پاورپوینت بررسی قالب لغزنده و نمونه موردی ساخت برج های خنک کننده
فهرست مطالب
تعریف
فلسفه بكارگیري قالب لغزنده
تاریخچه
اولین دودکش
انواع قالب لغزنده
قالب لغزنده قائم
قالب لغزنده افقی
قالب های رونده
قالب های پرنده
اجزای اصلی قالب لغزنده
میلگردگذاری
اجرای بازشوها
نمای سطح بتن
کاربرد قالب لغزنده در چاه آسانسور
سیستم جک
طراحی قالب
تراز کردن عرشه
تراز با جک
لغزش و بتن ریزی
مزایا
معایب
بخشی از مطلب
روش تراز عرشه قالب که برای تمام سیستم های جک قابل استفاده است ، شامل یک شبکه شلنگ تراز آبی متشکل از یک لوله اصلی و لوله های انشعابی است که هر کدام به یکی از نقاط جک زنی می رسند. لوله اصلی به مخزن آب مرکزی متصل است. در نصب قالب ، عرشه قالب تراز شده و در این حالت سطح آب در لوله های تراز به عنوان سطح مرجع ثبت می شود. در حین عملیات لغزش ، عرشه قالب در تراز های مختلف با توجه به تراز مرجع قابل تنظیم است. دانستن تراز نسبی قالب در هر مرحله از بتن ریزی به جهت حرکت های جانبی قالب بسیار مهم و ضروری است. معمولا در تنظیم و تراز یابی قالب ، از شاغول وزنه ای یا شاغول نوری استفاده می شود که در تراز مشخصی از عرشه قالب ، قرار داده می شوند. این شاغول ها ، مرتبا کنترل و بازبینی می شوند و بر این اساس می توان میزان انحراف لغزش قالب را با دقت جبران نمود. اصلاح انحراف قالب از مسیر صحیح در حین لغزش با تغییر تراز بخشی از عرشه قالب صورت میگیرد. این تغییر تراز از طریق ثابت نگه داشتن چند جک مشخص در حین انجام عملیات بالا روی ، انجام می شود تا خطای حاصله جبران شده و از بین برود . این گونه عملیات اصلاحی در حین بتن ریزی و لغزش قالب بسیار مشکل بوده و باید تحت نظارت دقیق مهندس ناظر و مسئول مربوطه انجام شود حرکت های جانبی و دورانی قالب نیز از طریق بار های قائم که به صورت طره ای بر قالب اعمال می شود، انجام می گیرد تا احیانا خطاهای ناشی از انحراف جانبی و یا چرخش قالب تصحیح شود.
عملکرد صحیح قالب در خلال لغزش آن به سمت بالا در اجرای قالب لغزنده باید مورد توجه قرار گیرد. کیفیت این بخش از کار بستگی به آماده سازی جزئیات صحیح اجرائی قبل از شروع لغزش قالب است. برنامه ریزی تحویل مصالح به پای کار ، بخصوص بتن ، برقراری ارتباط بین پیمانکاران جزء و داشتن دانش و اطلاعات فنی و اجرائی نسبت به سیستم قالب بندی لغزان ، از جمله مواردی هستند که در هنگام اجرای این سیستم باید مد نظر قرار گیرد.
بتن ریزی باید طبق برنامه و الگوی مشخصی باشد. بتن در هر مرحله به ضخامت 1۵ تا 20 سانتی متر ریخته شده و توسط ویبره مرتعش می شود. با پر شدن قالب ، مرحله لغزش شروع می شود . میزان لغزش قالب متناسب با سرعت آماده سازی تجهیزات برای مرحله بعدی کار است . بطور کلی سرعت لغزش قالب به سمت بالا ، بسته به میزان اسلامپ بتن مصرفی ، شرائط آب و هوائی و سرعت نصب تجهیزات در هر مرحله ای از بتن ریزی ، متفاوت است ، اما بطور متوسط چیزی حدود 30 سانتی متر در ساعت و شرائط خاص تا 60 سانتی متر در ساعت نیز می رسد. در مجموع ، تنها عاملی که در اجرای صحیح عملیات قالب لغزنده بسیار مهم و ضروری می باشد، پیش بینی و ارائه یک طرح و تصویر صحیح و جامع از کار در مرحله طراحی سازه ای ، در مرحله اصلاح و تطبیق طرح با سیستم قالب لغزنده و در مرحله طراحی قالب و اجرا می باشد که این دقت نظر در تامین عملکرد صحیح لغزش ، تفاوت میان یک کار خوب و کم هزینه را با یک اجرای پرهزینه و توام با مشکلات فراوان ، آشکار می کند.