پاورپوینت بررسی معماری مدرسه پایدار بیکز در استانبول
منطقه طراحی مجتمع آموزشی بر روی تپه ای در بیكوز قرار دارد كه با روبروی بسفر استانبول روبرو است. طرح کلی این طرح سطوح آبشار را نشان می دهد که با دید ادراکی بسفر و طبیعت خاتمه می یابد. تداوم زمین با تراسها و فضاهای باز باعث می شود دانش آموزان با قلمرو اطراف ارتباط برقرار کنند.
فعالیت های اجتماعی دانش آموزان در میدان سبز نیز با پیوندهای بین سالن اجتماعات ، کتابخانه ، استخر و مرکز ورزشی توسط فویش و کافه های آنها برقرار می شود. این بستر و تداوم سطح آبشار به شهروندان و دانش آموزان اجازه می دهد تا یک فضای تجمع اجتماعی با طبیعت داشته باشند. به عبارت دیگر ، این پیشنهاد برای دستیابی به فضای اشتراکی که زندگی روزمره ساکنان شهری و فرزندان آنها را با فعالیتها / امکانات / کاربردهای اجتماعی و فرهنگی و تراسهای سبز شهری محور انسان پشتیبانی می کند ، بدست آمده است.
شیب تپه بسیار چالش برانگیز است که محورهای اصلی گردش عابر پیاده در محوطه و مسیرهای با چشم انداز ، شکل ساختمان و سلسله مراتب فضاها را هدایت می کند. طراحی اجازه می دهد تا یک مسیر عابر پیاده که شیب تپه را با نقطه شروع در قسمت زیر متصل می کند که اجازه می دهد تا فضای انتهایی و بیرونی با انتهای بالای تپه به یکدیگر بچرخد.
معماران Ziya imren به تازگی برنده ی جایزه طراحی برای مدرسه یا همان مجتمع آموزشی Beykoz در استانبول ترکیه شدند. ایده ی این طراحی برگرفته از حالت طبیعی سایت طراحی است که کاملا با توپوگرافی سایت هماهنگ بوده و به صورت پله ای یا اصطلاحاً آبشاری خود را در لایه های سایت جا داده و موفق شده است جایگیری مناسبی را در زمین پروژه برای مدرسه طراحی کند.
گرچه با توجه به توپوگرافی سایت طراحی یک مسیر پیاده برای مجتمع تبدیل به یک چالش شده بود اما مسیرهای (سیرکولاسیون) اصلی مدرسه حول محورهای سبز و تراس های شهری سازماندهی شد. برای استفاده ی دانش آموزان و همچنین عموم مردم، مسیرهای اصلی در ارتباط مستقیم با مکان های عمومی مجتمع می باشند، مکان هایی مانند آمفی تئاتر و سالن اجتماعات، استخر، کتابخانه، باشگاه ورزشی و ... .
به علاوه برای ارائه ی منظره ای بهتر از طبیعت اطراف سطوح آبشاری با بدنه ای شفاف طراحی شده اند که به همراه نمایش طبیعت زیبا امکان بهره مندی از نور طبیعی برای فضاهای آموزشی را نیز فراهم می آورند.
تضاد بین طبیعت و ساختار دست ساز باعث ایجاد تمایز از دید ادراکی می شود و این تمایز با تراس های سبز ، حیاط ها و باغ ها تحریف می شود. این فضاها و حفره ها همچنین با استفاده از جامد های دو کلاس درس ، به کلیت سازمان فضایی می دهد. کلیه کلاسهای درس به منظور داشتن نور طبیعی بهینه با جهت شرقی و جنوبی ترتیب داده شده اند.و....
فهرست مطالب
مقدمه
مشخصات کلی مدرسه سبز بیکز در استانبول
طرح معماری مدرسه سبز بیکز در استانبول
کانسپت طراحی مدرسه سبز بیکز در استانبول
نما و ایده حجمی مدرسه سبز بیکز در استانبول
تصاویر فضاهای داخلی مدرسه سبز بیکز در استانبول
تصاویر نماهای بیرونی مدرسه سبز بیکز در استانبول
سایت پلان مدرسه سبز بیکز در استانبول
پلانهای معماری مدرسه سبز بیکز در استانبول
مقاطع معماری مدرسه سبز بیکز در استانبول
نمای معماری مدرسه سبز بیکز در استانبول
منابع