پاورپوینت بررسی استاندارد معماری و برنامه فیزیکی طراحی مدرسه
بخشی از مطلب
درب ورودی
اولین برخورد دانش آموز با فضای فیزیکی مدرسه در هنگام ورود ، ونیز آخرین برخورد او در زمان خروج از مدرسه ، در محل درب ورودی اتفاق می افتد . لذاچگونگی طراحی و اجرای آن در حالات روحی دانش آموزان تاثیر می گذارد . درب زیبا با رنگ مناسب ، گرم و شاد بهمراه سردرب جذاب دانش آموز را به داخل مدرسه فرا می خواند .
ـ عرض در یک لنگه به طرف داخل 90 الی 100 سانتیمتر .ـ عرض در دو لنگه به طرف داخل 160 سانتیمتر .ـ عرض در یک لنگه به طرف خارج 90 سانتیمتر .ـ عرض در دو لنگه به طرف خارج 160 الی 170 سانتیمتر
آبخوریها
آبخوری عمومی دانش آموزان باید حتی المقدور بوسیله شیرهای فواره ای یا آب سرد کن به نسبت حداقل یک شیر برای 30 نفر تعبیه شود و ارتفاع شیر متناسیب با سن استفاده کنندگان از سطح زمین باشد .
دفع زباله
باید سطلهای متعددی برای ریختن زباله در نقاط پراکنده در مدرسه ( حیاط ، کلاس ، راهرو ، سالن غذاخوری ) قرار داد . این سطلها باید گالوانیزه و درب دار باشد و در محلی قرار گیرد که استفاده از آن به آسانی صورت پذیرد . متصدی مربوط بایدهر روز زباله ها را جمع آوری و سطلها را تمیز نماید و کل زباله ها را در بشکه های بزرگ دربدار ریخته و روزانه تحویل مامورین شهرداری بدهد تا آنان زباله ها را در فاصله دورتری از محیط شهر دفن نمایند .
بهداشت سالن غذاخوری مدرسه
محل سالن غذاخوری و بوفه باید دارای نور کافی و تهویه و کف آن نیز قابل شتشو باشد . سطل زباله در آن به اندازه کافی وجود داشته باشد تا دانش آموزان پس مانده های مواد غذایی را در آن بریزند ، در و پنجرباید با توری پوشانده شود ضمنا در و دیوار نباید منافذ و سوراخهایی داشته باشد . کلیه میزها و صندلیها باید از مواد محکم و قابل شستشو ساخته شده باشد . برای نگهداری و نیز صرف غذایی که کودکان به مدرسه می آورند ، باید محل مناسبی برای بوفه در نظر گرفته شود .
تجهیزات و امکانات ورزشی
تجهیزات و امکانات ورزشی از جمله عواملی هستند که بخوبی در تامین بهداشت روانی و سلامت جسمی دانش آموزان ایفاء نقش می کنند . این روش آموزشی و ابزار تربیتی می تواند در غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوان ، برقرای ارتباط صمیمی بین دانش آموزان و مربیان ومعلمان ، تقویت قوای جسمی آنان ـ گسترش آرامش روانی شاگردان موثر واقع شود و زمینه تحقیق اهداف آموزشی و تربیتی را فراهم آورد .
راهروها و دیوارها
فضای فیزیکی مدرسه و راهروها و دیوارها می تواند حامل پیام برای دانش آموزان بوده و روح و روان آنان را تحت تاثیر قرار دهد .ابعاد راهروها ( طول و عرض و ارتفاع ) و رنگ دیوارها بر چگونگی فراگیری کودکان و نوجوانان اثر می گذارد . راهروهای طویل و با عرض کم و ارتفاع بلند ، بهمراه رنگ سرد و تیره ، محدوده بدون اضطراب داشتن و بی تحرکی را القاء کرده و آرامش روانی رااز بیننده سلب می کند . همین راهروها با سقف کوتاه ، احساس فشار و گرفتگی در فرد بوجود می آورد .
حیاط مدرسه ( محوطه سازی و فضای سبز )
حیاط مدرسه بعنوان بخشی از فضای فیزیکی مدرسه نقش قابل توجهی در فرآیند یادگیری دارد دانش آموزان پس از یک ساعت فعالیت آموزشی ، دقایقی را بعنوان زنگ تفریح از کلاس خارج شده و به حیاط می آیند ، تا رفع خستگی نموده و ومجددا به کلاس باز گردند .
تامین نور کافی در کلاس درس متناسب با ساعات شبانه روز و شرایط فصلی و منطقه ای برای تامین و حفظ سلامتی چشم دانش آموزان بی اندازه مهم است . متاسفانه در حدود 11 درصد دانش آموزان کشور ما از نوعی اختلال در بینایی ، بویژه عیوب انکساری رنج می برند که علت عمده آنها کمبود نور در محیط زندگی و تحصیل بوده است .
سایبانهای خارج ازساختمان برای جلوگیری ازورود تشعشع خورشیدی به سازه موثرمیباشد
توالتها
نظافت توالتها به طور مداوم باید کنترل گردد . در مدارس ابتدایی و متوسطه باید به ازای هر کلاس حداقل یک چشمه توالت در نظر گرفته شود . کف توالتها باید دارای شیب بندی بوده حداقل تا ارتفاع بیست و پنج سانتی متری دیواره توالت ایزوله گردد و تمیز کردن توالت ها در مدرسه ، چنانچه به طور بهداشتی صورت نگیرد علاوه بر آلوده بودن محیط موجب انتقال میکروبها و شیوع بسیاری از بیماریها می گردد . حداقل هفته ای یک بار توالتها با مواد ضدعفونی کننده ، شستشو شود. مواد ضدعفونی کننده نظیر دتول یا کرئولین و در صورت عدم دسترسی به آن از آب آهک استفاده گردد .
ابعاد و موقعیت توالتها باید متناسب و دسترسی به آنها آسان باشد . به علاوه آن قدر نزدیک نباشد که بو و عفونت آن برای ساکنین مدرسه مزاحمت ایجاد کند . در توالت ها انشعاب شیر آب موجود باشد و در صورتی که لوله کشی در دسترس نباشد ( در روستاها ) باید مخازن و یا منبع آبی با شیر برداشت آب در جلوی توالتها نصب گردد تا دانش آموزان بتوانند به سهولت از آب مورد نیاز استفاده کنند .
دستشویی ها
ارتفاع دستشویی ها باید متناسب با سن دانش آموزان و در سه دوره ابتدائی ، راهنمائی و متوسطه در نظر گرفته شود . استفاده از صابون و مواد گندزدا در دستشویی ها ضروری است . در مدارسی که دارای سالن غذاخوری می باشد پیش بینی سرویس های بهداشتی در نزدیکی سالن غذا خوری توصیه می شود .
و.....