پاورپوینت بررسی مکانیک خاک
مطابق آنچه گفته شد در مقابله با مشكلات پروژههای راهسازی در برخورد با كویر و بیابان هدف اصلی در مرحله اول دوری جستن از اثرات مخرب و مشكل ساز كویر است .بطوری كه دور زدن مناطق كویری و قرار نگرفتن در مسیر حركت توده های ماسه ای در دستور كار طراحان راه قرار می گیرد ولی در بسیاری از موارد ، عبور از این موانع اجتناب ناپذیر می نماید كه در این صورت توصیه های طراحی مختلف بسته به مورد ارائه گردید
همانطورکه به كرات در این مقاله اشاره شد برای در یافت اطلاعات تفصیلی و دسترسی به جداول و روابط بیشتر در هر مورد، استفاده از مراجع معرفی شده ، توصیه میگردد
امید است شاهد انجام مطالعات و تحقیقات تئوری و كاربردی بیشتری در این زمینه و گرایش طراحان و مجریان پروژه های راهسازی به برخورد علمی تر با پروژه ها باشیم.
فهرست مطالب
مقدمه
مراحل مختلف طراحی واحداث راهها
انتخاب نوع مصالح روسازی
معرفی مشكلات و راهكارها
طراحی جاد هها در خاكهای نمكی
مشكلات خاكهای نمكی
مشخصات مكانیكی
جدول 1- اثر نوع ومیزان نمكها بر كفایت مصالح راهسازی
راههای مقابله و كنترل خاكهای نمكی
میزان مجاز نمكها ، با استفاده از جدول 1 كنترل میگردند
راهسازی در بیابانهای ماسه ای
مشكلات ماسه های بیابانی
كمبود آب
یكی از مشكلات احداث جاده در این گونه نواحی
شرایط خاص آب وهوایی بیابان
پوشیده شدن مسیر راه
راههای مقابله و كنترل ماسه های بیابانی
حفر ترانشه در مسیر های ماسه ای
احداث جاده در مسیر حركت تودههای ماسه
تحقیقات ومطالعات
كویرهای باتلاقی
طراحی بزرگراههاوجاده هابادر نظرگرفتن فضای سبزدر مناطق خشك
سطوح نزدیك به مسیر جادهها و بزرگراهها
طراحی هماهنگ زمینهای اطراف
استفاده از خاكریزهای شانه و حاشیه راهها
احداث آبروهای خاكی
احداث شیارهای خاكی روی خطوط تراز
احداث بندهای انحرافی و آب برگردانها
نتیجه گیری
منابع