دانلود پاورپوینت بررسی طراحی مهدکودک فردیریکسبرگ در دانمارک
بخشی از مطلب
اصطلاح مهد كودك و نه خانه كودك بطور متداول اشاره به مكانهايي است كه از كودكان پيش از رسيدن به سن دبستان، نگهداري ميشود. عبارت مهد كودك هميشه اشاره به يك ساختمان دارد و نه يك فضاي آزاد، بنابراين ممكن است نتيجهگيري شود كه اين قسمت بخش محوطهسازي شدهي مجموعهاي است كه اهميت بسياري داشته است. اين عبارت هيچگاه اشاره به فضايي بدون ساختمان ندارد. به علاوه اينگونه بناها اكثراً داراي يك فضاي خارجي براي بازي و تفريح هستند: يك پارك، يك حياط با چند طناب، يك باغ و يا صرفاً فضايي آزاد.
ويژگيهاي كالبدي محوطه بيروني يك مهد كودك يا شيرخوارگاه ايده كلي عملكرد آن را تحت تأثير قرار ميدهد. از آنجا كه سنتها و كاركدهاي محلي قابل تغيير نيستند، اين محوطه بايد انجام فعاليتهايي را ميسر سازد كه بطور معمول از تئوريهاي مختلف آموزشي متداول استنتاج نشدهاند، اما عموماً مكمل و يا حتي متناقص با اين تئوريها هستند.
ساخت کودکستان Frederiksvej در سال ۲۰۱۱ شروع شد. شرکت معماری COBE، برنده رقابت طراحی کودکستان، با همکاری معماران منظر Preben Skaarup ، مهندسان Søren Jensen و مشاوره فضاهای آموزشی کار طراحی را شروع کرد. پس از اتمام پروژه شهردار شهر،کودکستان را به طور رسمی در چهارم فوریه ۲۰۱۶ افتتاح کرد.
هدف ساخت این مهد کودک خلق دهکده کوچکی برای کودکان به دور از ساختار متداول و سنتی است و در واقع به منظور ایجاد محیطی برای نگهداری از کودکان به صورت روزانه و نهادی در مقیاس بزرگ طراحی و ساخته شد. حس و حال دهکده کوچکی در کودکستان Frederiksvej با تقسیم ساختمان به ۱۱ خانه کوچک به هم پیوسته با جهت گیری و موقعیت مکانیهای متفاوت به دست آمد. برنامههای مختلف بازی در کودکستان هول دو باغ زمستانی جای گرفتند، که موجب شد این فضاهای کوچک فردی باشند و کودکان در این مکانهای تو رفته در ساختمانها می توانند بازی خودشان را داشته باشند
Dan Stubbergaard ، موسس و مدیر ساخت شرکت معماری COBE میگوید: میخواستیم مهد کودکی از رده و نوع خودش ایجاد کنیم. محلی که بهترین امکانات ممکن برای رشد کودکانمان را در آن داشته باشیم و خلاقیت بچهها و سیستم آموزشی را ارتقا دهیم. کودکان با ارزشترین منابع ما هستند و داشتن دوران کودکی امن، مناسب و خوب بسیار مهم است. امروزه تمایل و گرایش به داشتن ساختمانهای بزرگتر و کودکستانهای بزرگتر است. اما خلق فضایی مناسب جهان کوچک کودکان و به وجود آوردن صمیمیت در مهد کودک برای ما مهم بود، مکانی که بچهها بخش زیادی از روزشان را در آن صرف میکنند.
تنوع یک کلمه کلیدی برای طراحی شده بود، و ما انواع مختلفی از اتاقها را ساختیم. در اتاقها فعالیتهای مختلفی برای بچهها در تمام فصول پیش بینی شده است.
مهد کودک Frederiksvej برای کودکان فرصت ایجاد فضاهای بازی کوچک و فردی را فراهم میکند، اما در عین حال تشکیلات منسجم و روشن سازمان اولویت زیادی دارد. دو آتریوم در انتهای هر ساختمان، طبقات مختلف و اتاقهای گروهی را به هم متصل میکند. آتریوم همچنین به عنوان نقاط تجمع مرکزی عمل میکند. مکانی که میتواند برخورد و ملاقات غیررسمی بین کودکان، کارکنان و والدین اتفاق بیفتد. طراحی ساده و متوالی و پیوسته کانسپت ساختمان را شکل میدهد.
Dan Stubbergaard ادامه داد: ما برای بیان ساده یک کاریکاتور، که چطور یک کودک ممکن است یک خانه را ترسیم کند، کار کردیم. به عنوان مثال سقف، به وسیله اتصالات مواد دقیق و مختصر و زهکش پنهان و منظم کار شد. پنجره ها خیلی با دقت بدون قاب طراحی شدند، چرا که ممکن است کودکی پنجره را باز کند.
اطراف ساختمان مهد کودک اصلی، شش ساختمان کوچکتر الحاقی در فضای زمین بازی برای نگهداری کالسکه، اسباب بازی و ابزارها، بکار میرود. داخل ساختمان اصلی کودکستان، سازههای کوچکی به شکل خانه برای محصور کردن فضا و افزودن فضاهایی از قبیل: آشپزخانه کوچک، گهواره، اتاق بازی، امکانات تعویض لباس کودک مورد استفاده قرار می گیرد. همه مواردی که در ساختمان طراحی و ساخته شد در همراهی با کانسپت اصلی، محیط دهکده کوچک، است.
برای تقسیم بندی ریزفضاها و برنامه کودکستان، یازده ساختمان آن کمی نسبت به یکدیگر جابجا شدند. از بیرون ساختمان، جدارههایی که از جابجاییها به وجود میآید، کودکستان را به فضاهای بیرونی کوچکتر و حوزههای بازی تقسیم میکند، ضمن اینکه امکان ورود نور روز را به داخل ساختمان میدهد. داخل ساختمان، با توجه به تورفتگیها و جابجایی حجمها، در اندازه و نوع اتاقهای متنوعی برای ساکنان ایجاد شد. اتاقهای گروهی کودکستان دو یا سه طبقه است و هر طبقه به فضای بیرون دسترسی اختصاصی دارد.و....