرار گیرنده در بین آنها به راحتی در جای خود واقع شوند.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی مرکز فرهنگی ,تیبا ئو کالدونیای جدید , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی مجموعه فرهنگی اثر OMA با الهام از موزه گوگنهایم
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی مرکز هنری هورتنسیا هررو در اسپانیا ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی موزه میراث آنرنفانگ و ایستگاه آنرن در چین ,pptx
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی موزه اسکی نروژ ,pptx
پاورپوینت بررسی معماری موزه راه آهن ایالتی کالیفرنیا
پاورپوینت بررسی معماری موزه تاریخ، هنر و فرهنگ بس بوئر دان
پاورپوینت بررسی موزه باهاوالپور پنجاب، پاکستان
پاورپوینت بررسی معماری موزه باستان شناسی کوموتینی یونان
پاورپوینت بررسی موزه تاریخ طبیعی آنیستون آلاباما
پاورپوینت بررسی معماری موزه راه آهن آلبرتا (ARM)
پاورپوینت بررسی معماری موزه راه آهن آمباراوا اندونزی
پاورپوینت بررسی معماری موزه هوانوردی و فضایی ایون گرین
پاورپوینت بررسی معماری موزه آفریقایی آمریکایی در فیلادلفیا
پاورپوینت بررسی معماری موزه مهندسی و نیروی بخار در هوو بریتانیا
پاورپوینت بررسی معماری برج دیدبانی نیروی دریایی MP 3 لس لندز، جرسی بریتانیا
پاورپوینت بررسی معماری موزه دریانوردی آلمان برمرهاون
پاورپوینت بررسی قلعه Colditz، Oflag IV-C، Colditz در زاکسن - آلمان
پاورپوینت بررسی موزه تاریخ نظامی بوندزور - درسدن، آلمان
پاورپوینت بررسی موزه فناوری هوانوردی رچیلین آلمان
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی موزه هنر سورول در کره جنوبی ,pptx

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد