پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مدرسه و سياچ ـ فلاخت Weissach-Flacht
بخشی از مطلب
مائوته + كلومپ Mauthe+ Klumpp ،گارترينگن Gartringen
طرحي است كه بايد موثر و به سادگي براي بچههاي قابل تشخيص باشد. مدرسهاي كه حاكي از فضايي با احساس امنيت و ذوق در بچهها گردد.
معماران:
موقعيت زمين واقع در يك خيابان مسكوني، مدرسه را به صورت يك آپارتمان بزرگ مطرح ميكند و طرح تكه تكه بهم فشردهاي را نمايش ميدهد. "خانه" بعنوان هدف معماري مدرسه نمايش طرحي است كه بايد موثر و به سادگي براي بچهها قابل تشخيص باشد. مدرسهاي كه حاكي از فضايي با احساس امنيت و ذوق در بچهها گردد. بمنظور كسب اين منظور نه تنها افكار و عقيدههاي معماران مورد بحث و بررسي قرار گرفت، بلكه با شوراي محلي و اولياي امور اداري و معلمان مشورتهاي پي در پي انجام گرفت و اين طرح تنها بعد از بررسي ماكتهاي مختلف توانست بصورت پروژه نهايي امكان ساخت بيابد.
اهميت اين طرح بخاطر مقياس متناسب و همچنين تركيبات رنگ بصورتهاي متفاوت در نماي معماري براي كودكان بود. سرانجام يك هنرمند با حس بالايي از درك مستقيم و شهود قادر است ساختمان را به يك كار هنري تبديل نمايد. چرخش خورشيد،برجهاي دوازده گانه روي نردبان جاكوب (يعقوب) وزنگ مدرسه مشرف به ورودي سالن بزرگ بايد در نظر گرفته شود.
مثالهاي بيشتري را در عناصر وجزئيات ويژه كودكان در زير ميتوان جستجو كرد:
پنجرههاي سراسري كلاسها با كاربردهاي متنوع و براي مثال امكان كاشتن گياهان،تجربه سايه آفتاب و نمايش صنايع دستي و غيره. فضاي خالي مانده بر روي ديوارهاي آجري در پشت سر كودكان جهت استفاده و نصب تابلوها. باغ مدرسه با زميني وسيع براي مشاهده زندگي حيوانات و گياهان در آن و اطراف بركه آب،و وسايل براي بازيهاي جست وخيزداري كه در سطح محوطه زمين بازي ساخته شدند.
كودكان:
جاهاي جالب:
كلاسها كه مستطيل يا مربع شكل نيست و راحت است. تخت و نيمكتهاي (4B,3B) نرم و راحتي دارند، و كف آن كفپوش شده، و چون پنجرههاي سراسري بيرون زده آن پر از گل است. كتابخانه چون كتابهاي بسيار خوبي دارد. زمين بازي كه نميكتهايي براي نشستن و تماشا كردن دارد و ميتوان در آنجا بازي كرد. زنگ مدرسه كه با نور خورشيدي كار ميكند به نظر خيلي قشنگ است و ميتوان منتظر بود تا ناگهان زنگ بخورد . حوض آب با فواره آن، ميتوان صداي جريان آب را شنيد و چون گياهان زيادي دارد. بركه كوچك آب در قسمت بيروني بخوبي تنظيم شده و گياهان و آبهاي زيادي دارد. پلكان كه حالت پيچ خورده اي دارد و داراي گنبد شيشهاي است.
جاهاي زشت:
زمين بازي به خاطر سنگريزه و شنها كه اگر شما زمين بخوريد،شلوارتان خراب ميشود. دستشويي بوي بد ميدهد و بدجوري رنگ شده است. كف ورودي سالن خيلي تاريك است.
آنچه را كه ما دوست داريم:
كل مدرسه را،چون خيلي گرد است و اتاقهاي روشن آن،بطوريكه ميتوان فكر كرد آزاد هستيد و رنگ سبز چونآرامش بخش است. زمين باغ پر از علف و انجير با حشرات و ميتوان به خرگوش و گوسفند در زنگ تفريح غذا بدهيد. از ديوارهاي رختكن كه تاريك وخشن هستند و نميتوان چيزي را بدان آويزان كرد يا چيزي را روي آن ديورا سنجاق كرد،خوششان نميآيد. كاشيهاي سالن لغزنده و بي ثباتند.
آرزوي بچهها:
يك گوشه دنج و راحت براي دنبال هم دويدن.
پيشنهاد معلمين براي تغييرات:
كلاسها بايد بزرگتر باشد و يك اتاق گروهي داشته باشند. توسعه زمين بازي و پوشش آن يا بخشي از آن با سقف شيرواني و بزرگتر كردن محل تجمع معلمان.
و.....