پاورپوینت بررسی تحلیلی معماری دانشکده معماری شهيد بهشتي
بخشی از مطلب
از سال 40-1339 ، آموزش معماری در این دانشکده آغاز و پس از دو دهه، آموزش شهرسازی نیز به صورت ناپیوسته به آن افزوده شد. دورۀ تدریس معماری حداقل 6 ساله بوده است. در سالهای نخستین تأسیس این دانشکده شناخت و آموزش معماری اصیل ایرانی بسیار ضعیف بوده زیرا غالباً اساتید نیز در این زمینه آگاهی کافی نداشتند و منابع اطلاعاتی نیز بسیار کم و منحصر به گزارشات مستشرقین از ایران بود. یکی از خصوصیات بارز آموزشی این دانشکده سعی در پرورش دانشجویان در زمینه¬های کاربردی واجرایی بود تا طراحی و آموزش هنر معماری.
پس از انقلاب فرهنگی و یکسان شدن نظام آموزشی، دروس تئوری نیز بیشتر شد و دروس نظری جهت آموزش معماری ایرانی – اسلامی نیز به آن اضافه شد. همانند شدن آموزش در دانشکده¬های مختلف محاسن و معایبی دارد. تا حدی قدرت ابتکار را از دانشکده¬ها سلب می¬کند ولی اگر برنامه تدوین شده بدرستی اجرا شود پس از پایان دوره استاندارد حداقلی بدست می¬آید.
دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی از نظر حجم کلی شامل حجمهایی بسته و در ترکیب با یکدیگر می باشد که د ر هم امیخته شده اند و راههای ارتباطی و فضاهای واسط آنها را به هم متصل می کد .در این پروژه حوزه های آموزشی ،خدماتی و ارتباطی در هم چنان فرو رفته اند که ارتباط پیچیده ای باهم دارند .
دیاگرام پلان به صورت یک دیاگرام شاخه ای می باشد. این ساختمان در دوره تسلط تاریخی عملکرد بر کیفیت فضایی ساخته شده است و به همین علت فضاهای عملکردی نسبت به فضاهای کیفی بیشتر دیده می شود .
فضای ارتباطی و دسترسی به صورت راهروهایی نسبتا طولانی تعبیه شده است که باعث یکنواختی و خستگی در فضا می شود.
آتلیه:
آتلیه ها در این دانشکده از فضایی یکنواخت و یک دست برخوردار است که فاقد هرگونه خصوصیت ویژه ای در آن می باشد. نیاز به چنین فضاهای کوچکتر ،فضاهایی با قابلیت بحث و گفتگو و.... در این آتلیه پاسخ داده نمی شود . واین یکنواختی در فضا باعث می شود که جهت فعالیتهای متنوع فضاهای شایسته وجود نداشته باشد .
سرسرای دانشکده :
تنها فضای گشاده به عنوان فضای جمعی و ارتباطی در این دانشکده را میسر می سازد وتنها عامل پاسخ به عملکردهای آزاد یک دانشکده معماری است .
البته سعی در آفرینش جز فضاهایی جالب در این فضا در جهت پاسخ به نیازهای دانشکده شده است به عنوان مثال کارهایی که با مدل سازه های مدرن و جدید به صورت نمایشگاهی به عمل آمده این کره اتصالی بین فضاهای مختلف را به یک نمایشگاه با عملکردهای متنوع تبدیل می کند .
ورودی دانشگاه :
در تعریف ودانشگاه سعی شده است که در تضاد بین حجمهای مجاور و حجم دانشکده در ارتفاع استفاده شود که به نظر ناموفق می آید چرا که شان ساختمان، ارتفاع و منزلت جایگیری آن به صورتی درآمده که هیچ کدام بیانگر ورودی یک دانشکده نمی باشد وچنان به نظر می رسد که این حجم به صورت الحاقی به حجم مجاور در آمده است .
و.....