پاورپوینت بررسی انواع شمع فولادی ، روش ساخت شمع فولادی ، شمع کوبی و کنترلها
فهرست مطالب
بخش اول
آشنایی با شمع های فولادی
انواع شمع ها:
جنس شمع های کوبیدنی
انواع شمع های فولادی
طبقه بندی شمع های پیش ساخته با مقاطع فلزی
نمونه شمع های پیش ساخته با مقاطع فلزی
خورندگی شمع های پیش ساخته با مقاطع فلزی
تعریف خوردگی
انواع خوردگی
خوردگی یکنواخت
خوردگی گالوانیکی یا دو فلزی
خوردگی شیاری
روشهای رایج جلوگیری از خوردگی
الف – حفاظت کاتدی
ب- حفاظت آندی
فاکتورهای موثر بر خوردگی
بخش دوم
ساخت شمع های لوله ای فولادی
شمع های لوله ای
برای ساخت شمع های فولادی چه تعداد
لوله را میتوان به هم جوش داد ؟
ساخت شمع های فولادی
ساخت لوله درزدار با خم کردن ورق های فولادی
تصویر شماتیک نشان دهنده نحوه اتصال
ورق ها به صورت مارپیچی برای ایجاد لوله
اتصال ورق ها به صورت مارپیچی spiral
حداقل ضخامت شمع های فولادی کوبیدنی
عملیات آماده سازی شمع های فولادی
1-پاکسازی سطح لوله های فولادی
برخی روش های پاکسازی سطح لوله های فولادی
سند بلاست
2-رنگ آمیزی
ضخامت سنج رنگ
غلطکهای مخصوص جوشکاری لوله ها
نصب غلتک ها بر روی فونداسیون
قراردهی لوله بر روی غلتک ها به منظور
انجام عملیات برشکاری و جوشکاری
مشخصات زمین کارگاه مونتاژ شمع
اجرای فونداسیون و اتصال غلطک ها به آن
احداث کارگاه مونتاژ لوله ها
3-ساخت و مونتاژ لوله ها
الف- استقرار لوله ها روی غلطک
ب- اماده سازی لبه لوله ها
پخ زدن یا Beveling
ج- نزدیک کردن دو لبه لوله به یکدیگر
نزدیک کردن سر دو لوله به یکدیگر با جین بلاک
فیتینگ
کلمپس
د- جوشکاری لوله ها
جوشکاری قوس الکتریکی زیر پودری SAW
جوشکاری قوسی الکتریکی تحت حفاظت گاز GMAW
الکترودها
مراحل جوشکاری
آزمایش های جوش
الف-آزمایش های غیر مخرب NDT
ب-آزمایش های مخرب
ج – بازرسی چشمی
صفحه تقویتی در نوک شمع برای مقابله با ضربات کوبش
مثال : شمع های سکوهای پروژه بلال
استاندارد مهندسی برای شمع های فلزی
بخش سوم
کوبیدن شمع های فولادی
مقدمه ای در مورد شمع های کوبیدنی
مزایای شمع های کوبیدنی
معایب و مشکلات شمع های کوبیدنی
شمع کوبی در خشکی و دریا
عملیات کوبش شمع قائم و استفاده از شابلون جهت کنترل کوبش
نمونه کوبش شمع فلزی در بندر پتروشیمی عسلویه
مراحل کوبیدن شمع
کوبش شمع فلزی 36 متری در سه قطعه 12 متری
عملیات کوبش شمع قائم
استقرار چکش روی شمع و عملیات کوبش شمع قائم
اتصال شمع ها
رواداری مجاز ساخت و اجرای شمع
چکش دیزلی
چکش ویبره ای ( ارتعاشی )
مرحله نهایی کوبش شمع فلزی با چکش ارتعاشی
کنترل عملیات شمع کوبی
نکات کوبش ( ادامه )
SET UP افزایش مقاومت خاک در عملیات کوبش
توقف عملیات شمع کوبی
نمونه ای از لهیدگی نوک شمع در اثر کوبش
واپس زدگی شمع :
دلایل کاذب واپس زدگی شمع :
شرایط لازم برای واپس زدگی شمع طبق API
افزایش فرورفت شمع لوله ای ته باز
استفاده از تتراپان برای خرد کردن لایه سخت به منظور افزایش فرورفت شمع لوله ای ته باز
روش های تحمل وزن چکش حین شمع کوبی
اتصال شمع به پایه سکوی دریایی
جمع بندی مراحل کلی نحوه اجرای شمع ها در بستر دریا :
مثال کوبش شمع فولادی در حوضچه خشک کشتی سازی بندرعباس ( 1383)
کوبش شمع های اسکله بندر صیادی نصر قصر آبادان
بخش چهارم
آزمایش های کنترلی
ازمایشات کنترلی شمع ها :
ازمایشات تعیین ظرفیت واقعی شمع ها :
آزمایش اندازه گیری برجهندگی
آزمایش بارگذاری شمع
بخش پنجم
اجرای شمع از طریق مکش
اجرای شمع از طریق مکش Suction Pile
کاربرد Suction Pile
نمایی از شمع های مکشی
مزایای Suction Pile
شرایط خاک مناسب برای اجرای Suction Pile
ملاحظات اجرایی Suction Pile
نمونه هایی از Suction Pile
بخش پنجم
تصاویری از شمع های فولادی H شکل H PILES
اصولآ بتن در مقابل نیروهای کششی ضعیف بوده و در محل تارهای کششی ترکهایی در آن ایجاد می شود لذا برای جلوگیری از ترکیدن بتن در محل تارهای کششی میلگرد های فولادی قرار می دهند.
تارهای کششی در پی های نقطه ای در کف پی بوده و میلگرد ها را در دو جهت به صورت مشبک (در حدود 5سانتیمتر بالاتر از کف)روی بتن مگر قرار می دهند.فاصله این ملیگرد ها از روی بتن مگر بستگی به محل اطراف پی. شرایط آب و هوایی و نوع ساختمان دارد و اصطلاحا به آن کاور می گویند.
در اکثر ساختمان هایی که اجرا می شوند به دلیل شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت معمولآ کاورراحدود 5 سانتیمتر در نظر می گیرند تا از نفوذ رطوبت به داخل میلگرد ها و پی و در نتیجه زنگ زدن و ایجاد تنش های غیر مجازدر داخل بتن و در انتها از ترک خوردن فونداسیون جلوگیری شود.لازم به ذکر است با توجه به شرایط جوی در فونداسیون بلافاصله بعد از بافتن باید عملیات بتن ریزی و قالب بندی بدون وقفه انجام گیرد تا رطوبت و (یون کلریت) با میلگرد ها واکنش ندهد و باعث زنگ زدگی نشود..آرماتور های شبکه ای را که از قبل به اندازه های متناسب در حدود 5سانتیمتر از هر طرف بافته شده است در کف پی قرار داده و زیر آن را برای ایجاد این فاصله تکه بتونی که اصطلاحآ به آن لقمه می گویند قرار می دهند. باید توجه کرد هیچ وقت میلگرد ها یی که در داخل بتن قرار می گیرند نباید رنگ آمیزی شده یا به روغن آغشته شوند زیرا در این صورت رنگ روی میلگرد مانع چسبیدن بتن و فولاد به یکدیگر می گردد.از آنجا که پی ها باید به صورت یک جسم همگن در برابر نیرو ها رفتار کنند .میلگرد های آجدار باعث چسبندگی بهتر بتن و فولاد می شود