خصوصیات معماری طبیعت الگو
روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که طراحان این رشته با توجه به قدرت سازه برای تنفس (زندهنمایی)، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهستهٔ تمامیت سازه به آن دست پیدا میکنند و مهمترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.
جان راسکین، شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسندهٔ انگلیسی و نویسندهٔ کتاب معروف «هفت مشعل معماری»، در این باره گفته است:
«هیچگاه از هیچ چیز تقلید مکن، مگر فرمهای طبیعی
بخشی از مطلب
مقدمه
قرنهاست كه بشر در رابطهای تنگاتنگ با طبيعت به سر برده و برای رفع نیازهای اولیه خود از آن الهام میگيرد.معماری بیونیک در ابتدا و در تاریخ تمدن فراعنه در مصر ،شاهنشاهی ایران ،پادشاهی یونان و امپراطوری روم و بیزانس به صورت مشهودی قابل ردیابی می باشد.
در واقع مهندسین و طراحان عصر باستان به اجبار و با بهره گیری از رفتار طبیعی مواد در شکل گیری بناها همت گماشتند که تا به امرو پایدار هم هستند. بیونیک در واقع شامل سه بخش است: علم سیستم هایی که کار آنها از سیستم های زنده گرفته شده است
( ساختار اصلی )
علم سیستم هایی که خصوصیاتی شبیه خصوصیات سیستم های زنده را دارند
( مکانیزم ها )
علم سیستم هایی که از نظر ظاهر به سیستم های
زنده شبیهند ( دریافت های حسی فرم )
در واقع هر محصول سه عنصر اصلی بنامهای
ساختار، مکانیزم و فرم را داراست
روابط عملکردی موجود با فرم ومواد به صورت زیر می باشد:
آنالیز فرم : 1-فرم پایه 2-فرم پیچیده 3-تعین تناسبات و اندازه
4 – آنالیز مکانیزم 5-آنالیز رابطه ی فرم 6- آنالیز رابطه ی عملکرد