فهرست
•مقدمه
•توجه
•خطا هاي طراحي
•خطاهاي اجرائي
•خطا در قالب بندي
•خطا در آرماتوربندي
•خطا در بتن ريزي
•خطا در قالب برداري
•عدم رعايت ضوابط اجرائي و اصول فني
•خطا در كنترل كيفيت
مقدمه:
هر ساختمان ، از لحظه تكوين فكر ايجاد آن به ترتيب مراحل برنامه ريزي ، طراحي، اجرا ، راه اندازي ،بهره برداري و نگهداري را طي مي كند و بهره برداري تا وقتي ادامه مي يابد كه به هردليل ، ساختمان قابليت بهره برداري خود را از دست بدهد و قادر به انجام وظائفش نباشد و در اين حالت، از چرخه بهره برداري خارج مي شود.
توجه:
بحث ما در مورد ضعف ها ، اشكالات و خطا هاي طراحي و اجراي ساختمانهاي بتني است و قبل ازورود به مطلب باید یادآوری شود كه الزاما " خطاهاي بزرگ نيستند كه بر عمر مفيد ساختمانها اثر منفي و كاهنده مي گذارند، بلكه معمولا" خطاهاي به ظاهر ناچيزاند كه لطماتي سنگين به بار مي آورند.
مطالب مرتبط در این زمینه
مزایای سازههای بتنی
۱- ماده اصلی بتن که شن و ماسه میباشد ارزان و قابل دسترسی است.
۲- سازههای بتنی که مطابق با اصول آیین نامهای طراحی و اجرا شده اند، در مقابل شرایط محیطی سخت، مقاومتر از سازههای ساخته شده با مصالح دیگر هستند.
۳- به علت قابلیت شکل پذیری بالای بتن، امکان ساخت انواع سازههای بتنی نظیر پل، ستون و ... به اشکال مختلف میسر است.[۱]
۴- سازههای بتنی در مقابل حرارت زیاد ناشی از آتش سوزی بسیار مقاوم اند. آزمایشها نشان داده اند که در صورت ایجاد حرارتی معادل ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد برای یک نمونه بتن آرمه، حداقل یک ساعت طول میکشد تا دمای فولاد داخل بتن، که با یک لایه بتنی با ضخامت ۲٫۵ سانتی متر پوشیده شده است، به ۵۰۰ درجه سانتی گراد برسد.
روشهای طراحی سازههای بتن آرمه
به طور کلی هدف از طراحی یک سازه، تامین ایمنی در مقابل فروریختگی و تضمین عملکرد مناسب در زمان بهره برداری است. چنانچه مقاومت واقعی یک سازه بطور دقیق قابل پیش بینی بود و در صورتی که بارهای وارد بر سازه و اثرات داخلی آنها نیز با همان دقت قابل تعیین بودند، تامین ایمنی تنها با ایجاد ظرفیت باربری به میزان جزئی بیش از مقدار بارهای وارده ممکن می گشت. لیکن عوامل نامشخص و خطاهای احتمالی متعددی در آنالیز، طراحی و ساخت سازهها وجود دارند که یک حاشیه ایمنی را در طراحی سازهها طلب میکنند. مهمترین ریشهها و منابع این خطاها عبارتند از:
الف: بارهایی که در عمل به سازه وارد میشوند و همچنین توزیع واقعی آنها ممکن است با آنچه در بارگذاری سازه فرض شده است متفاوت باشند.
ب: رفتار واقعی سازه ممکن است با رفتار تئوریک سازه، که بر اساس آن نیروهای داخلی اعضا محاسبه میشوند، تفاوت داشته باشد.
ج: مقاومت واقعی مصالح به کار رفته در ساخت سازه ممکن است متفاوت از مقادیر فرض شده در محاسبات باشد.
د: ابعاد قطعات و محل واقعی میلگردها ممکن است دقیقاً مطابق آنچه طراح در محاسبات خود فرض کرده نباشد.
بنابراین، انتخاب یک حاشیه ایمنی مناسب امر بسیار دشواری است که نحوه منظور نمودن آن، به صورت یکی از مشخصههای اساسی روشهای طراحی در آمده است. به طور کلی طراحی سازههای بتن آرمه به سه روش زیر صورت میگیرد[۲]:
۱: تنش مجاز
۲: مقاومت نهایی
۳: روش طراحی بر مبنای حالات حدی