پاورپوینت بررسی معماری موزه کودکان درهیوگو اثر تادائو آندو
بخشی از مطلب
موزه کودکان درهیوگو
89-1987
این موزه، بر تپه ای مشرف بریک دریاچه ی وسیع قرارگرفته است. این موزه شامل سه قسمت است که عبارتند از: موزه اصلی، یک میدان ارتباطی و یک مجموعه کارگاهی که همگی بوسیله یک مسیر طولانی به یکدیگر متصل شده اند ، و دیوارهایی که به علت شیب زمین بطور مهیجی قطعه قطعه شده اند، این راه را مشخص می کنند.
موزه شامل دو حجم متفاوت است در یکی از آنها که به یک حجم پنکه شبیه است، سالنهای تاتر قرار دارد، چندین استخر مصنوعی نیز اطراف موزه را فرا گرفته اند.
فضای ایجاد شده براساس نیروی گریزازمرکزاست پس معماری گسستگی و رهایی است(رهایی ازاصول حاکم برمعماری یگانه انگارودوگانه انگار).
بیشتر توجه به خارج و طبیعت بیرونی است تا داخل و فضای درونی.
نیروی مرکز گرا و نیروی گریز از مرکز با یکدیگر در تعادل هستند.
اجزاء معماری براساس روند جزء به کل با یکدیگرترکیب می شوند.
مفاهیم فرمی و زوایای کوژ و کاو برای ایجاد پویایی استفاده می شود.
فضای این معماری، متنوع و نظم حاصل نظمی پویا می باشد.
استفاده از منحنی ها و زاویه های مختلف.
این معماری ساده، روشن و واضح است.
فرم از عملکرد و فضا جدا می شود .
مقایسه کارهای یگانه انگار،دوگانه انگارو کثرت گرا تادائو آندو:
کثرت گرایی، معماری را ازدوگانه انگاری و پویایی یکنواخت آن رهایی می بخشد.
در معماری یگانه انگار با فضای درون گرایی رو به رو هستیم که به سمت یک مرکزجهت گیری شده است.
درمعماری دوگانه انگار، یک محوربه دومحورو یک مرکز به دومرکزتبدیل می شود.
اگر معماری یگانه انگار،دو گانه انگار و کثرت گرا را به اشکال منحنی تشبیه کنیم، در آن صورت، اولی به خطوط صاف و دایره شبیه است، دومی به بیضی و سومی به اشکال هذ لولی.
و...